The purpose of this study was to investigate use of Twitter for perception
management and social media by four Turkish political party leaders before the
General Election that occurred on June 7, 2015. In this study, political parties’ use
of Twitter and its’ structural features mentioned above was investigated. Moreover,
content of each message was examined to determine how messages contributed to
perception management. With this goal in mind, tweets posted between May 1, 2015
and June 10, 2015 by leaders and Central Executive Committee (MYK) members of
four political parties (AK Parti, CHP, MHP ve HDP) that participated in the General
Election on June 7, 2015 were analyzed using quantitative and qualitative data
analyses methods. Findings of the present study showed that within the context of
political communication, as a social media tool Twitter has advantages in perception
management over traditional methods of communication, but politicians do not use
it functionally for this purpose. The present study provides recommendations for
politicians about how to use Twitter for perception management within the context
of political communication efforts. Further recommendations are provided.
Social Media Twitter Perception Management 2015 General Elections
Bu çalışmada, Twitter’ın mecliste grubu bulunan siyasi partiler ve liderleri tarafından
7 Haziran 2015 Genel Seçimlerinde kullanımı, algı yönetimi ve sosyal medya ilişkisi
bağlamında incelenmektedir. Çalışma ile sosyal medya ve Twitter’ın siyasi partiler
tarafından yapısal özellikleri noktasında kullanımının ve söylem biçimlerinin algı
yönetimi açısından öneminin ortaya konulması hedeflenmektedir. Bu amaçla, 7
Haziran 2015 Genel Seçimlerine katılan dört partinin (AK Parti, CHP, HDP, MHP) genel
başkanları ve MYK üyesi siyasi kişilerinin 1 Mayıs - 10 Haziran tarihleri arasındaki
3757 tweeti nitel ve nicel içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Çalışmada,
Twitter’ın algı yönetiminde önemli bir iletişim aracı olarak geleneksel siyasal
iletişim araç ve yöntemlerine göre avantajlar taşıdığı, ancak siyasiler tarafından bu
mecranın işlevsel olarak kullanılmadığı sonucuna varılmıştır. Çalışma, siyasilere
yapacakları siyasal iletişim çalışmalarında Twitter’ı algı yönetimi çerçevesinde nasıl
etkin kullanacakları konusunda farkındalık oluşturmakta ve öneriler sunmaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Tez Özetleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Temmuz 2018 |
Gönderilme Tarihi | 30 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |