Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Nazi Propagandasının Ulusal Seferberlikte İdealize Ettiği Alman Genç Kızları: “Das Deutsche Mädel” Dergisi Üzerine İnceleme

Yıl 2019, , 1079 - 1100, 22.07.2019
https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.515202

Öz

Nazizm ideolojisinde iyi bir anne ve iyi bir eş olmak Nazi propagandası tarafından Alman
kadınlarının temel görevi olarak sunulmaktaydı. Nazi propagandasının idealize ettiği Alman
kadınları, aileleri ve ev işleri ile bütünleştirilmekteydi. Buna karşın evin geçimini sağlamak ve
gerektiğinde sanayi ve tarımdaki ağır işlerde çalışmak ise Alman erkeklerine atfedilen bir vazife
olarak yansıtılmaktaydı. Bu süreç Nazi Almanyası’nın İkinci Dünya Savaşı’na girdiği tarihten
itibaren değişmeye başlamıştı. Bu çalışmada Nasyonal Sosyalist Alman İşçi Partisi’nin (NSDAP)
Alman Kız Birliği’nin (Bund Deutscher Mädel, BDM) resmi dergisi olarak basılan Das Deutsche
Mädel’in kapak resimleri üzerinden, Nazi propagandasında Alman genç kızlarının savaş
döneminde nasıl ve ne şekilde sunulduğu ortaya konulmaya çalışılmıştır. Bu amaçla Das Deutsche
Mädel’in savaşta genel seferberliğin ilan edildiği dönemde kullandığı kapaklarından amaçlı
örneklem metodu kullanılarak belirlenen altı dergi kapağı nitel araştırma yöntemleri içerisinde
yer alan göstergebilimsel analiz kullanılarak incelenmiştir. Çalışma kapsamında belirlenen
dergi kapakları Fransız dilbilimci Roland Barthes’ın göstergebilim kavramları üzerinden analiz
edilmiştir. Çalışma kapsamında elde edilen bulgularda, Nazi Almanyası’nı seferberliğe dahil
edebilmek için Alman genç kızlarına yönelik; Alman askerlerine yardımcı olunması, Hitler’e
itaat edilmesi ve savaşta verilen görevlerin yerine getirilmesi konularını içeren propaganda
mitlerinin inşa edildiği sonucuna ulaşılmıştır. Böylece Nazi propagandası Nazizm ideolojisinde
yer alan “mücadeleci” olgusunu kullanarak Alman genç kızlarının seferliğe katkı sağlamasını
amaçlamıştır. 

Kaynakça

  • Akarcalı, S. (2003). İkinci Dünya Savaşında İletişim ve Propaganda, Ankara: İmaj Yayınevi.
  • Barthes, R. (2014). Çağdaş Söylenler, Çev., Tahsin Yücel, 4. Baskı, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Barthes, R. (2016a). Göstergebilimsel Serüven, Çev., Mehmet Rifat, Sema Rifat, 8. Baskı, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Barthes, R. (2016b). S/Z. Çev., Sündüz Öztürk Kasar, İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Barthes, R. (2017). Görüntünün Retoriği, Sanat ve Müzik, Çev., Ayşenaz Koş, Ömer Albayrak, 2. Baskı, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Barmé, G. (2016). Shades of Mao: The Posthumous Cult of the Great Leader: The Posthumous Cult of the Great Leader, The United Kingdom: Routledge.
  • Çakı, C. (2018a). Nazi Almanyası Döneminde Basılan Posta Pullarının Propaganda Amaçlı Kullanımı, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(2), 1568-1595.
  • Çakı, C. (2018b). İkinci Dünya Savaşı’ndaki Propaganda Savaşlarında Çizgi Filmin Rolü: Nazi Almanyası ve Amerika Birleşik Devletleri Üzerine İnceleme, Halkla İlişkiler ve Reklam Çalışmaları E-Dergisi, 1 (2), 51-63.
  • Çakı, C. (2018c). Adolf Hitler’in Kült Lider İnşasında Kullanılan Propaganda Posterlerinin Göstergebilimsel Analizi, Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, 3(6), 24-38.
  • Çakı, C. (2018d). Nazizm İdeolojisi Altında Hitler Gençliği: Nazi Almanyası Propaganda Afişleri Üzerine İnceleme, Elektronik Cumhuriyet İletişim Dergisi, 1(1), 9-21.
  • Çakı, C., Gülada, M. O., & Çakı, G. (2019), Balkanlarda Bir Nazi Ordusu: Nazi Propaganda Afişlerinde Hançer Tümeni, Trakya Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(2), 55-77.
  • Çetin, M., & Sönmez, E. E. (2015). Sosyal Temsil Kuramı Bağlamında Kurumsal Reklamlar: Türk Hava Yolları Örneği, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 1(39), 191-207.
  • Domenach, J. M. (2003). Politika ve Propaganda, Çev., Tahsin Yücel, İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Donovan, J. (2012). Feminist Theory: The Intellectual Traditions, The United Kingdom: A&C Black.
  • Eberle, H. & Uhl, M. (2017). Hitler Kitabı, Çev., M. Tüzel, İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Erol, E. G., Cerrahoğlu, N., & Çakı, C. (2017). Hitler Dönemi Eğitim Yapısındaki Otokrasinin Eleştirisi: Die Welle Filmi Üzerine Göstergebilimsel İnceleme, IX. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi, 1234-1249.
  • Fiske, J. (2017). İletişim Çalışmalarına Giriş, Çev., Süleyman İrvan, 5. Basım, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Gazi, M. A., Çakı, C., Gülada, M. (2018a). İspanya 2000 Partisi’nin Göçmen Karşıtı Propaganda Faaliyetleri Üzerine İnceleme, Ankara Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 1 (2), 11-22.
  • Gazi, M. A., Çakı, C., & Gülada, M. O. (2018b). İkinci Dünya Savaşı’nda Sovyet Kült Lider Propagandasında Vladimir Lenin ve Joseph Stalin’in Sunumu, Dördüncü Kuvvet Uluslararası Hakemli Dergi, 1(2), 25-42.
  • Goebbels, J. (2016). Gerçek Yüzüyle Komünizm ve Teori ve Pratikte Bolşevizm, Çev., Zehra Köroğlu, İstanbul: Bilge Karınca Yayınları.
  • Gödl, D. (1997). Women’s Contributions to The Political Policies of National Socialism, Feminist Issues, 15(1-2), 31-41.
  • Güngör, N. (2013). İletişim Kuramlar ve Yaklaşımlar, 2. Baskı, İstanbul: Siyasal Kitapevi.
  • Hart, B. L. (2015). İkinci Dünya Savaşı Tarihi, Çev., Kerim Bağrıaçık, İstanbul: İş Bankası Yayınları.
  • Harrington, A., & Runyan, W. M. (1998). The Changing Meanings of Holism: From Humanist Synthesis to Nazi Ideology, Contemporary Psychology, 43(6), 389- 392.
  • Holborn, H. (1964). Origins and Political Character of Nazi Ideology, Political Science Quarterly, 79(4), 542-554.
  • İnal, A. (2003). Roland Barthes: Bir Avant-Garde Yazarı, İletişim Araştırmaları, 1(1), 9-38.
  • Keegan, J. (2016). İkinci Dünya Savaşı, Çev., Samet Öksüz, İstanbul: Say Yayınları.
  • Kershaw, I. (2009). Hitler, 1936-1945: Nemesis, Çev., Zarife Biliz, 2. Cilt, İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Kuruoğlu, H. (2006). Propaganda ve Özgürlük Aracı Olarak Radyo, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Lemmons, R. (2015). Goebbels and Der Angriff, USA: University Press of Kentucky
  • Macksey, K. J. (2012). İkinci Dünya Savaşı’nda Askeri Hatalar, Çev., M. Tanju Akad, İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Mazower, M. (2014). Hitler İmparatorluğu, İşgal Avrupa’sından Nazi Yönetimi, Çev., Yavuz Alogan, 2. Baskı, İstanbul: Alfa Yayınları.
  • McDougall, A. (2008). A Duty to Forget? The ‘Hitler Youth Generation’and the Transition from Nazism to Communism in Postwar East Germany, c. 1945–49, German History, 26(1), 24-46.
  • McNab, C. (2015). Hitler’in Ordusu, Nazi Savaş Makinesinin Tarihi, 1939-1945, Çev., Okan Doğan, İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Pine, L. (2003). Creating Conformity: The Training of Girls in the Bund Deutscher Mädel, European History Quarterly, 33(3), 367-385.
  • Research Calvin (2019). “Das Deutsche Mädel Alman Kız Propaganda Dergisi’nin Kapak Sayfaları”, https:// research. calvin. edu/ german- propaganda-archive/ maedel. htm, Erişim Tarihi: 16.01.2019.
  • Rifat, M. (2013). Açıklamalı Göstergebilim Sözlüğü: Kavramlar, Yöntemler, Kuramcılar, Okullar, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Stanley, J. (2018). Demokrasilerde Propaganda Oyunu, Çev., Başak Karal, İstanbul: The Kitap Yayınları.
  • Tanyeri Mazıcı, E., & Çakı, C. (2018). Adolf Hitler’in Korku Çekiciliği Bağlamında Kamu Spotu Reklamlarında Kullanımı, Erciyes İletişim Dergisi, 5(3), 290-306.
  • Yücel, E. (2017). Propaganda, Hitler’in Müftüsünden Nazi Türklere, Bir Diktatörün Otopsisi, İstanbul: Karakarga Yayınları.
  • Zorlu, Y., Çakı, C., & Karaca, M. (2017). Türk Sinemasında Nazizm İdeolojisi: “Kırımlı” Filmi ve Göstergebilimsel Analizi, Sosyoloji Konferanslari, (56), 67.

