Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SOSYAL MEDYA BAĞIMLILIĞININ HABER TAKİBİ MOTİVASYONLARI ÜZERİNE ETKİSİ

Yıl 2018, , 238 - 256, 29.01.2018
https://doi.org/10.17680/erciyesakademia.350085

Öz

İnsanların
çoğu anlık bilgi sahibi olmak, çevresinde meydana gelen olaylara anlam vermek,
her hangi bir konuda grup ya da gruplarla etkileşime geçmek veya diğer
toplumsal ve psikolojik gereksinimleri karşılamak istemesinden dolayı yaşadığımız
çağda sosyal medyaya olan bağımlılık artmaktadır. Bu bağımlılığın sonucunda
insanlar özellikle haberleri ve günlük bilgilerin çoğunu sosyal medyadan almak
istemektedirler. Bu çalışma, bireylerin sosyal medyaya olan bağımlılığının
sosyal ağlar üzerinden haber takip etme motivasyonlarına yönelik etkilerini
ortaya koymaktadır. Bu amaçla İstanbul Aydın Üniversitesi’nde, basit tesadüfi
örneklem yöntemiyle, 349 öğrenciyle yüz yüze anket tekniği uygulanmıştır. Bu
ankette sorular sosyal medya üzerinden haber takip etmeye yönelik
motivasyonları belirten ifadeler ile haber okuma ve paylaşma sıklığı, takip
edilen haber kaynakları ve haber konuları, kullanılan sosyal medya kanalları,
demografik faktörler gibi sıklık belirten sorular olmak üzere iki bölümde toplanmış
ve bu sorular üzerinden analiz edilmiştir. Elde edilen verilere göre,
tüketicilerin sosyal medya üzerinden haber takip etme motivasyon faktörlerinin
başında bilgi edinmenin geldiği, bunu sırasıyla eğlenme, sosyalleşme ve statü
edinme faktörünün takip ettiği ortaya çıkmıştır. 

Kaynakça

  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2007). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Balcı, Ş. ve Gölcü, A. (2013). Facebook Addiction among University Students in Turkey: Selcuk University Example. Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 34, 255 – 278.
  • Baym, N. K., Zhang, Y. B., & Lin, M. C. (2004). Social Interactions across Media: Interpersonal Communication on the Internet, Telephone and Face-to-Face. New Media & Society, 6, 299-318.
  • Beam, M. A., Hutchens, M. J. & Hmielowski, J. D. (2016). Clicking vs. Sharing: The Relationship between Online News Behaviors and Political Knowledge. Computers in Human Behavior, 59, 215 – 220.
  • Boyd, D. M. & Ellison, N. B. (2007). Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication, 13, 1, 210 – 230.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegama Yayıncılık.
  • Chen, G. M. (2011). Tweet this: A Uses and Gratifications Perspective on How Active Twitter Use Gratifies a Need to Connect with Others. Computers in Human Behavior, 27, 755 – 762.
  • Diddi, A. & LaRose, A. (2006). Getting Hooked on News: Uses and Gratifications and the Formation of New Habits among College Students in an Internet Environment. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 50 (2), 193 – 210.
  • Dimmick, J., Chen, Y. & Li, Z. (2004). Competition between the Internet and Traditional News Media: The Gratification-Opportunities Niche Dimension. The Journal of Media Economics, 17 (1), 19 – 33.
  • Dunne, A., Lawlor, M. A. & Rowley, J. (2010). Young People’s Use of Online Social Networking Sites – A Uses and Gratifications Perspective. Journal of Research in Interactive Marketing, 4, 1, 46-58.
  • Dutta-Bergman, M. J. (2004). Complementarity in Consumption of News Types across Traditional and New Media. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 48, 1, 41 – 60.
  • Erdoğan, İ. ve Alemdar, K. (2005). Öteki Kuram. Ankara: Erk Yayınları.
  • Fejes, F. (2005). Eleştirel Kitle İletişim Araştırması ve Medya Etkileri: Yok Olan İzleyici Sorunu, M. Küçük (Ed.), M. Küçük (Çev.), Medya, İktidar, İdeoloji, (s. 295-314). Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Gençlik ve Spor Bakanlığı (2013). Gençlik ve Sosyal Medya Araştırma Raporu. M. Bulut (Ed.). Ankara: Eğitim, Kültür ve Araştırma Yayınları.
  • Griffiths, M. D. (2005). A ‘Components’ Model of Addiction within a Biopsychosocial Framework. Journal of Substance Use. 10, 191–197.
  • Griffiths, M. D., Kuss, D. J. & Demetrovics, Z. (2014). Social Networking Addiction: An Overview of Preliminary Findings. K. Paul Rosenberg & L. Curtiss Feder (Eds.), Behavioral Addictions: Criteria, Evidence and Treatment (p. 119 – 141). London, England: Academic Press.
  • Gündüz, U. ve Pembecioğlu, N. (2013). Bilgi Kaynağı Olarak Sosyal Ağlar ve Sosyal Medya. M. Demir (Ed.) Yeni Medya Üzerine… (s. 311 – 339). Konya: Literatürk Yayınları.
  • Güngör, N. (2011). İletişim: Kuramlar ve Yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Güriş, S. ve Astar, M. (2015). Bilimsel Araştırmalarda SPSS ile İstatistik. (2. bs.). İstanbul: Der Yayınları.
  • Hazar, M. (2011). Sosyal Medya Bağımlılığı: Bir Alan Çalışması. Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 32, 151 – 175.
  • Johnson, P. R. & Yang, S. U. (2009). Uses and Gratifications of Twitter: An Examination of User Motives and Satisfaction of Twitter Use. Paper to be presented at the Communication Technology Division of the Annual Convention of the Association for Education in Journalism and Mass Communication. Boston, Massachusetts, August 2009.
  • Johnson, T. J. & Kaye, B. K. (2015). Reasons to Believe: Influence of Credibility on Motivations for Using Social Networks. Computers in Human Behavior, 50, 544 – 555.
  • Kaplan, A. M. & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The Challenges and Opportunities of Social Media. Business Horizons, 53, 1, 59-68.
  • Kuss, D. J. & Griffiths, M. D. (2011). Addiction to Social Networks on the Internet: A Literature Review of the Psychological Literature. International Journal of Environment and Public Health, 8 (9), 3528 – 3552.
  • Kuyucu, M. (2013). Yeni İletişim Aracı Olarak Sosyal Medya ve Sosyal Ağlar Üzerine Bir Güncelleme. M. Kuyucu ve T. Karahisar (Ed). Yeni İletişim Teknolojileri ve Yeni Medya (s. 114 – 151). İstanbul: Zinde Yayıncılık.
  • Lee, C. S. & Ma, L. (2011). News Sharing in Social Media: The Effect of Gratifications and Prior Experience. Computers in Human Behavior, 28, 331 – 339.
  • Masip, P., Guallar, J., Suau, J., Ruiz-Caballero, C. & Peralta, M. (2015). News and Social Networks: Audience Behavior. El profesional de la informacion, 24 (4), 363 – 370.
  • Murugesan, S. (2007). Understanding Web 2.0. IT Professional, 9, 4, 34-41.
  • Nakip, M. (2003). Pazarlama Araştırmaları. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Quan-Haase, A., Wellman, B., Witte, J. & Hampton, K. (2002). Capitalizing on the Net: Social Contact, Civic Engagement, and Sense of Community. B. Wellman & C. Haythornthwaite (Eds.), The Internet in Everyday Life (p. 291-324). London, England: Blackwell.
  • Quan-Haase, A. (2007). Instant Messaging on Campus: Use and Integration in Students’ Everyday Communication. The Information Society, 24, 105-115.
  • Song, I., Larose, R., Eastin, M. S. & Lin, C. A. (2004). Internet Gratifications and Internet Addiction: On the Uses and Abuses of New Media. CyberPsychology & Behavior, 7, 4, 384-394.
  • Şimşek, E. ve Sali, J. B. (2014). The Role of Internet Addiction and Social Media Membership on University on Students’ Psychological Capital. Contemporary Educational Technology, 5(3), 239 – 256.
  • Törenli, N. (2005). Yeni Medya, Yeni İletişim Ortamı. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Vincent, R. C. ve Basil, M. D. (1997). College Students’ News Gratifications, Media Use and Current Events Knowledge. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 41, 380 – 392.
  • Vural, Z. B. A. ve Bat, M. (2010). Yeni Bir İletişim Ortamı Olarak Sosyal Medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine Yönelik Bir Araştırma. Journal of Yasar University, 20 (5), 3348 – 3382.
  • Zuniga, H. G., Jung, N. ve Valenzuela, S. (2012). Social Media Use for News and Individuals’ Social Capital, Civic Engagement and Political Participation. Journal of Computer Mediated Communication, 17, 319 – 336.

THE EFFECT ON MOTIVATIONS OF NEWS MONITORING OF ADDICTION TO SOCIAL MEDIA

Yıl 2018, , 238 - 256, 29.01.2018
https://doi.org/10.17680/erciyesakademia.350085

Öz

The addiction to social media have inevitably increased
due to the fact that people want to seek information instantly, make some sense
out of events in their own environment, to interact with other social groups
for any issue or meet their own social and psychological needs. Depending on
this addiction to social media, individuals tend to use social networks in
order to get news and much of the daily information. The main of the study is
to identify the effects on news monitoring motivations through social networks
of people’s addiction to social media. While dealing the problematic of this
research, the survey has been applied to 349 students, on the scale of Istanbul
Aydin University, with the simple random sampling method through the
face-to-face questionnaire. The data of the survey have been analyzed in terms
of motivation statements about news monitoring on social media and also
frequency tables such as social media using habits, social networks used,
frequency of news monitoring and sharing, news sources and news issues and
demographics. With regard to the result of the study, it is proved that
“information seeking” firstly comes as the basic factor among the motivation
factors and other factors are respectively arranged as entertaining,
socializing and status seeking. 

Kaynakça

  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2007). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Balcı, Ş. ve Gölcü, A. (2013). Facebook Addiction among University Students in Turkey: Selcuk University Example. Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 34, 255 – 278.
  • Baym, N. K., Zhang, Y. B., & Lin, M. C. (2004). Social Interactions across Media: Interpersonal Communication on the Internet, Telephone and Face-to-Face. New Media & Society, 6, 299-318.
  • Beam, M. A., Hutchens, M. J. & Hmielowski, J. D. (2016). Clicking vs. Sharing: The Relationship between Online News Behaviors and Political Knowledge. Computers in Human Behavior, 59, 215 – 220.
  • Boyd, D. M. & Ellison, N. B. (2007). Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication, 13, 1, 210 – 230.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegama Yayıncılık.
  • Chen, G. M. (2011). Tweet this: A Uses and Gratifications Perspective on How Active Twitter Use Gratifies a Need to Connect with Others. Computers in Human Behavior, 27, 755 – 762.
  • Diddi, A. & LaRose, A. (2006). Getting Hooked on News: Uses and Gratifications and the Formation of New Habits among College Students in an Internet Environment. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 50 (2), 193 – 210.
  • Dimmick, J., Chen, Y. & Li, Z. (2004). Competition between the Internet and Traditional News Media: The Gratification-Opportunities Niche Dimension. The Journal of Media Economics, 17 (1), 19 – 33.
  • Dunne, A., Lawlor, M. A. & Rowley, J. (2010). Young People’s Use of Online Social Networking Sites – A Uses and Gratifications Perspective. Journal of Research in Interactive Marketing, 4, 1, 46-58.
  • Dutta-Bergman, M. J. (2004). Complementarity in Consumption of News Types across Traditional and New Media. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 48, 1, 41 – 60.
  • Erdoğan, İ. ve Alemdar, K. (2005). Öteki Kuram. Ankara: Erk Yayınları.
  • Fejes, F. (2005). Eleştirel Kitle İletişim Araştırması ve Medya Etkileri: Yok Olan İzleyici Sorunu, M. Küçük (Ed.), M. Küçük (Çev.), Medya, İktidar, İdeoloji, (s. 295-314). Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Gençlik ve Spor Bakanlığı (2013). Gençlik ve Sosyal Medya Araştırma Raporu. M. Bulut (Ed.). Ankara: Eğitim, Kültür ve Araştırma Yayınları.
  • Griffiths, M. D. (2005). A ‘Components’ Model of Addiction within a Biopsychosocial Framework. Journal of Substance Use. 10, 191–197.
  • Griffiths, M. D., Kuss, D. J. & Demetrovics, Z. (2014). Social Networking Addiction: An Overview of Preliminary Findings. K. Paul Rosenberg & L. Curtiss Feder (Eds.), Behavioral Addictions: Criteria, Evidence and Treatment (p. 119 – 141). London, England: Academic Press.
  • Gündüz, U. ve Pembecioğlu, N. (2013). Bilgi Kaynağı Olarak Sosyal Ağlar ve Sosyal Medya. M. Demir (Ed.) Yeni Medya Üzerine… (s. 311 – 339). Konya: Literatürk Yayınları.
  • Güngör, N. (2011). İletişim: Kuramlar ve Yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Güriş, S. ve Astar, M. (2015). Bilimsel Araştırmalarda SPSS ile İstatistik. (2. bs.). İstanbul: Der Yayınları.
  • Hazar, M. (2011). Sosyal Medya Bağımlılığı: Bir Alan Çalışması. Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 32, 151 – 175.
  • Johnson, P. R. & Yang, S. U. (2009). Uses and Gratifications of Twitter: An Examination of User Motives and Satisfaction of Twitter Use. Paper to be presented at the Communication Technology Division of the Annual Convention of the Association for Education in Journalism and Mass Communication. Boston, Massachusetts, August 2009.
  • Johnson, T. J. & Kaye, B. K. (2015). Reasons to Believe: Influence of Credibility on Motivations for Using Social Networks. Computers in Human Behavior, 50, 544 – 555.
  • Kaplan, A. M. & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The Challenges and Opportunities of Social Media. Business Horizons, 53, 1, 59-68.
  • Kuss, D. J. & Griffiths, M. D. (2011). Addiction to Social Networks on the Internet: A Literature Review of the Psychological Literature. International Journal of Environment and Public Health, 8 (9), 3528 – 3552.
  • Kuyucu, M. (2013). Yeni İletişim Aracı Olarak Sosyal Medya ve Sosyal Ağlar Üzerine Bir Güncelleme. M. Kuyucu ve T. Karahisar (Ed). Yeni İletişim Teknolojileri ve Yeni Medya (s. 114 – 151). İstanbul: Zinde Yayıncılık.
  • Lee, C. S. & Ma, L. (2011). News Sharing in Social Media: The Effect of Gratifications and Prior Experience. Computers in Human Behavior, 28, 331 – 339.
  • Masip, P., Guallar, J., Suau, J., Ruiz-Caballero, C. & Peralta, M. (2015). News and Social Networks: Audience Behavior. El profesional de la informacion, 24 (4), 363 – 370.
  • Murugesan, S. (2007). Understanding Web 2.0. IT Professional, 9, 4, 34-41.
  • Nakip, M. (2003). Pazarlama Araştırmaları. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Quan-Haase, A., Wellman, B., Witte, J. & Hampton, K. (2002). Capitalizing on the Net: Social Contact, Civic Engagement, and Sense of Community. B. Wellman & C. Haythornthwaite (Eds.), The Internet in Everyday Life (p. 291-324). London, England: Blackwell.
  • Quan-Haase, A. (2007). Instant Messaging on Campus: Use and Integration in Students’ Everyday Communication. The Information Society, 24, 105-115.
  • Song, I., Larose, R., Eastin, M. S. & Lin, C. A. (2004). Internet Gratifications and Internet Addiction: On the Uses and Abuses of New Media. CyberPsychology & Behavior, 7, 4, 384-394.
  • Şimşek, E. ve Sali, J. B. (2014). The Role of Internet Addiction and Social Media Membership on University on Students’ Psychological Capital. Contemporary Educational Technology, 5(3), 239 – 256.
  • Törenli, N. (2005). Yeni Medya, Yeni İletişim Ortamı. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Vincent, R. C. ve Basil, M. D. (1997). College Students’ News Gratifications, Media Use and Current Events Knowledge. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 41, 380 – 392.
  • Vural, Z. B. A. ve Bat, M. (2010). Yeni Bir İletişim Ortamı Olarak Sosyal Medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine Yönelik Bir Araştırma. Journal of Yasar University, 20 (5), 3348 – 3382.
  • Zuniga, H. G., Jung, N. ve Valenzuela, S. (2012). Social Media Use for News and Individuals’ Social Capital, Civic Engagement and Political Participation. Journal of Computer Mediated Communication, 17, 319 – 336.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Türkçe Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Cihan Becan

Yayımlanma Tarihi 29 Ocak 2018
Gönderilme Tarihi 8 Kasım 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Becan, C. (2018). SOSYAL MEDYA BAĞIMLILIĞININ HABER TAKİBİ MOTİVASYONLARI ÜZERİNE ETKİSİ. Erciyes İletişim Dergisi, 5(3), 238-256. https://doi.org/10.17680/erciyesakademia.350085