Öz
İhracat hacminin artması kalkınma stratejilerinin önemli bileşenlerinden birisi olmakla birlikte, ihracatın nasıl ve hangi türde ihracatın iktisadi büyümeye katkıda bulunduğu sıkça tartışılan bir konudur. Nitekim ihracat artışı mutlak surette ekonomik büyümeyi sağlamayabilirç İhracatın büyüme üzerindeki gerçek etkisinin ortaya konulması ekonomilerin içinde bulunduğu makroekonomik koşulların ve piyasa yapısının göz önünde bulundurulmasını gerektirdiği gibi, ihracatçı ülkelerin hangi mal ve hizmetleri ihraç ettikleri de bu manada önem arz etmektedir. Bu kapsamda, bu çalışmanın amacı 19 yükselen piyasa ekonomisinde 1995-2017 dönemi için ekonomik büyüme, ihracat çeşitliliği ve yurtiçi yatırımlar arasındaki uzun dönemli ilişkiyi panel eşbütünleşme testleri yardımıyla incelemek ve bahsi geçen değişkenler arasındaki nedensellik ilişkisini ise Konyá (2006) testini kullanarak ortaya koymaktır. Değişkenler arasında uzun dönemli bir ilişkinin varlığına işaret eden yeterli ampirik bulguya ulaşılamamakla birlikte, nedensellik testinden elde edilen bulgular ülkelere göre karma sonuçlar ortaya koymaktadır.