Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Interactive Infographic News in the Context of User Experienced News Content

Yıl 2023, , 697 - 723, 30.07.2023
https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.1274081

Öz

With the use of internet and other digital technologies in journalism, different applications have emerged. When news and information are updated frequently and change rapidly, and people are exposed to information intensely, news organizations have tried to reach their readers through different channels and options. Over time, in line with the developing technological possibilities and changing news consumption trends, news presentations on various multimedia platforms have started to be discussed. They prefer presenting the news via several infographic designs – static, motion and interactive – to carry the complex information and data in a fast, understandable and visual way. Hence, readers are provided with unlimited information transfer possibilities without area limitation. Also; the reader can be transformed from a passive news consumer to an active news beneficiary. In this research carried out with qualitative research methods; -in the context of the impact of developing web technologies on news consumption- interactive infographic journalism based on user experience is emphasized. In the study, in which interactive infographic news is handled in terms of format, content and presentation styles; it is aimed to reveal the importance of these applications by examining their efficiency, differences from static news and their graphical qualities.

Kaynakça

  • Akoğlu, C. (2009). Etkileşim tasarımının bilgi ve iletişim teknolojileri gömülü ürünlerin tasarım ve geliştirilme sürecindeki rolü. İstanbul Teknik Üniversitesi.
  • Ambrose, G. (2013). Grafik Tasarımında Dil ve Yaklaşım. Litaratür Yayınları.
  • Anadolu Ajansı (2022, December 14). Avrupanın 5 Büyük Liginden Görünüm. https://www.aa.com.tr/tr/info/infografik/30740, (Erişim Tarihi: 10.04.2023)
  • Anadolu Ajansı (2022, December 14). Zeugma Mozaik Müzesi. https://www.aa.com.tr/tr/info/ infografik/30745, (Erişim Tarihi: 10.04.2023)
  • Anar, E. (2020). Verinin İşlenmesi Sürecinde İnfografik ve İnteraktif Habercilik. Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi Araştırma Dergisi, 16, 133–160.
  • Aswat.me (2016, January 25). Orta Doğunun Sesleri. http://aswat.me/en/interactive/, (Erişim Tarihi: 15.05.2023)
  • Bağcı, N. S. (2021). Güzel Sanatlar Fakültelerinin Grafik Tasarım Eğitimi Verilen Bölümlerindeki Etkileşim Tasarımına Yönelik Ders Adlarının İncelenmesi. Ordu Üniversitesi.
  • Barboza, E. F. U., & Silva, A. C. A. (2017). Infografia multimídia: possibilidades interativas de um novo gênero ciberjornalístico | Multimedia infographics: interactive possibilities of a new online journalistic genre. InfoDesign - Revista Brasileira de Design Da Informação, 14(3), 340–352. https://doi.org/10.51358/id.v14i3.557
  • Cairo, A. (2008). Infografia 2.0: Visualización interactiva de información en prensa.
  • Cairo, A. (2017). Nerd Journalism: How Data and Digital Technology Transformed News Graphics. Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya.
  • Kenan Kaplan, Zülfükar Sayın Kullanıcı Deneyimli Haber İçerikleri Bağlamında Etkileşimli İnfografik Haberler
  • Çeçen, F. (2015). Haber Sitelerinin Akıllı Telefonlarda Görüntülenen Sayfalarında Kullanıcı Deneyimi Tasarımının İncelenmesi. İstanbul Üniversitesi.
  • Dedeoğlu, Ş. (2015). Bilgilendirme Tasarımında Veri Görselleştirmenin Yeri ve Kullanımı. Dukuz Eylül Üniversitesi.
  • Demir, M., & Kalsın, B. (2015). Yeni Medya ve Gazetecilik. İlef Dergisi, 2(2), 209–214. https://doi.org/10.24955/ilef.305324
  • Dilmen, N. E. (2012). Yönetenler Açısından Türkiye’de İnternet Gazeteleri ve Haber Portalları Üzerine Bir Değerlendirme. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi , 22.
  • Dur, B. I. U. (2012). Analysis of Data Visualizations in Daily Newspapers in Terms of Graphic Design. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 51, 278–283. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.08.159
  • Dur, B. I. U. (2014). Interactive Infographics on the Internet. Online Journal of Art and Design , 2(4).
  • Durmuş, D. A. (2019). Etkileşimli İnfografik: Türkiye Bağımsiz Sinema Tarihi Örneği. Hacettepe Üniversitesi.
  • Ercan, M., & Tiryakioglu, F. (2020). Hürriyet Mobil Haber Sitesinin Kullanıcı Deneyim Tasarımı Bağlamında İncelenmesi. Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, 10(2), 270–300.
  • Erdal, G. (2020). Gestalt Principle In Packing Design. International Journal of Humanities and Research, 4(4), 32–39.
  • Eren, M. (2020). Grafik tasarımın haber anlatısına yansıması (Anadolu Ajansı örneğiyle). Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi.
  • Garrett, J. J. (2011). The elements of user experience : user-centered design for the Web and beyond.
  • Geray, H. (2003). İletişim ve Teknoloji: Uluslararası Birikim Düzeninde Yeni Medya Politikaları. Ütopya Yayınevi.
  • Graham, L. (2008). Gestalt Theory in Interactive Media Design. Journal of Humanities and Social Science, 2(1), 1–12.
  • Gray, Jonathan., Bounegru, Liliana., & Chambers, Lucy. (2012). The Data Journalism Handbook: How Journalists Can Use Data to Improve the News. O’Reilly Media.
  • Hassenzahl, M., & Ullrich, D. (2007). To do or not to do: Differences in user experience and retrospective judgments depending on the presence or absence of instrumental goals. Interacting with Computers, 19(4), 429–437. https://doi.org/10.1016/j.intcom.2007.05.001
  • Hony, H. C., & İz, F. (1985). The Oxford Turkish-English Dictionary . Clarendon Press.
  • Kayabaş, T. D., & Sayın, Z. (2022). Grafik Tasarım Bağlamında Kent Kimliğinde Bilgilendirme ve Yönlendirme Grafiklerinin Önemi. Art-e Sanat Dergisi, 15(30), 1403–1429. https://doi.org/10.21602/sduarte.1183096
  • Krum, R. (2014). Cool Infographics Effective Communication with Data Visualization and Design.
  • Lankow, J., Ritchie, J., & Crooks, R. (2012). Infographics the power of visual storytelling. John Wiley & Sons.
  • Nielsen, J. (1993). Usability Engineering. Elsevier. https://doi.org/10.1016/C2009-0-21512-1
  • Özdemir, Z., & Çetinkaya, A. (2019). Dijital Çağda Habercilik. Der Yayınları.
  • Özkan, A. B. (2019). Ajans Haberciliğinde Kullanılan İnfografiklerin Okuyucu Üzerine Etkisi. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi.
  • Pavlik, J. V., & Pavlik, J. O. (2017). Understanding Quality in Digital Storytelling: A Theoretically Based Analysis of the Interactive Documentary. In Digital Transformation in Journalism and News Media (pp. 381–396). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-27786-8_28
  • Poushneh, A., & Vasquez-Parraga, A. Z. (2017). Discernible impact of augmented reality on retail customer’s experience, satisfaction and willingness to buy. Journal of Retailing and Consumer Services, 34, 229–234. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2016.10.005
  • Raska, K., & Richter, T. (2017). Influence of Augmented Reality on Purchase Intention: The IKEA Case. Jönköping University.
  • Salaverría, R., & Cores, R. (2005). Géneros periodísticos en los cibermedios hispanos. Comunicación Social Ediciones y Publicaciones, 145–185.
  • Sayın, Z. (2019). Grafik Tasarımda Etki. Pegem Akademi.
  • Sayın, Z., & Erden, N. K. (2022). Kültürel göstergeler olarak bilgilendirme ve yönlendirme grafikleri. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 11(4), 1680–1696.
  • Segel, E., & Heer, J. (2010). Narrative Visualization: Telling Stories with Data. IEEE Transactions on Visualization and Computer Graphics, 16(6), 1139–1148. https://doi.org/10.1109/TVCG.2010.179
  • Sezer, A., & Kahraman, M. E. (2022). Etkileşim Kavramı ve Etkileşimli İnfografikte Tasarım Geliştirme Süreci. Anadolu Üniversitesi Sanat & Tasarım Dergisi, 315–330. https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1133914
  • Smith-Gratto, K., & Fisher, M. M. (1999). Gestalt Theory: A Foundation for Instructional Screen Design. Journal of Educational Technology Systems, 27(4), 361–371. https://doi.org/10.2190/KVVE-B0EL-B0CJ-92KM
  • Sundar, S. S., & Nass, C. (2000). Source Orientation in Human-Computer Interaction. Communication Research, 27(6), 683–703. https://doi.org/10.1177/009365000027006001
  • TDK. (2011). Türkçe Sözlük. TDK Yayınları.
  • The New York Times (2015, July 24). Çin’e Göre Dünya. https://www.nytimes.com/interactive/2015/07/24/business/international/the-world-according-to-chinainvestment- maps.html, (Erişim Tarihi: 24.05.2023)
  • Toth, C. (2013). Revisiting a Genre. Business Communication Quarterly, 76(4), 446–457. https://doi.org/10.1177/1080569913506253
  • Kenan Kaplan, Zülfükar Sayın Kullanıcı Deneyimli Haber İçerikleri Bağlamında Etkileşimli İnfografik Haberler
  • Unger, R., & Chandler, C. (2012). For User Experience Designers in The Field or in the Making. New Riders.
  • Verplank, B. (2009). Interaction Design Sketchbook. 1–20. http://hci.sapp.org/lectures/verplank/interaction/
  • Visual Capitalist (2022, October 20). All the Metals We Mined. https:// www.visualcapitalist.com/all-the-metals-we-mined-in-2021-visualized/, (Erişim Tarihi: 20.03.2023)
  • Washington Post (2016, October 12). Engelleri Yükseltmek. https://www.washingtonpost.com/ graphics/world/border-barriers/global-illegalimmigration-prevention/, (Erişim Tarihi: 15.05.2023)
  • Wickramarachchi, P. (2018). UI/UX User Interface & User Experience example: www.facebook.com
  • Yurdigül, Y., & Yüksel, H. (2012). Gazeteciliğin Dönüşümü: Yeni Medyaya Entegrasyon Sürecinde Değişen Habercilik Pratikleri. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 18, 140–161.