The Idealised German Young Girls of Nazi Propaganda in the General Mobilization: The Examination on the Magazine “Das Deutsche Mädel”

Yıl 2019, , 1079 - 1100, 22.07.2019
https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.515202

Öz

A good mother and a good wife in Nazism ideology was presented as the main task of German
women. German women, idealized by Nazi propaganda, were integrated into their families
and housework. On the other hand, providing for livelihood of the house and working hard
in industry and agriculture when necessary were reflected as a duty attributed to German
men. This process began to change when Nazi Germany entered World War II. In this
study, it was revealed how and in what way the German young girls were presented at Das
Deutsche Mädel, the official magazine of German Labor Union (Bund Deutscher Mädel) of
the National Socialist German Workers’ Party (NSDAP) during the war in Nazi propaganda.
For this purpose, six magazine covers which were determined by using the sampling
method from the covers used by Das Deutsche Mädel during the general mobilization were
examined using semiotic analysis within the qualitative research methods. The covers of the
magazine were analyzed by French linguist Roland Barthes.In the findings of the study, it
was aimed at young German girls to involve Nazi Germany in mobilization. So propaganda
myths including the help of German soldiers, obedience to Hitler and the fulfillment of the
duties given in the war were built. Thus, it was intended that German young girls contribute
to the mobilization by using the “struggle” phenomenon in Nazism ideology.

Kaynakça

  • Akarcalı, S. (2003). İkinci Dünya Savaşında İletişim ve Propaganda, Ankara: İmaj Yayınevi.
  • Barthes, R. (2014). Çağdaş Söylenler, Çev., Tahsin Yücel, 4. Baskı, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Barthes, R. (2016a). Göstergebilimsel Serüven, Çev., Mehmet Rifat, Sema Rifat, 8. Baskı, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Barthes, R. (2016b). S/Z. Çev., Sündüz Öztürk Kasar, İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Barthes, R. (2017). Görüntünün Retoriği, Sanat ve Müzik, Çev., Ayşenaz Koş, Ömer Albayrak, 2. Baskı, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Barmé, G. (2016). Shades of Mao: The Posthumous Cult of the Great Leader: The Posthumous Cult of the Great Leader, The United Kingdom: Routledge.
  • Çakı, C. (2018a). Nazi Almanyası Döneminde Basılan Posta Pullarının Propaganda Amaçlı Kullanımı, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(2), 1568-1595.
  • Çakı, C. (2018b). İkinci Dünya Savaşı’ndaki Propaganda Savaşlarında Çizgi Filmin Rolü: Nazi Almanyası ve Amerika Birleşik Devletleri Üzerine İnceleme, Halkla İlişkiler ve Reklam Çalışmaları E-Dergisi, 1 (2), 51-63.
  • Çakı, C. (2018c). Adolf Hitler’in Kült Lider İnşasında Kullanılan Propaganda Posterlerinin Göstergebilimsel Analizi, Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, 3(6), 24-38.
  • Çakı, C. (2018d). Nazizm İdeolojisi Altında Hitler Gençliği: Nazi Almanyası Propaganda Afişleri Üzerine İnceleme, Elektronik Cumhuriyet İletişim Dergisi, 1(1), 9-21.
  • Çakı, C., Gülada, M. O., & Çakı, G. (2019), Balkanlarda Bir Nazi Ordusu: Nazi Propaganda Afişlerinde Hançer Tümeni, Trakya Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(2), 55-77.
  • Çetin, M., & Sönmez, E. E. (2015). Sosyal Temsil Kuramı Bağlamında Kurumsal Reklamlar: Türk Hava Yolları Örneği, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 1(39), 191-207.
  • Domenach, J. M. (2003). Politika ve Propaganda, Çev., Tahsin Yücel, İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Donovan, J. (2012). Feminist Theory: The Intellectual Traditions, The United Kingdom: A&C Black.
  • Eberle, H. & Uhl, M. (2017). Hitler Kitabı, Çev., M. Tüzel, İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Erol, E. G., Cerrahoğlu, N., & Çakı, C. (2017). Hitler Dönemi Eğitim Yapısındaki Otokrasinin Eleştirisi: Die Welle Filmi Üzerine Göstergebilimsel İnceleme, IX. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi, 1234-1249.
  • Fiske, J. (2017). İletişim Çalışmalarına Giriş, Çev., Süleyman İrvan, 5. Basım, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Gazi, M. A., Çakı, C., Gülada, M. (2018a). İspanya 2000 Partisi’nin Göçmen Karşıtı Propaganda Faaliyetleri Üzerine İnceleme, Ankara Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 1 (2), 11-22.
  • Gazi, M. A., Çakı, C., & Gülada, M. O. (2018b). İkinci Dünya Savaşı’nda Sovyet Kült Lider Propagandasında Vladimir Lenin ve Joseph Stalin’in Sunumu, Dördüncü Kuvvet Uluslararası Hakemli Dergi, 1(2), 25-42.
  • Goebbels, J. (2016). Gerçek Yüzüyle Komünizm ve Teori ve Pratikte Bolşevizm, Çev., Zehra Köroğlu, İstanbul: Bilge Karınca Yayınları.
  • Gödl, D. (1997). Women’s Contributions to The Political Policies of National Socialism, Feminist Issues, 15(1-2), 31-41.
  • Güngör, N. (2013). İletişim Kuramlar ve Yaklaşımlar, 2. Baskı, İstanbul: Siyasal Kitapevi.
  • Hart, B. L. (2015). İkinci Dünya Savaşı Tarihi, Çev., Kerim Bağrıaçık, İstanbul: İş Bankası Yayınları.
  • Harrington, A., & Runyan, W. M. (1998). The Changing Meanings of Holism: From Humanist Synthesis to Nazi Ideology, Contemporary Psychology, 43(6), 389- 392.
  • Holborn, H. (1964). Origins and Political Character of Nazi Ideology, Political Science Quarterly, 79(4), 542-554.
  • İnal, A. (2003). Roland Barthes: Bir Avant-Garde Yazarı, İletişim Araştırmaları, 1(1), 9-38.
  • Keegan, J. (2016). İkinci Dünya Savaşı, Çev., Samet Öksüz, İstanbul: Say Yayınları.
  • Kershaw, I. (2009). Hitler, 1936-1945: Nemesis, Çev., Zarife Biliz, 2. Cilt, İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Kuruoğlu, H. (2006). Propaganda ve Özgürlük Aracı Olarak Radyo, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Lemmons, R. (2015). Goebbels and Der Angriff, USA: University Press of Kentucky
  • Macksey, K. J. (2012). İkinci Dünya Savaşı’nda Askeri Hatalar, Çev., M. Tanju Akad, İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Mazower, M. (2014). Hitler İmparatorluğu, İşgal Avrupa’sından Nazi Yönetimi, Çev., Yavuz Alogan, 2. Baskı, İstanbul: Alfa Yayınları.
  • McDougall, A. (2008). A Duty to Forget? The ‘Hitler Youth Generation’and the Transition from Nazism to Communism in Postwar East Germany, c. 1945–49, German History, 26(1), 24-46.
  • McNab, C. (2015). Hitler’in Ordusu, Nazi Savaş Makinesinin Tarihi, 1939-1945, Çev., Okan Doğan, İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Pine, L. (2003). Creating Conformity: The Training of Girls in the Bund Deutscher Mädel, European History Quarterly, 33(3), 367-385.
  • Research Calvin (2019). “Das Deutsche Mädel Alman Kız Propaganda Dergisi’nin Kapak Sayfaları”, https:// research. calvin. edu/ german- propaganda-archive/ maedel. htm, Erişim Tarihi: 16.01.2019.
  • Rifat, M. (2013). Açıklamalı Göstergebilim Sözlüğü: Kavramlar, Yöntemler, Kuramcılar, Okullar, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Stanley, J. (2018). Demokrasilerde Propaganda Oyunu, Çev., Başak Karal, İstanbul: The Kitap Yayınları.
  • Tanyeri Mazıcı, E., & Çakı, C. (2018). Adolf Hitler’in Korku Çekiciliği Bağlamında Kamu Spotu Reklamlarında Kullanımı, Erciyes İletişim Dergisi, 5(3), 290-306.
  • Yücel, E. (2017). Propaganda, Hitler’in Müftüsünden Nazi Türklere, Bir Diktatörün Otopsisi, İstanbul: Karakarga Yayınları.
  • Zorlu, Y., Çakı, C., & Karaca, M. (2017). Türk Sinemasında Nazizm İdeolojisi: “Kırımlı” Filmi ve Göstergebilimsel Analizi, Sosyoloji Konferanslari, (56), 67.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Türkçe Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mehmet Ozan Gülada 0000-0001-8233-2321

Mehmet Ali Gazi 0000-0002-9239-4187

Caner Çakı 0000-0002-1523-4649

Yayımlanma Tarihi 22 Temmuz 2019
Gönderilme Tarihi 20 Ocak 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Gülada, M. O., Gazi, M. A., & Çakı, C. (2019). Nazi Propagandasının Ulusal Seferberlikte İdealize Ettiği Alman Genç Kızları: “Das Deutsche Mädel” Dergisi Üzerine İnceleme. Erciyes İletişim Dergisi, 6(2), 1079-1100. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.515202