With the development of communication technologies, forms of communication, communication spaces and means of communication are also changing. Especially, the Covid-19 pandemic has led to the emergence of a new online lifestyle, from family communication to educational and training environments, from commercial relations to even the service and industry sector where production is made. in particular, the computer-mediated communication (CMC) process in education and training has raised debates: Does meeting people on virtual platforms count as effective communication like face-to-face communication? If this is viewed as personal communication, can we transmit the knowledge, craft and values we have inherited from history to new generations through online communication? The literature review we conducted to find answers to these questions led us analyze the “master-apprentice communication” model in the Ahilik organization, which is one of the original forms of face-to-face communication. Within the scope of this study, in “the master-apprentice communication” model within the Ahilik organization, which is an original model, answers will be sought to the questions of how knowledge, craft, professions and values are transferred, and the importance of face-to-face communication will be tried to be revealed through the “master-apprentice communication” model.
Communication Face to face communication Ahilik Master apprentice Model
İletişim teknolojilerinin gelişmesi ile iletişim biçimleri, iletişim mekanları ve iletişim araçları da değişime uğramaktadır. Bilhassa Covid-19 salgın hastalığı, aile içi iletişimden eğitim öğretim ortamlarına, ticari ilişkilere ve hatta üretimin yapıldığı hizmet ve sanayi sektörüne kadar çevirim içi yeni bir hayat tarzının ortaya çıkmasına sebep olmuştur. Özellikle de eğitim ve öğretim sürecindeki bilgisayar aracılı iletişim (CMC) süreci, tartışmaları da beraberinde getirmiştir: İnsanların sanal platformlarda karşı karşıya gelmeleri yüz yüze iletişim gibi etkili iletişim sayılır mı? Şayet bu durum yüz yüze iletişim gibi sayılırsa tarihten tevarüs ettiğimiz bilgileri, zanaatları ve değerleri çevrim içi iletişim ile yeni kuşaklara aktarabilir miyiz? Bu sorulara cevap bulmak için yaptığımız literatür taraması bizi, yüz yüze iletişimin özgün biçimi olan Ahilik teşkilatındaki “usta çırak iletişimi” modelini analiz etmeye götürmüştür. Bu çalışma kapsamında, özgün bir model olan Ahilikte “usta çırak iletişimi” modelinde, bilginin, zanaatın, mesleklerin ve değerlerin nasıl aktarıldığı sorularına cevap aranacak ve “usta çırak iletişimi” modeli üzerinden yüz yüze iletişimin önemi ortaya koyulmaya çalışılacaktır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Derleme Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Temmuz 2023 |
Gönderilme Tarihi | 30 Mart 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |