Along with the modernity embedded in mind, language and life, postmodernity, which is associated
with contrast for some and with modernity in the context of continuity for the others, constitutes
the axis of this study. Postmodernism which draws attention with its different point of views in
cultural, social, economic and political fields, may not be explained in a single structure. It is
therefore necessary to explain both the era of enlightenment and modernity so as to understand
postmodernism. The Renaissance, Reform and Enlightenment Age, which are effective in the
emergence of modernism, are considered as paralel developing and complementary facts.
Modernism created by political, social and cultural transformations promises individuals of a
variety of possibilities. Modernism has adopted patterns based on uniformity and standards.
These patterns have thus led to the development of views which are against modernism and
modernity. There is no definitive definition of postmodernism which is tried to be explained
on the axis of modernism. By changing the meaning of a narrative, postmodernism, which both
questions the old and produces alternatives with a new perspective, has adopted different
principles from modernism. Postmodernism advocates pluralism, difference, locality, as well as
liberation of the individual through becoming independent from the modern one.
In the study, the relationship between modernity and postmodernity or the contrast between
them were discussed in the sample of Jean-LucGodard’s “A bout de Souffle” and David Lynch’s
“Blue Velvet” films through the semiotic analysis. In this way, the views that have gained meaning
in the context of modernity-postmodernism, have been evaluated through the films in question.
Consequently; it does not seem very possible to distinguish modernism from postmodernism
with certain boundaries. These two terms can be evaluated as the perspective of interpreting the
same whole in different ways, which are both fed from each other and are separated from one
another at the extreme points.
Zihinde, dilde ve yaşamda yerleşik hâle gelmiş modernliğin yanı sıra bazıları için karşıtlık, bazıları
için de süreklilik bağlamında modernlikle ilişkilendirilen postmodernlik, bu çalışmanın eksenini
oluşturmaktadır. Kültürel, sosyal, ekonomik ve siyasal alanlarda farklı bakış açısı ile dikkat
çeken postmodernizm, tek bir yapı içerisinde açıklanamamaktadır. Bu nedenle postmodernizmi
anlayabilmek için aydınlanma çağının ve aynı zamanda modernliğin açıklanması gerekmektedir.
Modernizmin ortaya çıkmasında etkili olan Rönesans, Reform ve Aydınlanma Çağı birbiriyle
paralel gelişen ve birbirini tamamlayan olgular olarak değerlendirilmektedir.
Siyasal, toplumsal ve kültürel dönüşümlerin ortaya çıkarttığı modernizm, bireylere bir
takım imkânlar vaad etmektedir. Modernizm, tek tipliği ve standartlara dayanan kalıpları
benimsemiştir. Bu kalıplar da modernizme ve modernliğe karşı görüşlerin gelişmesine
neden olmuştur. Modernizm ekseninde açıklanmaya çalışılan postmodernizmin ise kesin
bir tanımı bulunmamaktadır. Bir anlatının anlamını değiştirerek yeni bir bakış açısıyla hem
eskiyi sorgulayan hem de alternatifler üreten postmodernizm, modernizmden farklı ilkeleri
benimsemiştir. Postmodernizm teklik karşısında çoğulculuğu, farklılığı, yerelliği ve aynı zamanda
bireyin modern olandan bağımsızlaşarak özgürleşmesini savunmaktadır.
Çalışmada modernlik-postmodernlik ilişkisi ve/veya karşıtlığı göstergebilimsel analiz üzerinden
Jean-Luc Godard’ın “Serseri Âşıklar” ve David Lynch’in “Mavi Kadife” filmleri örnekleminde ele
alınmıştır. Böylelikle modernlik-postmodernlik bağlamında anlam kazanmış görüşlerin, söz
konusu filmler üzerinden değerlendirilmesi yapılmıştır.
Sonuç olarak örnek filmler incelendiğinde; modernizmi postmodernizmden kesin sınırlar
ile ayırmak çok mümkün görünmemektedir. Bu iki terim hem birbirinden beslenen hem de
birbirinden uç noktalarda ayrışan aynı bütünü farklı şekillerde yorumlama perspektifi olarak
değerlendirilebilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Türkçe Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Temmuz 2019 |
Gönderilme Tarihi | 31 Ocak 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |