With the introduction of the Internet into the social life, the rapidly changing
economic, cultural and social life have created a new paradigm with focus on
technology and digitalization. In this context, many electronic devices, especially
smart phones, tablets and computers, have changed the face- to- face communication
habits of individuals by providing virtual satisfaction. Individuals socializing
through virtual communities in social media environments have become isolated,
insensitive and lonely in home, workplace and social life areas. Media contents
provide highly effective images in determining the daily life practices of individuals.
Especially visual/audio images are used intensively to make the narrative language
of advertising more effective and powerful. TV advertising films are not intended
only to sell the product thanks to the visual/audio language they create. At the same
time, it creates an ideology, culture and policy aiming at reshaping community
life. In this study, the alienation process of the digimodern era individual to the
traditional values is examined through the TV advertising film from Lipton themed
“Let’s Talk Now”. The film was analyzed in line with the basis of semiotic analysis
method. In the process of analyzing the relationship between the presenter and the
presented, the semantic structure created in the denotation/connotation plane is
aimed to be explained. The effect of technology and digitalization was investigated
in the isolation of the individual.
İnternetin toplum yaşamına girmesiyle beraber hızla değişen ekonomik, kültürel
ve sosyal yaşam beraberinde teknoloji ve dijitalleşme odaklı yeni bir paradigma
oluşturmuştur. Bu bağlamda, cep telefonları, tabletler ve bilgisayarlar başta olmak
üzere birçok elektronik cihaz, sanal tatminler sağlayarak bireylerin yüzyüze iletişim
alışkanlıklarını kökten değiştirmiştir. Sosyal medya ortamlarında sanal cemaatler
üzerinden sosyalleşen bireyler; ev, işyeri ve sosyal yaşam alanlarında izole edilmiş,
duyarsız ve yalnızlaşmıştır. Medya içerikleri bireylerin gündelik yaşam pratiklerini
belirlemede son derece etkili imgeler sunmaktadır. Özellikle reklamların anlatı
dilini daha etkili ve güçlü hale getirmek için görsel/işitsel imgeler yoğun bir
şekilde kullanılmaktadır. Reklam filmleri oluşturdukları görsel/işitsel dil sayesinde
sadece ürünü satmayı amaçlamamaktadır. Aynı zamanda toplum yaşamını
yeniden şekillendiren amaçlı bir ideoloji, kültür ve siyasa da oluşturmaktadır.
Çalışmada, dijimodern çağın yalnızlaştırdığı bireylerin geleneksel değerlere
nasıl yabancılaştığı “Konuşalım Artık” temalı Lipton reklam film üzerinden
incelenmiştir. Film, göstergebilimsel analiz yöntemi esas alınarak çözümlenmiştir.
Gösteren–gösterilen ilişkisinin ele alındığı çözümleme sürecinde, içeriklerin
düzanlam/yananlam düzleminde oluşturduğu anlamsal yapı açıklanmaya
çalışılmıştır. Bireyin yalnızlaşmasında teknoloji ve dijitalleşme etkisi araştırılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Türkçe Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Temmuz 2019 |
Gönderilme Tarihi | 31 Mayıs 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |