Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Analysis of the Prime Time News’ Presentation Of the State Council’s Decision on Our National Oath within the Context of National Identity

Yıl 2020, , 25 - 52, 24.01.2020
https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.595622

Öz

Identity, by its very nature, is a complicated, abstract, fluid and variable concept. This
concept that defines “me” in relation to you is conceived mostly as ambivalent, alienating
and confusing. However, when it comes to the national identity, the ambivalent, alienating
and confusing features of the identity are obscured and our (Turkish nation’s) standing
in relation to you (the foreigners) is emphasized. The fluctuating and othering features of
individual identities are ignored within the context of national identity and the concept of
self/main/prime/upper identity is foregrounded. All structures have important duties in
explaining national identity to people.
On the 18th of October 2018, the 8th Chamber of State Council announced that it
cancelled the regulation that abolished the recitation of Student Oath in primary schools.
All structures have important duties in explaining national identity to people. It is
widely held that mass media - especially television- plays a huge role in raising people’s
awareness for national identity. In this sense, the present study argues that when
presented in the correct way through mass media, the concepts such as national identity
and its sub-components (nationalism/ ethnicity/ nation etc.) will serve the purpose of
unifying societies instead of dividing them.
This study has emerged through analysing how State Council’s decision on Student Oath
is presented by 3 different television channels (ATV, TRT-1, AND FOX TV) that empathize
with the other in their view about identity, that have different relations to the authority/
power and that differ from each other with regard to their worldviews. Content analysis
technique was used to evaluate the main news bulletins. Again, in the text, conceptual
components are defined by making literature review. 

Kaynakça

  • Akarsu, B.(1984). Wilhelm VonHumbolt’da Dil-Kültür Bağlantısı. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Antony, G.(2016). Modernliğin Sonuçları, (A.Kuşdil Çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları
  • Arslan, U.T.(2007). Ulusal Kimlik ve Türk Sineması. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Radyo Televizyon ve Sinema Anabilim Dalı.
  • Assman, J.(2001). Kültürel Bellek. (A. TekinÇev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Aydos, S.(2009). Türkiye’nin Tanıtım Filmlerinde Ulusal Kimlik Anlatısı. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Halkla İlişkiler ve Tanıtım Anabilim Dalı.
  • Aziz, A. (2015).Sosyal Bilimlerde Araştırma ve Yöntem Teknikleri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık.
  • Bauman, Z. (2013). Sosyolojik Düşünmek. (A. Yılmaz Çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Baumann, Z. (1996). Yasa Koyucular ile Yorumcular. (K. Atakay Çev.), İstanbul: Metis Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2009). Su İmparatorluk Altın ve İlkel Sahne. (S. Ada Çev.), Atlas Dergisi, Ocak Ayı,(74-85).
  • Bilgin, N.(2005). Kimlik Sorununda Evrenselcilik-Farkçılık Gerilimini Aşma, Türkiye Günlüğü Dergisi, Sayı:33,(33-63).
  • Billig, M. (2002). Banal Milliyetçilik.(C. Şişkolar Çev.), İstanbul: Gelenek Yayıncılık.
  • Burton, G. (1995). Görünenden Fazlası Medya Analizlerine Giriş. (N.Dinç Çev.), İstanbul: Alan Yayınları.
  • Calhoun, C. (2012). Milliyetçilik.(B.Sütçüoğlu Çev.), İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Gökalp, Z. (2018). Türkçülüğün Esasları. İstanbul: Ötüken Neşriyat. Groombridge. Televizyon ve İnsanlar. (İ.Şener Çev.). İstanbul:Der Yayınları
  • Guibernau, M. (1997). Milliyetçilik, 20. Y.Y.’da Ulusal- Devlet ve Milliyetçilikler, (N.Domaniç Çev.), İstanbul: Sarmal Yayınevi.
  • Gündüz, U. (2017). The Effect of Social Media on Identity Construction, Mediterranean Journal of Social Sciences Dergisi, Vol 8, No 5, September,(85-92).
  • Güngör, E. (1997). Türk Kültürü ve Milliyetçilik. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • Güvenç, B. (2008). Türk Kimliği. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Hobsbawm, E. J. (2014). Milletler ve Milliyetçilik.(O. Akınhay Çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • İnan, A. (2004). Medeni Bilgiler. İstanbul: Örgün Yayınları.
  • İri, M. (2015). Medyanın Milliyetçiliği: Milliyetçiliğin Medyası. İstanbul: Derin Yayınları.
  • Kandiyoti, D. (1998). Modernin Cinsiyeti; Türk Modernleşmesi Araştırmalarında Eksik Boyutlar. S. Bozdoğan ve R. Kasaba(Ed.), Türkiye’de Modernleşme ve Ulusal Kimlik(s.85-106)içinde, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Koçdemir, K. (2004). Milli Devlet ve Küreselleşme, Anlamı Değişen Sınırlar. İstanbul: ÖtükenNeşriyat.
  • Kumrular, Ö. (2008). Avrupa’da Türk Düşmanlığının Kökeni Türk Korkusu. İstanbul: Doğan Kitap.
  • Lazar, J. (2001). İletişim Bilimi.(C. AnıkÇev.), İstanbul: Vadi Yayınları.
  • Latouche, S. (1993). Dünyanın Batılılaşması.(T. KeleşoğluÇev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Maalouf, A. (2015). Ölümcül Kimlikler.(A. BoraÇev.), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Macit, Nadim. (2018). Türk Milliyetçiliği Kültürel Akıl İçtihat ve Siyaset. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • Matelski, M.J. (2000). TV Haberciliğinde Etik, (B.Ö. Düzgören Çev.), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Morley, D. ve Robins K. (2011). Kimlik Mekanları (Küresel Medya, Elektronik Ortamlar ve Kültürel Sınırlar). (E. Zeybekoğlu Çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Niyazi, M. (2014).Millet ve Türk Milliyetçiliği. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • Oba, A.E. (1195). Türk Milliyetçiliğinin Doğuşu. Ankara: İmge Kitapevi.
  • Özkırımlı, U. (2008). Milliyetçilik Kuramları. Ankara: Doğu-Batı Yayınları.
  • Safa, P. (1943). Millet ve İnsan. İstanbul: Akbaba Yayını.
  • Sarınay, Y. (2005). Türk Milliyetçiliği’nin Tarihi Gelişimi ve Türk Ocakları. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • Seferoğlu Ş. K. ve Başbuğ H. (1985). Millet ve Milli Birlik Bilinci. Ankara: Türk Kültürü Araştırma Enstitüsü Yayınları.
  • Smith, A. (1999). Milli Kimlik, (B.S. Şener Çev), İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Smith, A. (2002). Ulusların Etnik Kökeni. (S. Bayramoğlu ve H. Kendir Çev.), İstanbul: Dost Kitabevi.
  • Tomlison, J. (1999). Kültürel Emperyalizm.(E. Zeybekoğlu Çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Türkdoğan, O. (1995). Milli Kimliğin Yükselişi Niçin Milletleşme. İstanbul: Alfa Basın Yayın Dağıtım.
  • Vatandaş, C.(2004). Ulusal Kimlik-Türk Ulusçuluğunun Doğuşu. İstanbul: Açılım Kitap.
  • Ülken, H.Z.(1948). Millet ve Tarih Şuuru. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Yurdigül, Y. (2007). Avrupa Birliğine Uyum Sürecinde Ulusal Kimlik Olgusu ve Ulusal Kimliğin Televizyon Haberlerinde Sunumu. Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul:İstanbul Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Radyo Televizyon ve Sinema Anabilim Dalı.
  • Danıştay Sekizinci Daire, 2013/10501 Esas No ve 2018/2319 Karar No sayılı yazı.
  • https://www.haberturk.com/danistay-ogrenci-andiyla-ilgili-kararini-verdi-2183902, 21.11.2018 tarihinde erişildi.
  • https://m.bianet.org/bianet/militarizm/201902-danistay-in-andimiz-kararina-kim-nededi, 24.11.2018 tarihinde erişildi.
  • https://www.danistay.gov.tr/upload/guncelkarar/pdf,17.12.2018 tarihinde erişildi.

Danıştay’ın Andımız Kararının Ana Haber Bültenlerinde Sunumunun Ulusal Kimlik Bağlamında Değerlendirilmesi

Yıl 2020, , 25 - 52, 24.01.2020
https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.595622

Öz

Kimlik, doğası gereği anlaşılmaz, soyut, değişkenlik gösterebilen ve anlatılması güç
bir kavramdır. Benin sana karşı konumunu ifade eden bu kavram çoğunlukla belirsiz,
ayrıştırıcı ve muğlak olarak değerlendirilmektedir. Ancak ulusal kimlik söz konusu
olduğunda kimliğin belirsiz, ayrıştırıcı ve muğlak tarafı yok olmakta bizin(Türk milletinin)
size(yabancıya) karşı duruşu ortaya çıkmaktadır. Bireysel kimliklerin çok sayılılığı ve
ayrıştırıcılığı ulusal kimlik söz konusu olduğunda ortadan kaybolmakta öz/ana/asıl/üst
kimlik olan ulusal kimlik kavramı ön plana çıkmaktadır.
18 Ekim 2018 tarihinde Danıştay 8. Dairesi ilköğretim okullarında okutulan Öğrenci
Andını kaldıran yönetmeliği iptal ettiğini açıklamıştı. Ulusal kimliğin insanlara
anlatılmasında bütün yapılara önemli görevler düşmektedir. Kitle iletişim araçlarınınözellikle televizyonun- ulusal kimliğin insanlara anlatılmasında oldukça etkili olduğu
kabul edilmektedir. Bu anlamda çalışma ulusal kimlik kavramının ve alt bileşenlerine
ait kavramların (milliyetçilik/etnisite/ulus gibi) kitle iletişim araçlarından doğru
şekilde sunulduğunda toplumları ayrıştırmaktan ziyade birleştirecekleri varsayımına
dayanmaktadır.
Çalışma, kimliğe dair değerlendirmelerde öteki konumuna geçebilen, otoriteyle/iktidarla
ilişkileri farklılık gösteren, dünya görüşleri birbirleriyle aynılık göstermeyen 3 farklı
televizyon kanalının(ATV, TRT-1 ve FOX TV) Danıştay’ın Öğrenci Andı kararının haber
bültenlerinde sunumlarını inceleyerek ortaya çıkmıştır. Çalışmada ana haber bültenleri
değerlendirilirken içerik çözümlemesi tekniği kullanılmıştır. Yine çalışmada literatür
taraması yapılarak kavramsal bileşenler tanımlanmıştır.

Kaynakça

  • Akarsu, B.(1984). Wilhelm VonHumbolt’da Dil-Kültür Bağlantısı. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Antony, G.(2016). Modernliğin Sonuçları, (A.Kuşdil Çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları
  • Arslan, U.T.(2007). Ulusal Kimlik ve Türk Sineması. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Radyo Televizyon ve Sinema Anabilim Dalı.
  • Assman, J.(2001). Kültürel Bellek. (A. TekinÇev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Aydos, S.(2009). Türkiye’nin Tanıtım Filmlerinde Ulusal Kimlik Anlatısı. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Halkla İlişkiler ve Tanıtım Anabilim Dalı.
  • Aziz, A. (2015).Sosyal Bilimlerde Araştırma ve Yöntem Teknikleri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık.
  • Bauman, Z. (2013). Sosyolojik Düşünmek. (A. Yılmaz Çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Baumann, Z. (1996). Yasa Koyucular ile Yorumcular. (K. Atakay Çev.), İstanbul: Metis Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2009). Su İmparatorluk Altın ve İlkel Sahne. (S. Ada Çev.), Atlas Dergisi, Ocak Ayı,(74-85).
  • Bilgin, N.(2005). Kimlik Sorununda Evrenselcilik-Farkçılık Gerilimini Aşma, Türkiye Günlüğü Dergisi, Sayı:33,(33-63).
  • Billig, M. (2002). Banal Milliyetçilik.(C. Şişkolar Çev.), İstanbul: Gelenek Yayıncılık.
  • Burton, G. (1995). Görünenden Fazlası Medya Analizlerine Giriş. (N.Dinç Çev.), İstanbul: Alan Yayınları.
  • Calhoun, C. (2012). Milliyetçilik.(B.Sütçüoğlu Çev.), İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Gökalp, Z. (2018). Türkçülüğün Esasları. İstanbul: Ötüken Neşriyat. Groombridge. Televizyon ve İnsanlar. (İ.Şener Çev.). İstanbul:Der Yayınları
  • Guibernau, M. (1997). Milliyetçilik, 20. Y.Y.’da Ulusal- Devlet ve Milliyetçilikler, (N.Domaniç Çev.), İstanbul: Sarmal Yayınevi.
  • Gündüz, U. (2017). The Effect of Social Media on Identity Construction, Mediterranean Journal of Social Sciences Dergisi, Vol 8, No 5, September,(85-92).
  • Güngör, E. (1997). Türk Kültürü ve Milliyetçilik. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • Güvenç, B. (2008). Türk Kimliği. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Hobsbawm, E. J. (2014). Milletler ve Milliyetçilik.(O. Akınhay Çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • İnan, A. (2004). Medeni Bilgiler. İstanbul: Örgün Yayınları.
  • İri, M. (2015). Medyanın Milliyetçiliği: Milliyetçiliğin Medyası. İstanbul: Derin Yayınları.
  • Kandiyoti, D. (1998). Modernin Cinsiyeti; Türk Modernleşmesi Araştırmalarında Eksik Boyutlar. S. Bozdoğan ve R. Kasaba(Ed.), Türkiye’de Modernleşme ve Ulusal Kimlik(s.85-106)içinde, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Koçdemir, K. (2004). Milli Devlet ve Küreselleşme, Anlamı Değişen Sınırlar. İstanbul: ÖtükenNeşriyat.
  • Kumrular, Ö. (2008). Avrupa’da Türk Düşmanlığının Kökeni Türk Korkusu. İstanbul: Doğan Kitap.
  • Lazar, J. (2001). İletişim Bilimi.(C. AnıkÇev.), İstanbul: Vadi Yayınları.
  • Latouche, S. (1993). Dünyanın Batılılaşması.(T. KeleşoğluÇev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Maalouf, A. (2015). Ölümcül Kimlikler.(A. BoraÇev.), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Macit, Nadim. (2018). Türk Milliyetçiliği Kültürel Akıl İçtihat ve Siyaset. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • Matelski, M.J. (2000). TV Haberciliğinde Etik, (B.Ö. Düzgören Çev.), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Morley, D. ve Robins K. (2011). Kimlik Mekanları (Küresel Medya, Elektronik Ortamlar ve Kültürel Sınırlar). (E. Zeybekoğlu Çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Niyazi, M. (2014).Millet ve Türk Milliyetçiliği. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • Oba, A.E. (1195). Türk Milliyetçiliğinin Doğuşu. Ankara: İmge Kitapevi.
  • Özkırımlı, U. (2008). Milliyetçilik Kuramları. Ankara: Doğu-Batı Yayınları.
  • Safa, P. (1943). Millet ve İnsan. İstanbul: Akbaba Yayını.
  • Sarınay, Y. (2005). Türk Milliyetçiliği’nin Tarihi Gelişimi ve Türk Ocakları. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • Seferoğlu Ş. K. ve Başbuğ H. (1985). Millet ve Milli Birlik Bilinci. Ankara: Türk Kültürü Araştırma Enstitüsü Yayınları.
  • Smith, A. (1999). Milli Kimlik, (B.S. Şener Çev), İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Smith, A. (2002). Ulusların Etnik Kökeni. (S. Bayramoğlu ve H. Kendir Çev.), İstanbul: Dost Kitabevi.
  • Tomlison, J. (1999). Kültürel Emperyalizm.(E. Zeybekoğlu Çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Türkdoğan, O. (1995). Milli Kimliğin Yükselişi Niçin Milletleşme. İstanbul: Alfa Basın Yayın Dağıtım.
  • Vatandaş, C.(2004). Ulusal Kimlik-Türk Ulusçuluğunun Doğuşu. İstanbul: Açılım Kitap.
  • Ülken, H.Z.(1948). Millet ve Tarih Şuuru. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Yurdigül, Y. (2007). Avrupa Birliğine Uyum Sürecinde Ulusal Kimlik Olgusu ve Ulusal Kimliğin Televizyon Haberlerinde Sunumu. Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul:İstanbul Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Radyo Televizyon ve Sinema Anabilim Dalı.
  • Danıştay Sekizinci Daire, 2013/10501 Esas No ve 2018/2319 Karar No sayılı yazı.
  • https://www.haberturk.com/danistay-ogrenci-andiyla-ilgili-kararini-verdi-2183902, 21.11.2018 tarihinde erişildi.
  • https://m.bianet.org/bianet/militarizm/201902-danistay-in-andimiz-kararina-kim-nededi, 24.11.2018 tarihinde erişildi.
  • https://www.danistay.gov.tr/upload/guncelkarar/pdf,17.12.2018 tarihinde erişildi.
Toplam 47 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Türkçe Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ülhak Çimen 0000-0002-7307-4874

Yayımlanma Tarihi 24 Ocak 2020
Gönderilme Tarihi 23 Temmuz 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Çimen, Ü. (2020). Danıştay’ın Andımız Kararının Ana Haber Bültenlerinde Sunumunun Ulusal Kimlik Bağlamında Değerlendirilmesi. Erciyes İletişim Dergisi, 7(1), 25-52. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.595622

Cited By

Aliens as Creator Gods in Hollywood Cinema
Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi
https://doi.org/10.51702/esoguifd.1308065