The main purpose of the study is to measure the efficiency capacity of the Izmir
Metropolitan Municipality Fire Brigade Department in disaster processes and thus contribute to the
increase of social resilience. In line with this purpose, after the national and international disaster and
fire brigade terminology has been explained, the current situation of the Izmir Metropolitan
Municipality Fire Department was focused on. In the last part of the study, the outputs of the
interviews held with the fire brigade personnel who were actively working within the department and
took part in at least one disaster incident in order to identify the deficiencies in the institution were
included. The study is based on structured interview and content analysis methods, which are
accepted as qualitative research methods.
Lack of communication, personnel and coordination are the main problems expressed by
firefighters in the study. It was concluded that these shortcomings are the main obstacles in the
effective and efficient use of the fire brigade resources. Mental problems experienced after disasters
in which great damages occurred, the deficiencies experienced in meeting the personal needs of the
personnel during the intervention process, and the inability to carry out the superior subordinate
relations are other deficiencies emphasized by the personnel. Training planning that brings expertise
to the forefront, determination and objective implementation of merit-based personnel recruitment
and promotion standards, increasing the activities that will improve the cooperation of effective
institutions in disaster processes, proper management of the municipal budget and pre-determination
of the job descriptions of the staff are among the methods recommended in solving the problems.
Disaster Activity Capacity Fire Department Izmir Metropolitan Municipality
Araştırmanın temel amacı İzmir Büyükşehir Belediyesi İtfaiye Dairesi Başkanlığının afet
süreçlerindeki etkinlik kapasitesinin ölçülmesi ve bu yolla toplumsal dirençliliğin arttırılmasına katkı
sağlamaktır. Bu amaç doğrultusunda çalışmada ulusal ve uluslararası afet ve itfaiye terminolojisi
açıklandıktan sonra İzmir Büyükşehir Belediyesi İtfaiye Daire Başkanlığının mevcut durumu üzerinde
durulmuştur. Çalışmanın son bölümünde ise daire başkanlığı bünyesinde aktif olarak çalışmakta olan
ve en az bir afet olayında görev alan itfaiye personelleriyle kurum içerisinde yer alan eksikliklerin
tespiti amacıyla yapılan mülakat görüşmesinin çıktılarına yer verilmiştir. Çalışma nitel araştırma
yöntemi olarak kabul edilen yapılandırılmış mülakat yöntemine dayandırılmıştır.
Çalışmada itfaiye personelleri tarafından ifade edilen sorunların başında liyakatsiz personel
alımı, iletişim, personel ve diğer kurumlarla olan koordinasyon eksikliği gelmektedir. Bu eksikliklerin
itfaiye teşkilatı kaynaklarının etkin ve verimli kullanılmasındaki engellerin başında geldiği sonucuna
varılmıştır. Büyük zararların meydana geldiği afetler sonrası yaşanan ruhsal sorunlar, müdahale
sürecinde personellerin kişisel ihtiyaçlarının karşılanmasında yaşanılan eksiklikler ve üst ast
ilişkilerinin etkin yürütülememesi personeller tarafından üzerinde durulan diğer eksiklerdir.
Uzmanlığı ön plana çıkartan eğitim planlaması, liyakata dayalı personel alımı ve yükselme
standartlarının belirlenip objektif olarak uygulanması, afet süreçlerinde etkin kurumların işbirliğini
geliştirecek faaliyetlerin arttırılması, belediye bütçesinin doğru yönetilmesi ve görevli personelin
görev tanımlarının önceden belirlenmesi sorunların çözümünde önerilen yöntemlerin başında
gelmektedir.
İzmir Büyükşehir Belediyesi Afet Afet Etkinlik Kapasitesi İtfaiye İtfaiye
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2021 |
Kabul Tarihi | 29 Mayıs 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |
ERÜ İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 2021 | iibfdergi@erciyes.edu.tr
Bu eser Creative Commons Atıf-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.