Nazizm ideolojisinde iyi bir anne ve iyi bir eş olmak Nazi propagandası tarafından Alman
kadınlarının temel görevi olarak sunulmaktaydı. Nazi propagandasının idealize ettiği Alman
kadınları, aileleri ve ev işleri ile bütünleştirilmekteydi. Buna karşın evin geçimini sağlamak ve
gerektiğinde sanayi ve tarımdaki ağır işlerde çalışmak ise Alman erkeklerine atfedilen bir vazife
olarak yansıtılmaktaydı. Bu süreç Nazi Almanyası’nın İkinci Dünya Savaşı’na girdiği tarihten
itibaren değişmeye başlamıştı. Bu çalışmada Nasyonal Sosyalist Alman İşçi Partisi’nin (NSDAP)
Alman Kız Birliği’nin (Bund Deutscher Mädel, BDM) resmi dergisi olarak basılan Das Deutsche
Mädel’in kapak resimleri üzerinden, Nazi propagandasında Alman genç kızlarının savaş
döneminde nasıl ve ne şekilde sunulduğu ortaya konulmaya çalışılmıştır. Bu amaçla Das Deutsche
Mädel’in savaşta genel seferberliğin ilan edildiği dönemde kullandığı kapaklarından amaçlı
örneklem metodu kullanılarak belirlenen altı dergi kapağı nitel araştırma yöntemleri içerisinde
yer alan göstergebilimsel analiz kullanılarak incelenmiştir. Çalışma kapsamında belirlenen
dergi kapakları Fransız dilbilimci Roland Barthes’ın göstergebilim kavramları üzerinden analiz
edilmiştir. Çalışma kapsamında elde edilen bulgularda, Nazi Almanyası’nı seferberliğe dahil
edebilmek için Alman genç kızlarına yönelik; Alman askerlerine yardımcı olunması, Hitler’e
itaat edilmesi ve savaşta verilen görevlerin yerine getirilmesi konularını içeren propaganda
mitlerinin inşa edildiği sonucuna ulaşılmıştır. Böylece Nazi propagandası Nazizm ideolojisinde
yer alan “mücadeleci” olgusunu kullanarak Alman genç kızlarının seferliğe katkı sağlamasını
amaçlamıştır.
A good mother and a good wife in Nazism ideology was presented as the main task of German
women. German women, idealized by Nazi propaganda, were integrated into their families
and housework. On the other hand, providing for livelihood of the house and working hard
in industry and agriculture when necessary were reflected as a duty attributed to German
men. This process began to change when Nazi Germany entered World War II. In this
study, it was revealed how and in what way the German young girls were presented at Das
Deutsche Mädel, the official magazine of German Labor Union (Bund Deutscher Mädel) of
the National Socialist German Workers’ Party (NSDAP) during the war in Nazi propaganda.
For this purpose, six magazine covers which were determined by using the sampling
method from the covers used by Das Deutsche Mädel during the general mobilization were
examined using semiotic analysis within the qualitative research methods. The covers of the
magazine were analyzed by French linguist Roland Barthes.In the findings of the study, it
was aimed at young German girls to involve Nazi Germany in mobilization. So propaganda
myths including the help of German soldiers, obedience to Hitler and the fulfillment of the
duties given in the war were built. Thus, it was intended that German young girls contribute
to the mobilization by using the “struggle” phenomenon in Nazism ideology.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Türkçe Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Temmuz 2019 |
Gönderilme Tarihi | 20 Ocak 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |