After using the internet frequently in daily life, digital media platforms have diversified.
These digital platforms, where the number of users has increased rapidly, have started to mediate brands
to interact with consumers and digital marketing has emerged. Brands, carry out their marketing
activities faster and more effectively in the digital environment so are gaining importance day by day.
Therefore, the strategies used in digital marketing are been getting differ.
Transmedia storytelling strategy, which means that the story of the brand is told in different
ways in accordance with the structure of each platform through different digital platforms, increases
the interaction of brands with consumers and contributes significantly to their success. Accordingly, in
this study, the Garanti BBVA brand was analyzed as a case study within the framework of the seven
principles of transmedia storytelling, with the advertising and strategies it carried out in digital
marketing. It has been concluded that Garanti BBVA brand, which is evaluated with content analysis,
which is one of the qualitative analysis methods, can be shown as an example of transmedia storytelling
with the strategies it conducts from digital media platforms.
İnternetin günlük yaşamda sıkça kullanılmasının ardından dijital medya platformları çeşitlilik
kazanmıştır. Kullanıcı sayısının hızla arttığı bu dijital platformlar, markalara tüketiciler ile etkileşim
kurmada aracılık etmeye başlamış ve dijital pazarlama ortaya çıkmıştır. Markalar pazarlama
faaliyetlerini dijital ortamda daha hızlı ve etkin bir biçimde gerçekleştirdiği için dijital pazarlama her
geçen gün önem kazanmaktadır. Dolayısıyla dijital pazarlamada kullanılan stratejiler farklılaşmaktadır.
Farklı dijital platformlar aracılığıyla markanın hikâyesinin, her platformun yapısına uygun
olarak farklı şekillerde anlatılmasını ifade eden transmedya hikâyeleştirme stratejisi, markaların
tüketiciler ile etkileşimini artırmakta ve başarılarına önemli katkılar sağlamaktadır. Bu doğrultuda bu
çalışmada Garanti BBVA markası, dijital pazarlamada yürüttüğü reklam ve stratejiler ile transmedya
hikâyeciliğinin yedi prensibi çerçevesinde örnek olay olarak incelenmiştir. Nitel analiz yöntemlerinden
içerik analizi ile değerlendirilen Garanti BBVA markasının, dijital medya platformlarından yürüttüğü
stratejiler ile transmedya hikâyeciliğine örnek gösterilebileceği sonucuna ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |
ERÜ İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 2021 | iibfdergi@erciyes.edu.tr
Bu eser Creative Commons Atıf-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.