Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Sinemada Neoformalist Yaklaşım

Yıl 2023, , 467 - 483, 30.01.2023
https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.1189737

Öz

David Jay Bordwell ve Kristin Thompson’ın geliştirdiği metodolojik bir yaklaşım olan “neoformalizm” (yeni biçimcilik), filmlerin anlatı-biçim ilişkisine odaklanır. “Biçim” (form), filmin parçaları arasındaki ilişkiler sistemi iken, “anlatı” (narrative) zaman-mekân ikilisinden gelişen neden-sonuç ilişkisi bağlamında, olay örgüsünün öykü bilgisini dağıtma şeklidir. Neoformalist yaklaşım, filmlerin “stil”ini, anlatı-biçim ilişkisini çözümleyerek, anlatı perspektifinden tamamlanmış bir sanat eserinin var olma sürecini ve prensiplerini inceler.
Çalışmada, Bordwell ve Thompson’ın geliştirdikleri neoformalist yaklaşımın önerdiği metodolojinin nasıl temellendirildiği ve değerlendirildiği sorularına yanıt aranmış, filmlerin anlatı-biçim ilişkisini çözümlemek için önerdikleri ilkelerin neler olduğu ortaya konulmuştur.
Neoformalist film analizi, filmlerde biçimsel öğelerin sistematik olarak nasıl kurulduğunu, filmlerde hâkim olan biçimsel yönelimlerin neler olduğunu, biçimin anlatıyı nasıl yönlendirdiğini, filmlerin hangi ilkelere göre inşa edildiğini ve bu ilkelerin hangi koşullarda, nasıl ve neden ortaya çıktığını ortaya koymayı amaçlar.
Sonuç olarak, neoformalist film analizi açıklayıcı önermeler oluşturmak için filmin oluşturulma sürecini ve prensiplerini inceler. Neoformalist yaklaşımın metodolojisi, sinemayı “somut gerçeklere bağlı tutma çabası” ile temellendirilmektedir. Bu çalışmada, neoformalist yaklaşımın önerdiği film biçimini oluşturan öğeler betimlenerek, yaklaşımın sinema araştırmalarına getirdiği metodolojik sistem açıklanmaya çalışılmıştır.

Kaynakça

  • Bisbey, B. (2019). What is Neoformalism in Film? Linkedin. https://www.linkedin.com/pulse/what-neoformalism-film-entertainment-industry-bruce-bisbey
  • Blewitt, J. (1997). A Neo-Formalist Approach to Film Aesthetics and Education. Journal of Aesthetic Education, 31(2), 91–96. https://www.jstor.org/stable/3333436
  • Bordwell, D. (1983). Lowering the Stakes: Prospects for a Historical Poetics of Cinema. Iris, 1(1), 5–18.
  • Bordwell, D. (1985). Narration in tlıe Fiction Film. The University of Wisconsin Press.
  • Bordwell, D. (1989). Historical Poetics of Cinema. R. B. Palmer (Ed.), The Cinematic Text: Methods and Approaches (s. 369–398). AMS Press.
  • Bordwell, D. (1994). Making Meaning: Inference and Rhetoric in the Interpretation of Cinema. Harvard University Press.
  • Bordwell, D. (2007). Christian Bale Picks Up A Rail. David Bordwell's website on cinema. https://www.davidbordwell.net/blog/2007/06/29/christian-bale-picks-up-a-rail/
  • Bordwell, D. & Thompson, K. (2011). Film Sanatına Giriş (E. Yılmaz ve E. S. Onat, Çev.). De Ki Basım Yayım.
  • Burnett, C. (2018). Why Movie History Matters: David Bordwell and Film Studies, Yesterday and Today. Washington University, Center for the Humanities. https://humanities.wustl.edu/features/Colin-Burnett-Bordwell-Film-Studies
  • Çaçan, Ö. (2019). Neoformalist Yaklaşımla Metin Erksan Sinemasında “Beş Hikâye” [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Batman Üniversitesi.
  • Çetin, H. O. (2006). Fundamentals Of Architectural Design in Comparison To Filmmaking [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Chatman, S. (1983). Story and Discourse, Narrative Structure in Fiction and Film. Cornell University Press.
  • Gunning, T. (1990). Breaking the Glass Armour: Neoformalist Film Analysis by Kristin Thompson. Film Quarterly, 43(3), 52–54.
  • Gürkan, H. & Ozan, R. (2014). Butterfly Effect Filmi Örneğinde Karşı Sinemanın Hollywood ’da Dönüşümü. Global Media Journal, 4(8), 154–184.
  • Jakobson, R. (1997). The Dominant. K. M. Newton (Ed.), Twentieh-Century Literary Theory: A reader (s. 6–10). Bloomsbury Publishing PLC.
  • Kıran, A. E. & Kıran, Z. (2000). Yazınsal Okuma Süreçleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Kurtyılmaz, D. (2018). Neoformalist Kuram Açısından Film Biçimi ve Analizi: Stalker ve Buğday Filmleri Üzerine Bir Değerlendirme. https://prezi.com/8pfb2wuofghv/neoformalist-kuram-acsndan-film-bicimi-ve analizi/?frame=870b4ea0846c6f6a56da34d9d4fce7a13d753b00
  • Linnell, G. (1993). Prospects for a Historical Poetics of Cinema: David Bordwell, Kristin Thompson, and Neoformalism. Iris. Institute for Christian Studies.
  • Lothe, J. (2002). Narrative in Fiction and Film: An Introduction. Oxford University Press.
  • Onega, S. & Landa, J. A. G. (2002). Anlatıbilime Giriş (Y. Salman ve D. Hakyemez, Çev.). Adam Yayıncılık.
  • Purrezaian, M., Khoshnevis, A., Hashemi, S., Mohsen, E. & Shahab, A. H. (2016). Application of Neoformalism for Analysis of two Iranian Distinguished films. European Online Journal of Natural and Social Sciences, 5(3), 704–715.
  • Rowe, A. (1996). Film Form and Narrative. J. Nelmes (Ed.), An Introduction to Film Studies (s. 87–121). Routledge and CRC Press.
  • Shklovsky, V. (1965). Art as Technique (L. T. Lemon ve M. J. Reis, Çev.). Russian Formalist Criticism: Four Essays (s. 3–24). University of Nebraska.
  • Söğüt, F. (2020). Nuri Bilge Ceylan’ın Uzak Filmine Neoformalist Bir Bakış. Journal of Turkish Studies, 15, 1, 593–605. https://doi.org/10.29228/turkishstudies.29181
  • Thompson, K. (1988). Breaking the Glass Armor: Neoformalist Film Analysis. Princeton University Press.
  • Thompson, K. (2013). The Cine-Files: What is at stake in close reading?. The Cine-Files. http://www.thecine-files.com/current-issue-2/guest-scholars/kristin-thompson/
  • Tinyanov, Y. (1995). Yazınsal Evrim Üstüne. T. Todorov (Der.). Yazın Kuramı Rus Biçimcilerin Metinleri. (s.104-118) (M. Rifat ve S. Rifat, Çev.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Topçu, G. (2009). Anlatı Ve Biçim İlişkisine Neoformalist Bir Yaklaşım: Yazı-Tura Örneği. Erciyes İletişim Dergisi, 1(2), 104–120.
  • White, T. (1996). Historical Poetics, Malaysian Cinema, and the Japanese Occupation. The Sankofa Journal of Interdisciplinary Studies. https://openjournals.uwaterloo.ca/index.php/kinema/article/download/822/734?inline=1
  • Yaren, Ö. (2013). Sinemada Anlatı Kuramı. Z. Özarslan (Ed.), Sinema Kuramları-2 Beyaz Perdeyi Aydınlatan Kuramlar (s. 1–27). Su Yayınevi.

The Neoformalist Approach to Films

Yıl 2023, , 467 - 483, 30.01.2023
https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.1189737

Öz

Neoformalism focuses on the form and narration relationship in movies. While “form” is the overall system of relations between the elements in whole film, the “narrative” is the way the storytelling is distributed within the plot in cause-effect relationship that develops in time and space. The neoformalist approach examines the process and principles of creating a narratively complete work of art by analyzing the style and the narrative-form relationship of films.
The study seeks to answer the questions of how the methodology proposed by the neoformalist approach developed by Bordwell and Thompson was grounded and evaluated, alongside with the principles they proposed to analyze the narrative-form relationship of the films.
As a result, the neoformalist film analysis aims to reveal how the formal elements are systematically created in the films, how the form directs the narrative, and accordingly, under which principles the films are built. The methodology of the neoformalist approach is based on the effort to keep cinema connected to existing facts. In the light of this, the study presents a descriptive study of the elements that make up the film format suggested by the neoformalist approach. With the aim of contributing to literature, the present study seeks to explain the methodological innovation brought by this approach to cinema research.

Kaynakça

  • Bisbey, B. (2019). What is Neoformalism in Film? Linkedin. https://www.linkedin.com/pulse/what-neoformalism-film-entertainment-industry-bruce-bisbey
  • Blewitt, J. (1997). A Neo-Formalist Approach to Film Aesthetics and Education. Journal of Aesthetic Education, 31(2), 91–96. https://www.jstor.org/stable/3333436
  • Bordwell, D. (1983). Lowering the Stakes: Prospects for a Historical Poetics of Cinema. Iris, 1(1), 5–18.
  • Bordwell, D. (1985). Narration in tlıe Fiction Film. The University of Wisconsin Press.
  • Bordwell, D. (1989). Historical Poetics of Cinema. R. B. Palmer (Ed.), The Cinematic Text: Methods and Approaches (s. 369–398). AMS Press.
  • Bordwell, D. (1994). Making Meaning: Inference and Rhetoric in the Interpretation of Cinema. Harvard University Press.
  • Bordwell, D. (2007). Christian Bale Picks Up A Rail. David Bordwell's website on cinema. https://www.davidbordwell.net/blog/2007/06/29/christian-bale-picks-up-a-rail/
  • Bordwell, D. & Thompson, K. (2011). Film Sanatına Giriş (E. Yılmaz ve E. S. Onat, Çev.). De Ki Basım Yayım.
  • Burnett, C. (2018). Why Movie History Matters: David Bordwell and Film Studies, Yesterday and Today. Washington University, Center for the Humanities. https://humanities.wustl.edu/features/Colin-Burnett-Bordwell-Film-Studies
  • Çaçan, Ö. (2019). Neoformalist Yaklaşımla Metin Erksan Sinemasında “Beş Hikâye” [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Batman Üniversitesi.
  • Çetin, H. O. (2006). Fundamentals Of Architectural Design in Comparison To Filmmaking [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Chatman, S. (1983). Story and Discourse, Narrative Structure in Fiction and Film. Cornell University Press.
  • Gunning, T. (1990). Breaking the Glass Armour: Neoformalist Film Analysis by Kristin Thompson. Film Quarterly, 43(3), 52–54.
  • Gürkan, H. & Ozan, R. (2014). Butterfly Effect Filmi Örneğinde Karşı Sinemanın Hollywood ’da Dönüşümü. Global Media Journal, 4(8), 154–184.
  • Jakobson, R. (1997). The Dominant. K. M. Newton (Ed.), Twentieh-Century Literary Theory: A reader (s. 6–10). Bloomsbury Publishing PLC.
  • Kıran, A. E. & Kıran, Z. (2000). Yazınsal Okuma Süreçleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Kurtyılmaz, D. (2018). Neoformalist Kuram Açısından Film Biçimi ve Analizi: Stalker ve Buğday Filmleri Üzerine Bir Değerlendirme. https://prezi.com/8pfb2wuofghv/neoformalist-kuram-acsndan-film-bicimi-ve analizi/?frame=870b4ea0846c6f6a56da34d9d4fce7a13d753b00
  • Linnell, G. (1993). Prospects for a Historical Poetics of Cinema: David Bordwell, Kristin Thompson, and Neoformalism. Iris. Institute for Christian Studies.
  • Lothe, J. (2002). Narrative in Fiction and Film: An Introduction. Oxford University Press.
  • Onega, S. & Landa, J. A. G. (2002). Anlatıbilime Giriş (Y. Salman ve D. Hakyemez, Çev.). Adam Yayıncılık.
  • Purrezaian, M., Khoshnevis, A., Hashemi, S., Mohsen, E. & Shahab, A. H. (2016). Application of Neoformalism for Analysis of two Iranian Distinguished films. European Online Journal of Natural and Social Sciences, 5(3), 704–715.
  • Rowe, A. (1996). Film Form and Narrative. J. Nelmes (Ed.), An Introduction to Film Studies (s. 87–121). Routledge and CRC Press.
  • Shklovsky, V. (1965). Art as Technique (L. T. Lemon ve M. J. Reis, Çev.). Russian Formalist Criticism: Four Essays (s. 3–24). University of Nebraska.
  • Söğüt, F. (2020). Nuri Bilge Ceylan’ın Uzak Filmine Neoformalist Bir Bakış. Journal of Turkish Studies, 15, 1, 593–605. https://doi.org/10.29228/turkishstudies.29181
  • Thompson, K. (1988). Breaking the Glass Armor: Neoformalist Film Analysis. Princeton University Press.
  • Thompson, K. (2013). The Cine-Files: What is at stake in close reading?. The Cine-Files. http://www.thecine-files.com/current-issue-2/guest-scholars/kristin-thompson/
  • Tinyanov, Y. (1995). Yazınsal Evrim Üstüne. T. Todorov (Der.). Yazın Kuramı Rus Biçimcilerin Metinleri. (s.104-118) (M. Rifat ve S. Rifat, Çev.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Topçu, G. (2009). Anlatı Ve Biçim İlişkisine Neoformalist Bir Yaklaşım: Yazı-Tura Örneği. Erciyes İletişim Dergisi, 1(2), 104–120.
  • White, T. (1996). Historical Poetics, Malaysian Cinema, and the Japanese Occupation. The Sankofa Journal of Interdisciplinary Studies. https://openjournals.uwaterloo.ca/index.php/kinema/article/download/822/734?inline=1
  • Yaren, Ö. (2013). Sinemada Anlatı Kuramı. Z. Özarslan (Ed.), Sinema Kuramları-2 Beyaz Perdeyi Aydınlatan Kuramlar (s. 1–27). Su Yayınevi.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Radyo-Televizyon
Bölüm Derleme Makaleler
Yazarlar

Bihter İşler 0000-0001-5768-2215

Yayımlanma Tarihi 30 Ocak 2023
Gönderilme Tarihi 15 Ekim 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA İşler, B. (2023). Sinemada Neoformalist Yaklaşım. Erciyes İletişim Dergisi, 10(1), 467-483. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.1189737