Kullanıcı Deneyimli Haber İçerikleri Bağlamında Etkileşimli İnfografik Haberler

Yıl 2023, , 697 - 723, 30.07.2023
https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.1274081

Öz

Geleneksel habercilikte yaşanan tek taraflı iletim süreci -internet haberciliği ile birlikte- iki taraflı bir iletişim biçim ve biçemine dönüşmüştür. 2000’li yıllardan itibaren internet ve diğer dijital teknolojilerin habercilik alanında kullanılmasıyla birlikte farklı habercilik uygulamaları ortaya çıkarken; haberin ve bilgilerin sık güncellendiği, hızla değiştiği ve yoğun bilgi bombardımanına maruz kalındığı bu dönemde -haber kuruluşları- okuyucuları ile farklı yaklaşımlarla iletişim kurmaya çalışmışlardır. Zamanla, gelişen teknolojik olanaklar ve bu bağlamda değişen haber tüketim eğilimlerine koşut olarak, çeşitli çoklu ortam platformlarında da haber sunumları söz konusu olmaya başlamıştır. Etkileşimlilik ve habere yorum yapabilme özellikleri sayesinde okuyucularına farklı deneyimleme olanakları sunan söz konusu haber platformları, haber içeriğindeki karmaşık bilgi ve verileri hızlı ve anlaşılır bir şekilde iletmek ve de haberin görsel öyküsünü aktarabilmek için; durağan, devinimli ve etkileşimli infografik tasarım uygulamalarıyla sunma yoluna gitmiştir. Kullanıcı deneyimine dayalı etkileşimli infografik haberler sayesinde; okuyucu, pasif haber tüketiciliğinden aktif haber yararlanıcısına dönüşülebilmekte ve daha çok bilgiye ulaşılabilmektedir. Nitel araştırma bağlamında betimleme yöntemleriyle gerçekleştirilen bu araştırmada; -gelişen web teknolojilerinin haber tüketim eğilimlerine etkisi bağlamında- kullanıcı deneyimine dayalı etkileşimli infografik habercilik üzerinde durulmaktadır. Etkileşimli infografik haberlerin biçim, içerik ve sunum biçemleri yönünden ele alındığı çalışmada; söz konusu uygulamaların verimlilikleri, durağan haberlerden farkları ve grafiksel nitelikleri irdelenerek öneminin ortaya konması amaçlanmaktadır.

Kaynakça

  • Akoğlu, C. (2009). Etkileşim tasarımının bilgi ve iletişim teknolojileri gömülü ürünlerin tasarım ve geliştirilme sürecindeki rolü. İstanbul Teknik Üniversitesi.
  • Ambrose, G. (2013). Grafik Tasarımında Dil ve Yaklaşım. Litaratür Yayınları.
  • Anadolu Ajansı (2022, December 14). Avrupanın 5 Büyük Liginden Görünüm. https://www.aa.com.tr/tr/info/infografik/30740, (Erişim Tarihi: 10.04.2023)
  • Anadolu Ajansı (2022, December 14). Zeugma Mozaik Müzesi. https://www.aa.com.tr/tr/info/ infografik/30745, (Erişim Tarihi: 10.04.2023)
  • Anar, E. (2020). Verinin İşlenmesi Sürecinde İnfografik ve İnteraktif Habercilik. Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi Araştırma Dergisi, 16, 133–160.
  • Aswat.me (2016, January 25). Orta Doğunun Sesleri. http://aswat.me/en/interactive/, (Erişim Tarihi: 15.05.2023)
  • Bağcı, N. S. (2021). Güzel Sanatlar Fakültelerinin Grafik Tasarım Eğitimi Verilen Bölümlerindeki Etkileşim Tasarımına Yönelik Ders Adlarının İncelenmesi. Ordu Üniversitesi.
  • Barboza, E. F. U., & Silva, A. C. A. (2017). Infografia multimídia: possibilidades interativas de um novo gênero ciberjornalístico | Multimedia infographics: interactive possibilities of a new online journalistic genre. InfoDesign - Revista Brasileira de Design Da Informação, 14(3), 340–352. https://doi.org/10.51358/id.v14i3.557
  • Cairo, A. (2008). Infografia 2.0: Visualización interactiva de información en prensa.
  • Cairo, A. (2017). Nerd Journalism: How Data and Digital Technology Transformed News Graphics. Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya.
  • Kenan Kaplan, Zülfükar Sayın Kullanıcı Deneyimli Haber İçerikleri Bağlamında Etkileşimli İnfografik Haberler
  • Çeçen, F. (2015). Haber Sitelerinin Akıllı Telefonlarda Görüntülenen Sayfalarında Kullanıcı Deneyimi Tasarımının İncelenmesi. İstanbul Üniversitesi.
  • Dedeoğlu, Ş. (2015). Bilgilendirme Tasarımında Veri Görselleştirmenin Yeri ve Kullanımı. Dukuz Eylül Üniversitesi.
  • Demir, M., & Kalsın, B. (2015). Yeni Medya ve Gazetecilik. İlef Dergisi, 2(2), 209–214. https://doi.org/10.24955/ilef.305324
  • Dilmen, N. E. (2012). Yönetenler Açısından Türkiye’de İnternet Gazeteleri ve Haber Portalları Üzerine Bir Değerlendirme. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi , 22.
  • Dur, B. I. U. (2012). Analysis of Data Visualizations in Daily Newspapers in Terms of Graphic Design. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 51, 278–283. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.08.159
  • Dur, B. I. U. (2014). Interactive Infographics on the Internet. Online Journal of Art and Design , 2(4).
  • Durmuş, D. A. (2019). Etkileşimli İnfografik: Türkiye Bağımsiz Sinema Tarihi Örneği. Hacettepe Üniversitesi.
  • Ercan, M., & Tiryakioglu, F. (2020). Hürriyet Mobil Haber Sitesinin Kullanıcı Deneyim Tasarımı Bağlamında İncelenmesi. Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, 10(2), 270–300.
  • Erdal, G. (2020). Gestalt Principle In Packing Design. International Journal of Humanities and Research, 4(4), 32–39.
  • Eren, M. (2020). Grafik tasarımın haber anlatısına yansıması (Anadolu Ajansı örneğiyle). Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi.
  • Garrett, J. J. (2011). The elements of user experience : user-centered design for the Web and beyond.
  • Geray, H. (2003). İletişim ve Teknoloji: Uluslararası Birikim Düzeninde Yeni Medya Politikaları. Ütopya Yayınevi.
  • Graham, L. (2008). Gestalt Theory in Interactive Media Design. Journal of Humanities and Social Science, 2(1), 1–12.
  • Gray, Jonathan., Bounegru, Liliana., & Chambers, Lucy. (2012). The Data Journalism Handbook: How Journalists Can Use Data to Improve the News. O’Reilly Media.
  • Hassenzahl, M., & Ullrich, D. (2007). To do or not to do: Differences in user experience and retrospective judgments depending on the presence or absence of instrumental goals. Interacting with Computers, 19(4), 429–437. https://doi.org/10.1016/j.intcom.2007.05.001
  • Hony, H. C., & İz, F. (1985). The Oxford Turkish-English Dictionary . Clarendon Press.
  • Kayabaş, T. D., & Sayın, Z. (2022). Grafik Tasarım Bağlamında Kent Kimliğinde Bilgilendirme ve Yönlendirme Grafiklerinin Önemi. Art-e Sanat Dergisi, 15(30), 1403–1429. https://doi.org/10.21602/sduarte.1183096
  • Krum, R. (2014). Cool Infographics Effective Communication with Data Visualization and Design.
  • Lankow, J., Ritchie, J., & Crooks, R. (2012). Infographics the power of visual storytelling. John Wiley & Sons.
  • Nielsen, J. (1993). Usability Engineering. Elsevier. https://doi.org/10.1016/C2009-0-21512-1
  • Özdemir, Z., & Çetinkaya, A. (2019). Dijital Çağda Habercilik. Der Yayınları.
  • Özkan, A. B. (2019). Ajans Haberciliğinde Kullanılan İnfografiklerin Okuyucu Üzerine Etkisi. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi.
  • Pavlik, J. V., & Pavlik, J. O. (2017). Understanding Quality in Digital Storytelling: A Theoretically Based Analysis of the Interactive Documentary. In Digital Transformation in Journalism and News Media (pp. 381–396). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-27786-8_28
  • Poushneh, A., & Vasquez-Parraga, A. Z. (2017). Discernible impact of augmented reality on retail customer’s experience, satisfaction and willingness to buy. Journal of Retailing and Consumer Services, 34, 229–234. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2016.10.005
  • Raska, K., & Richter, T. (2017). Influence of Augmented Reality on Purchase Intention: The IKEA Case. Jönköping University.
  • Salaverría, R., & Cores, R. (2005). Géneros periodísticos en los cibermedios hispanos. Comunicación Social Ediciones y Publicaciones, 145–185.
  • Sayın, Z. (2019). Grafik Tasarımda Etki. Pegem Akademi.
  • Sayın, Z., & Erden, N. K. (2022). Kültürel göstergeler olarak bilgilendirme ve yönlendirme grafikleri. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 11(4), 1680–1696.
  • Segel, E., & Heer, J. (2010). Narrative Visualization: Telling Stories with Data. IEEE Transactions on Visualization and Computer Graphics, 16(6), 1139–1148. https://doi.org/10.1109/TVCG.2010.179
  • Sezer, A., & Kahraman, M. E. (2022). Etkileşim Kavramı ve Etkileşimli İnfografikte Tasarım Geliştirme Süreci. Anadolu Üniversitesi Sanat & Tasarım Dergisi, 315–330. https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1133914
  • Smith-Gratto, K., & Fisher, M. M. (1999). Gestalt Theory: A Foundation for Instructional Screen Design. Journal of Educational Technology Systems, 27(4), 361–371. https://doi.org/10.2190/KVVE-B0EL-B0CJ-92KM
  • Sundar, S. S., & Nass, C. (2000). Source Orientation in Human-Computer Interaction. Communication Research, 27(6), 683–703. https://doi.org/10.1177/009365000027006001
  • TDK. (2011). Türkçe Sözlük. TDK Yayınları.
  • The New York Times (2015, July 24). Çin’e Göre Dünya. https://www.nytimes.com/interactive/2015/07/24/business/international/the-world-according-to-chinainvestment- maps.html, (Erişim Tarihi: 24.05.2023)
  • Toth, C. (2013). Revisiting a Genre. Business Communication Quarterly, 76(4), 446–457. https://doi.org/10.1177/1080569913506253
  • Kenan Kaplan, Zülfükar Sayın Kullanıcı Deneyimli Haber İçerikleri Bağlamında Etkileşimli İnfografik Haberler
  • Unger, R., & Chandler, C. (2012). For User Experience Designers in The Field or in the Making. New Riders.
  • Verplank, B. (2009). Interaction Design Sketchbook. 1–20. http://hci.sapp.org/lectures/verplank/interaction/
  • Visual Capitalist (2022, October 20). All the Metals We Mined. https:// www.visualcapitalist.com/all-the-metals-we-mined-in-2021-visualized/, (Erişim Tarihi: 20.03.2023)
  • Washington Post (2016, October 12). Engelleri Yükseltmek. https://www.washingtonpost.com/ graphics/world/border-barriers/global-illegalimmigration-prevention/, (Erişim Tarihi: 15.05.2023)
  • Wickramarachchi, P. (2018). UI/UX User Interface & User Experience example: www.facebook.com
  • Yurdigül, Y., & Yüksel, H. (2012). Gazeteciliğin Dönüşümü: Yeni Medyaya Entegrasyon Sürecinde Değişen Habercilik Pratikleri. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 18, 140–161.
Toplam 53 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Türkçe Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Kenan Kaplan 0000-0002-1960-044X

Zülfikar Sayın 0000-0001-7123-6713

Yayımlanma Tarihi 30 Temmuz 2023
Gönderilme Tarihi 30 Mart 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Kaplan, K., & Sayın, Z. (2023). Kullanıcı Deneyimli Haber İçerikleri Bağlamında Etkileşimli İnfografik Haberler. Erciyes İletişim Dergisi, 10(2), 697-723. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.1274081