Türk sinemasının Yeşilçam öncesi uzun süren dönemi polisiye türü konusunda pek
üretken değildir. Yeşilçam sinemasının oluşum döneminde (1948-1959) kitlesel film
üretiminin sistemleşmesiyle birlikte beş hâkim sinema türü (melodram, tarihi film,
komedi, polisiye ve köy filmi) standartlaşır. Bu türsel bağlamda yapımcılığına dönen
Kemal Film için Lütfi Akad-Osman Seden ikilisi, suç melodramı ile sembiyotik ilişkiye
giren polisiyeler üretir: Kanun Namına, Katil, Öldüren Şehir, Kanlarıyla Ödediler ve
İntikam Alevi gibi melez filmler 1952-1956 arasında melodram ile polisiye estetiğini
suç ve macera temaları etrafında harmanlar. Kemal Filmin basmakalıplaştırdığı
polisiye türe toplumsal, siyasal ve iktisadi yeni bir eleştirel görünüm kazandıran,
ayrıca bu türü hem içerikte hem de biçimde modernleştiren eser toplumsal gerçekçi
sinema hareketinin öncüsü Gecelerin Ötesi’dir. Böylece, melodramın klişeleşmiş
uzlaşımlarından nihayet kurtulan polisiye türü realizm ile senkretik bir bağ kurar.
Film sanatının olmazsa olmazları biçime ve biçeme olduğu kadar sinemasal türlere
de odaklanan “estetik tarih” perspektifinden hareket eden bu makalenin amacı, Türk
sinema tarihyazımında türsel kimliği görmezden gelinip sadece sosyal ve realist
temsilleri hatta sosyolojik yönleri etrafında değerlendirilen Gecelerin Ötesi’nin
polisiyeyi nasıl yenilediğini kanıtlamaktır. Gecelerin Ötesi hangi estetik özellikleriyle
hem polisiye türüne hem de toplumsal gerçekçi harekete girer? Bu film, Akad-Seden
tandeminin temellerini attığı polisiye film geleneğinden neden ve nasıl farklılaşır?
Çalışmanın problematiği bu çerçevede belirlenmiştir. Makalenin teorik çerçevesi
ve analitik yöntemi ise “sinema türü kavramını” basit bir taksonomi etkinliği ya da
etiketleme şekli olarak değil de, ciddi bir “yorumlama kategorisi” olarak kabul eden
Raphaëlle Moine’ın kuramsal yaklaşımına dayanır.
Metin Erksan Gecelerin Ötesi toplumsal gerçekçilik polisiye suç filmleri yorumlama kategorisi olarak film türü eleştirel alımlama.
The period which took long time before Yeşilçam was not so productive in terms of
detective movie. During the genesis of Yeşilçam period (1948-1959), five dominant
film genres (melodrama, historical, comedy, detective and village movies) got
standardized by the systematization of mass film production. The tandem of Lütfi
Akad and Osman Seden produced the detective movies in symbiotic relationship with
crime melodrama for Kemal Film, which got back to the production in this typical
context: The hybrid movies such as In the Name of the Law, Murderer, The Killing
City, They Paid with Their Blood and The Flame of Vengeance combined melodrama
and detective aesthetic around the themes of crime and adventure between 1952-
56. Beyond the Nights which was the precursor of social realist film movement is the
piece which brought a new critical image socially, politically, and economically the
detective genre stereotyped by Kemal Film, and also, modernized this genre in terms
of both content and form. By this way, the detective genre which got away from the
conventions of melodrama established a syncretic link to realism. The aim of this
article starting from the perspective of “aesthetic history” which focuses on cinema
genres as much as on form and style among the basics of movie art is to demonstrate
how Beyond the Nights renovates detective movies. It had been assessed only based
upon its social and realist representations, and even its sociological aspects by
ignoring its genre identity in Turkish cinema historiography. With which aesthetical
aspects does Beyond the Nights take place both within the detective movie and social
realist movement? How and why does this film differentiate from the tradition of
detective movie initiated by the tandem of Akad-Seden? The problematic of this
study was defined within this framework. The theoretical aspect and analytical
method is based upon the theoretical approach of Raphaëlle Moine who considers
“concept of cinematic genres” not only to be a simple taxonomy activity or labeling,
but also a “category of interpretation.”
Metin Erksan Beyond the Nights social realism detective movie crime films film genre as a category of interpretation critical reception
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Sunulmuş Bildiriler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Temmuz 2018 |
Gönderilme Tarihi | 8 Mayıs 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |