Dünyadaki sosyal ve ekonomik değişimlerin temel belirleyicilerinden olan mobil
teknolojiler oldukça büyük bir hızla gelişim göstermektedir. Mobil teknolojilerin en önemli
göstergelerinden biri olan mobil uygulamalar günlük işlemlerin gerçekleştirilmesini destekleyen ve
mobil cihazlarda yer alan programlar olarak tanımlanmaktadır. Bir mobil uygulamanın başarılı olarak
kabul edilebilmesi için bireylerin mobil uygulamaları yüklemelerinin yanı sıra mobil uygulamaları
benimsemiş olmaları ve uygulamaları sıklıkla kullanmaları gerekmektedir. Bu çalışmanın amacı
tüketicilerin cep telefonlarının uygulama marketlerinde yer alan belirli bir uygulamayı kullanma
kararı verme davranışlarını anlamak, yorumlak ve analiz etmektir. Bu bağlamda tüketiciler tarafından
bir uygulamanın kullanım kararının verilmesini sağlayan direkt ve indirekt faktörler literatürdeki en
etkili teorilerden olan Yeniliklerin Yaygınlaşması (Diffision of Innovations-DOI) ve Genişletilmiş
Teknoloji Kabul Modeli (Extended Teknology Acceptance Model- Extended TAM) teorileri
bütünleştirilerek araştırılmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak anket yöntemi kullanılmıştır. 396
kişi ile gerçekleştirilen bu araştırmanın sonuçlarına göre imaj ve gözlenebilirliğin mobil uygulamaları
benimseme niyetini doğrudan, anlamlı ve pozitif olarak etkilediği bulunurken, algılanan kullanım
kolaylığının ve algılanan kullanışlılığın mobil uygulamaları benimseme niyetini anlamlı olarak
etkilemediği bulunmuştur. Gençlerin imaj, ünlülük, bilinir olma gibi özelliklere önem verdikleri
bilinmektedir. Bu sonuçlar mobil uygulamaları çoğunlukla gençlerin kullandığı genç nüfuslu Türkiye
açısından oldukça anlamlı görülmektedir.
Mobile technologies, which are one of the main determinants of social and economic
changes in the world, develop rapidly. Mobile applications, one of the most important indicators of
mobile technologies, are defined as programs that support the realization of daily transactions and
take place on mobile devices. In order for a mobile application to be considered successful,
individuals must have adopted mobile applications and frequently use applications as well as
installing mobile applications. The aim of this study is to understand, interpret and analyze the
behaviors of consumers to decide to use a specific application in application markets of mobile
phones. In this context, direct and indirect factors that enable consumers to decide on the use of an
application have been investigated by integrating the Diffision of Innovations (DOI) and Extended
Technology Acceptance Model (Extended TAM) theories, which are among the most effective
theories in the literature. Questionnaire method was used as a data collection tool in the study.
According to the results of this study conducted with 396 people, it was found that image and
observability directly, significantly and positively affect the intention to adopt mobile applications,
while perceived ease of use and perceived usefulness did not significantly affect the intention to adopt
mobile applications. It is known that young people attach importance to features such as image, fame,
and being known. These results are are seemed quite significant for Turkey which has young
population and where mostly young people use mobile applications.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2021 |
Kabul Tarihi | 14 Mart 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |
ERÜ İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 2021 | iibfdergi@erciyes.edu.tr
Bu eser Creative Commons Atıf-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.