Although a revival in Turkey-European Union relations occurred with the acceptance
of Turkey as a candidate country at the Helsinki Summit in 1999, the desired
progress in relations could not take place. One of the factors shaping the future of
Turkey-EU relations, which is referred by a chronic crisis agenda in recent years, is
the support from the public to the full membership process. Therefore, it becomes
essential to determine the changes in public’s perception of Turkey-EU relations and
this requires a comparison between the studies carried out in different periods. The
first part of the three-part study structured for this purpose includes the literature
review demostrated results of the media and the public’s attitude towards TurkeyEU relations by making use of previous periodical studies. The second section is
reserved the debates about the process of Turkey’s becoming a member of the EU.
The third section (implementation part) contains two research results are compared
in order to gain insight about how the public’s perception of the EU and its attitude
regarding Turkey-EU relations changes from the year 2008 to 2017. At the end of
the study, where some inferences regarding the nature of the relationship between
the representation of Turkey-EU relations in the media and the public’s approach
to this relation are revealed, some proposals have been developed about required
communication policies to ensure a healthy flow of information among the public.
European Union Turkey-EU Relations Media Social Perception Changing in Perception
1999 yılındaki Helsinki Zirvesi’nde Türkiye’nin aday ülke olarak kabul edilmesiyle
Türkiye-Avrupa Birliği (AB) ilişkilerinde bir canlanma meydana gelse de
ilişkilerde istenen ilerleme kaydedilememiştir. Son yıllarda kronikleşen bir kriz
gündemiyle anılır olan Türkiye-AB ilişkilerinin geleceğini belirleyen faktörlerden
biri de, kamuoyunun tam üyelik sürecine olan desteğidir. Bu nedenle, TürkiyeAB ilişkilerine yönelik kamuoyu algısındaki değişimin saptanabilmesi önemli
hale gelmekte ve bu da farklı dönemlerde yapılan araştırmaları karşılaştırmayı
gerektirmektedir. Bu amaçla yapılandırılan üç bölümlük çalışmanın ilk bölümü daha
önce yapılmış dönemsel çalışmalardan yararlanılarak medyanın ve kamuoyunun
Türkiye-AB ilişkilerine yaklaşımına ilişkin sonuçların ortaya konduğu literatür
taramasını içermektedir. İkinci bölüm, Türkiye’nin AB’ye tam üyelik sürecine
ilişkin tartışmalara ayrılmıştır. Üçüncü bölüm (uygulama) ise kamuoyunun AB
algısının ve Türkiye-AB ilişkilerine yaklaşımının 2008 yılından 2017’ye nasıl
değişiklik gösterdiği hakkında fikir edinmek amacıyla iki araştırma sonuçlarının
karşılaştırılmasını içermektedir. Türkiye-AB ilişkileri ile ilgili medyadaki temsilin,
kamuoyunun Türkiye-AB ilişkilerine olan yaklaşımıyla nasıl bir ilişki içinde
olduğuna dair çıkarımların yapıldığı çalışmanın sonunda konuyla ilgili kamuoyunda
sağlıklı bir bilgi akışının sağlanabilmesi için gerekli iletişim politikaları hakkında
bazı öneriler geliştirilmiştir.
Avrupa Birliği Medya Algıda Değişim Türkiye-AB İlişkileri Toplumsal Algı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Türkçe Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Temmuz 2019 |
Gönderilme Tarihi | 7 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |