Tür teorisi sinema alanında uzun bir geçmişse sahip bir alandır ve türler birçok biçimde biçimsel, içerik ya da izleyici etkileşimi açısından açıklanmaya çalışılmış ve incelenmiştir. Sinemadaki tür çalışmalarının içerisinde yer alan bilişsel çalışmalar da yer almaktadır. İzlenen film ile izleyici arasında farklı biçimlerde bir ilişki oluşmaktadır ve bu ilişkide türlerin de önemli yeri vardır. Özellikle giderek değişen film ve dizi izleme deneyimi bu ilişkiyle ilgili daha detaylı bilgiler de sunmaktadır. 2020 yılından itibaren Covid-19 pandemi sürecinde de izleme deneyimi özellikle dijital platformlar aracılığıyla farklılaşmıştır. Bununla birlikte izleyicilerin dijital platformlara yönelmesi daha belirgin veriler sunmaktadır. Bu çalışmada, 2020-2021 yılı döneminde Netflix Türkiye'de izlenen türlerin verisine ulaşılarak türler ve izleyici duyguları bağlamında bir inceleme yapılmaktadır. 2020 ve 2021 yılları verileri ile birlikte Türkiye'de 29 Nisan-14 Mayıs 2021 tarihleri arasında gerçekleşen tam kapanma dönemindeki veriler de ayrıca incelenmiştir. Film türleri hem yıllık olarak çeyrek bazda hem de genel bazda incelenmiş, özellikle Netflix Türkiye Top 10 içerisinde yer alan türlerin izlenme oranları da yorumlanmıştır. Sayısal veriler tür teorisi ve bilişsel teori bağlamında niteliksel olarak yorumlanmıştır.
Film Türleri Netflix Duygular Pandemi Türkiye Film Genres Emotions Pandemic Turkey
A dynamic relationship exists between a film/series and the viewer, and genres have an essential place in this relationship. Significantly, the experience of watching films and television series, which is gradually changing, also provides more detail regarding this relationship. Since the COVID-19 pandemic in 2020, the viewing experience has changed, primarily through digital platforms. However, the viewer's tendency to use digital platforms provides more specific data. In this study, using data of genres watched on Netflix Türkiye between 2020 and 2021, which was obtained from FlixPatrol, was analyzed in the context of genres and viewer emotions. Türkiye's data for 2020 and 2021 and the full closure period between April 29 and May 14, 2021 were also examined. Furthermore, movie genres were analyzed quarterly and on a general basis, and the viewing rates of genres in the Top 10 were also interpreted. Numerical data were interpreted qualitatively in the context of genre and cognitive theories.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Radyo-Televizyon |
Bölüm | Yabancı Dillerdeki Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ocak 2023 |
Gönderilme Tarihi | 4 Ağustos 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |