Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Digital Resonance of Writing and Becoming Superficial of the Content

Yıl 2020, , 487 - 506, 24.01.2020
https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.600256

Öz

The quality of communication factors has gone through changes throughout history due to
the changes in technologies of means of communications. Communication is still changing
today thanks to computers and Internet. Writing as the most important communication
component of history of humanity is going through both qualitative and quantitative
changes. Computers and Internet have speeded up the production and consumption
processes of the content, and thus the content of writing became thinner while density
of knowledge is reduced. The environments in which writing is read and multimedia
technologies have caused reduction in the power of expression. Advertisements and the
concern to be read led to the production of content which does not push the intellectual
limits of readers. Concerned with being seen and wanting to stand out in the crowd,
content generators were led to direct the reader’s attention to many factors apart
from writing using other communication tools such as video, graphics etc. The ease in
generation and distribution of writing and the reduction in publishing costs with new
communication technologies brought with them the issues of labor and quality in the
process of preparing texts for publication. Writing looks like it had acquired a new form
and content today with the dominance of digital communication tools. In this study, it is
assumed that the writing forms according to the medium and certain opportunities and
limits. The opportunities and limits of the writing form the discourse of the writing. In
this context, in this study, it is aimed to reveal the characteristics of writing that change
according to the media. The changing discourse of writing and its features in written and
digital media have been tried to be revealed by literature review and by examining the
basic and current works on the subject.

Kaynakça

  • Asutay, H. (2009). Elektronik yazın, yeni teknolojilerle birlikte yazın dünyasında ortaya çıkan yeni yazınsal tür ve biçimler. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11 (2), 63-86 içinde. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/321630
  • Berthof, A. E. (1998). Önsöz. Freire, P. ve Macedo, D. Okuryazarlık, Sözcükleri ve Dünyayı Okuma (s. 17-32) içinde. (Serap Ayhan, Çev.). Ankara: İmge Kitabevi.
  • Binark, M. (2014). Giriş. Mutlu Binark (Ed.). Yeni Medya Çalışmalarında Araştırma Yöntem ve Teknikleri, (s. 15-25) içinde. İstanbul: Ayrıntı Yayınevi.
  • Carr, N. (2012). Yüzeysellik: İnternet Bizi Aptal Mı Yapıyor? (İbrahim Kapaklıkaya, Çev.). İstanbul: Ufuk Yayınları.
  • Castano, E. ve Kidd, D. C. (2013). Reading Literary Fiction Improves Theory of Mind. Sience, 342, 377-380.
  • Castells, Manuel. (2016). İletişimin Gücü. (Ebru Kılıç, Çev.) İstanbul: Bilgi Yayınevi.
  • Chartier, Roger. (1997). Yeniden Geçmiş Tarih, Yazılı Kültür, Toplum. (Levent Arslan, Çev.) Ankara: Dost Kitapevi.
  • Çomu, T. ve Halaiqa, İ. (2014). Web İçeriklerinin Metin Temelli Çözümlenmesi. Yeni Medya Çalışmalarında Araştırma Yöntem ve Teknikleri, (s. 26-87) içinde. Mutlu Binark (Ed.). İstanbul: Ayrıntı Yayınevi.
  • Dursun, Ç. (2013). Sözlü, Yazılı ve Görsel Kültürde İnsan ve Toplum. İletişim Sosyolojisi, Hayati Tüfekçioğlu, (Ed.). T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını. 2666. Açıköğretim Fakültesi Yayını No: 1632. Anadolu Üniversitesi.
  • Eagleman, D. (2016). Beyin, Senin Hikayen. (Zeynep Arık Tozar, Çev.). İstanbul: Domingo.
  • Freire, P. ve Macedo, D. (1998). Okuryazarlık, Sözcükleri ve Dünyayı Okumak, (Serap Aydın, Çev.). Ankara: İmge Yayınevi.
  • Gitelman, L. (2006). Always Already New: Media, History and the Data of Culture. Cambridge MA: MIT Press.
  • Goody, J. (2011). Yaban Aklın Evcilleştirilmesi. (Koray Değirmenci, Çev.). İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
  • Goody, J. (2013). Yazılı ve Sözel Arasındaki Etkileşim. (Osman Bulut, Çev.). İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
  • Hill, K. (2014, Temmuz). Ex-Facebook Data Scientist: Every Facebook User Is Part Of An Experiment At Some Point. Erişim. 28.08.2018. https://www.forbes.com/sites/ kashmirhill/2014/07/07/ex-facebook-data-scientist-every-facebook-user-ispart-of-an-experiment-at-some-point/#29358ba538e5
  • Holiday, R. (2018)a. Why Everyone Should Watch Less News. Erişim: 24.08. 2018. https:// medium.com/s/story/the-case-for-watching-less-news-8020c88fd5f.
  • Holiday, R. (2018)b. If You Watch “THE NEWS”… I Have Some Bad News For Your Success & Happiness. Erişim: 26.08.2018 https://medium.com/@RyanHoliday/if-you-watchthe-news-i-have-some-bad-news-for-your-success-happiness-d16a8e011ecb.
  • Jean, G. (2015). Yazı, İnsanlığın Belleği. (Nami Beşer, Çev.). İstanbul: YKY.
  • Köroğlu, O. (2012). İnsan Bilgisayar Etkileşimleri Açısından Yeni İletişim Ortamları, AJIT- e: Online Academic Journal of Information Technology, 2012–3(6), DOI: 10.5824/1309- 1581.2012.1.001.x.
  • Maigret, E. (2016). Medya ve İletişim Sosyolojisi. (Halime Yücel, Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Manguel, A. (2013). Okumanın Tarihi. (Fosun Elioğlu, Çev.). İstanbul: YKY.
  • McLuhan, M. (1996). Understanding Media, Extantion of Man. Cambridge, Massachusetts: First MIT Press Edition.
  • McLuhan, M. (2001). Gutenberg Galaksisi, Tipografik İnsanın Oluşumu. (Gül Çağalı Güven, Çev.). İstanbul: YKY.
  • Postman, N. (2012). Televizyon: Öldüren Eğlence, Gösteri Çağında Kamusal Söylem. (Osman Akınhay, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınevi.
  • Ong, W. J. (2007). Sözlü ve Yazılı Kültür, Sözün Teknolojileşmesi. (Sema Postacıoğlu Banon, Çev.). İstanbul: Metis.
  • Paine, T. (2018). Akıl Çağı. (Ali İhsan Dalgıç, Çev.). İstanbul: İş Bankası Yayınları.
  • Ramashandran, V. S. (2011). Öykücü Beyin. (Ayşe Cankız Çevik, Çev.). İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Robinson, A. (2014). Yazının Kökenleri. David Crowley-Paul Heyer (Ed.). İletişim Tarihi. (Berkay Ersöz, Çev.). (S. 66-75) İçinde. Ankara: Siyasal Yayınevi.
  • Rowland, D. W. (2014). Giriş. İletişim Tarihi, David Crowley-Paul Heyer (Ed.). İletişim Tarihi. (Berkay Ersöz, Çev.). (S. 10-22). Ankara: Siyasal Yayınevi.
  • Sanders, B. (2012). Öküzün A’sı, Elektronik Çağda Yazılı Kültürün Çöküşü ve Şiddetin Yükselişi. Çev. (Şehnaz Tahir, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınevi.
  • Sweller, J. (1999). Instructional Design in Technical Areas. Camberwell, Australia: Austrailan Council for Educational Research (ACER).
  • Topscott, D. (2009). Grown Up Digital. New York: McGraw-Hill.
  • Van Dijk, J. (2018). Ağ Toplumu. (Özlem Sakin, Çev.). İstanbul: Kafka Epsilon Yayıncılık.

Yazının Dijital Ortamda Rezonansı ve İçeriğin Yüzeyselleşmesi

Yıl 2020, , 487 - 506, 24.01.2020
https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.600256

Öz

Tarih boyunca iletişim araçlarının teknolojisine bağlı olarak iletişim unsurlarının
niteliğinde değişimler gerçekleşmiştir. Günümüzde de iletişim ortamı bilgisayar ve
internet sayesinde değişmektedir. İnsanlık tarihinin önemli iletişim unsurlarından birisi
olan yazı bu süreçte hem nitelik hem de nicelik olarak değişime uğramaktadır. Bilgisayar ve
internet içeriğin üretimini ve tüketimini hızlandırmış, bu sayede yazının içeriği seyrelmiş,
bilginin ağırlığı azalmıştır. Yazının okunduğu ortamlar ve multimedya teknolojisi yazının
anlatım gücünü azaltmıştır. Reklam ve okunma kaygısı ile okuyucuların entelektüel
seviyelerini zorlamayan içerikler üretilmeye başlanmıştır. İnternetteki yoğunlukta fark
edilme kaygısı yaşayan ve ön plana çıkmaya çalışan içerik üreticileri yazıyı video, grafik
gibi diğer iletişim unsurlarıyla birlikte sunarak okuyucunun dikkatini birden fazla parçaya
yöneltmeye başlamışlardır. Yeni iletişim teknolojileriyle birlikte yazının kolayca üretilip
yayılması, yayın maliyetinin düşmesi yazının yayın sürecine hazırlanırken harcanan
emeğin ve kalite sorunun ortaya çıkmasını beraberinde getirmiştir. Yazı, dijital iletişim
araçlarının ağırlıkta olduğu günümüzde yeni bir form ve içerik kazanmış gözükmektedir.
Bu çalışmada yazının içerisinde bulunduğu ortama göre belirli imkanlara, sınırlara göre
şekil aldığı varsayılmıştır. Yazının imkan ve sınırları yazının söylemini biçimlendirmiştir.
Bu bağlamda, bu çalışmada yazının ortamlara göre değişen özelliklerini ortaya koymak
amaçlanmıştır. Yazının değişen söylemi, yazılı ve dijital ortamlardaki özellikleri literatür
taraması yapılarak ve konu hakkında temel ve güncel eserler incelenerek ortaya konmaya
çalışılmıştır.

Kaynakça

  • Asutay, H. (2009). Elektronik yazın, yeni teknolojilerle birlikte yazın dünyasında ortaya çıkan yeni yazınsal tür ve biçimler. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11 (2), 63-86 içinde. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/321630
  • Berthof, A. E. (1998). Önsöz. Freire, P. ve Macedo, D. Okuryazarlık, Sözcükleri ve Dünyayı Okuma (s. 17-32) içinde. (Serap Ayhan, Çev.). Ankara: İmge Kitabevi.
  • Binark, M. (2014). Giriş. Mutlu Binark (Ed.). Yeni Medya Çalışmalarında Araştırma Yöntem ve Teknikleri, (s. 15-25) içinde. İstanbul: Ayrıntı Yayınevi.
  • Carr, N. (2012). Yüzeysellik: İnternet Bizi Aptal Mı Yapıyor? (İbrahim Kapaklıkaya, Çev.). İstanbul: Ufuk Yayınları.
  • Castano, E. ve Kidd, D. C. (2013). Reading Literary Fiction Improves Theory of Mind. Sience, 342, 377-380.
  • Castells, Manuel. (2016). İletişimin Gücü. (Ebru Kılıç, Çev.) İstanbul: Bilgi Yayınevi.
  • Chartier, Roger. (1997). Yeniden Geçmiş Tarih, Yazılı Kültür, Toplum. (Levent Arslan, Çev.) Ankara: Dost Kitapevi.
  • Çomu, T. ve Halaiqa, İ. (2014). Web İçeriklerinin Metin Temelli Çözümlenmesi. Yeni Medya Çalışmalarında Araştırma Yöntem ve Teknikleri, (s. 26-87) içinde. Mutlu Binark (Ed.). İstanbul: Ayrıntı Yayınevi.
  • Dursun, Ç. (2013). Sözlü, Yazılı ve Görsel Kültürde İnsan ve Toplum. İletişim Sosyolojisi, Hayati Tüfekçioğlu, (Ed.). T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını. 2666. Açıköğretim Fakültesi Yayını No: 1632. Anadolu Üniversitesi.
  • Eagleman, D. (2016). Beyin, Senin Hikayen. (Zeynep Arık Tozar, Çev.). İstanbul: Domingo.
  • Freire, P. ve Macedo, D. (1998). Okuryazarlık, Sözcükleri ve Dünyayı Okumak, (Serap Aydın, Çev.). Ankara: İmge Yayınevi.
  • Gitelman, L. (2006). Always Already New: Media, History and the Data of Culture. Cambridge MA: MIT Press.
  • Goody, J. (2011). Yaban Aklın Evcilleştirilmesi. (Koray Değirmenci, Çev.). İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
  • Goody, J. (2013). Yazılı ve Sözel Arasındaki Etkileşim. (Osman Bulut, Çev.). İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
  • Hill, K. (2014, Temmuz). Ex-Facebook Data Scientist: Every Facebook User Is Part Of An Experiment At Some Point. Erişim. 28.08.2018. https://www.forbes.com/sites/ kashmirhill/2014/07/07/ex-facebook-data-scientist-every-facebook-user-ispart-of-an-experiment-at-some-point/#29358ba538e5
  • Holiday, R. (2018)a. Why Everyone Should Watch Less News. Erişim: 24.08. 2018. https:// medium.com/s/story/the-case-for-watching-less-news-8020c88fd5f.
  • Holiday, R. (2018)b. If You Watch “THE NEWS”… I Have Some Bad News For Your Success & Happiness. Erişim: 26.08.2018 https://medium.com/@RyanHoliday/if-you-watchthe-news-i-have-some-bad-news-for-your-success-happiness-d16a8e011ecb.
  • Jean, G. (2015). Yazı, İnsanlığın Belleği. (Nami Beşer, Çev.). İstanbul: YKY.
  • Köroğlu, O. (2012). İnsan Bilgisayar Etkileşimleri Açısından Yeni İletişim Ortamları, AJIT- e: Online Academic Journal of Information Technology, 2012–3(6), DOI: 10.5824/1309- 1581.2012.1.001.x.
  • Maigret, E. (2016). Medya ve İletişim Sosyolojisi. (Halime Yücel, Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Manguel, A. (2013). Okumanın Tarihi. (Fosun Elioğlu, Çev.). İstanbul: YKY.
  • McLuhan, M. (1996). Understanding Media, Extantion of Man. Cambridge, Massachusetts: First MIT Press Edition.
  • McLuhan, M. (2001). Gutenberg Galaksisi, Tipografik İnsanın Oluşumu. (Gül Çağalı Güven, Çev.). İstanbul: YKY.
  • Postman, N. (2012). Televizyon: Öldüren Eğlence, Gösteri Çağında Kamusal Söylem. (Osman Akınhay, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınevi.
  • Ong, W. J. (2007). Sözlü ve Yazılı Kültür, Sözün Teknolojileşmesi. (Sema Postacıoğlu Banon, Çev.). İstanbul: Metis.
  • Paine, T. (2018). Akıl Çağı. (Ali İhsan Dalgıç, Çev.). İstanbul: İş Bankası Yayınları.
  • Ramashandran, V. S. (2011). Öykücü Beyin. (Ayşe Cankız Çevik, Çev.). İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Robinson, A. (2014). Yazının Kökenleri. David Crowley-Paul Heyer (Ed.). İletişim Tarihi. (Berkay Ersöz, Çev.). (S. 66-75) İçinde. Ankara: Siyasal Yayınevi.
  • Rowland, D. W. (2014). Giriş. İletişim Tarihi, David Crowley-Paul Heyer (Ed.). İletişim Tarihi. (Berkay Ersöz, Çev.). (S. 10-22). Ankara: Siyasal Yayınevi.
  • Sanders, B. (2012). Öküzün A’sı, Elektronik Çağda Yazılı Kültürün Çöküşü ve Şiddetin Yükselişi. Çev. (Şehnaz Tahir, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınevi.
  • Sweller, J. (1999). Instructional Design in Technical Areas. Camberwell, Australia: Austrailan Council for Educational Research (ACER).
  • Topscott, D. (2009). Grown Up Digital. New York: McGraw-Hill.
  • Van Dijk, J. (2018). Ağ Toplumu. (Özlem Sakin, Çev.). İstanbul: Kafka Epsilon Yayıncılık.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Derleme Makaleler
Yazarlar

Rıdvan Yücel 0000-0001-8976-7213

Yayımlanma Tarihi 24 Ocak 2020
Gönderilme Tarihi 1 Ağustos 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Yücel, R. (2020). Yazının Dijital Ortamda Rezonansı ve İçeriğin Yüzeyselleşmesi. Erciyes İletişim Dergisi, 7(1), 487-506. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.600256