The purpose of this study is to develop an interactive prototype for interactive television
content design. The development process of the prototype for interactive television
broadcasting consists of two stages. At the first phase of the process, eight experts’ opinions
were asked who accepted to take part in the study and are experienced in interactive
TV and content from Netherlands, the USA, Australia, Singapore and Turkey. Therefore,
this study is structured as a qualitative case study. According to the data obtained
from the research, it was concluded that the design principles for interactive television
broadcasting and the interactive applications for these principles carried out with 4
themes. These themes; creating interactive content appropriate to the visual language and
aesthetics of television, second screen application in interactive television broadcasting,
supporting control elements in line with the individual differences of the participants and
providing online applications. In the second process step, in accordance with the data
gathered from these interviews were applied to an interactive football program design.
As a result, the content design created for each program offers the user a different level
of interactive environment. Whether the program is appropriate to the visual language
and aesthetics of television affects the user’s behavior, the quality and naturalness of the
interaction presented. The higher the number of online parameters changed in interactive
football design, the higher the level of user participation in the football program. The level
of interactivity in the football program is related to the interaction of the participants by
making meaning through the personal symbols transmitted and the involvement of the
participant in the content at the point of reciprocity, responsiveness and responsiveness.
Interactive Interactive Tv Qualitative Research Interactive Football Design
Anadolu Üniversitesi, Bilimsel Araştırma Komisyonu
1402E028
Bu makale, etkileşimli televizyon içeriklerinin tasarımına yönelik interaktif bir
prototipin geliştirilmesini amaçlamaktadır. Etkileşimli Televizyon Yayıncılığına ilişkin
prototipin geliştirilmesi süreci iki aşamadan oluşmaktadır. Sürecin ilk aşamasında
Hollanda, ABD, Avustralya, Singapur ve Türkiye’den çalışmaya katılmayı kabul eden
etkileşimli televizyon ve etkileşimli içerik konusunda deneyimli sekiz uzmanın görüşleri
alınmıştır. Bu nedenle araştırma, nitel bir durum çalışması şeklinde desenlenmiştir.
Elde edilen veriler doğrultusunda, etkileşimli televizyon uygulamalarının dört ana tema
ile gerçekleştirileceği sonucuna ulaşılmıştır. Bu temalar; televizyonun görsel diline ve
estetiğine uygun etkileşimli içerik oluşturma, etkileşimli televizyon yayıncılığında ikinci
ekran uygulaması, katılımcıların bireysel farklılıklarına uygun olarak destek kontrol
unsurların yer alması ve çevrimiçi uygulamalara yer vermedir. Sürecin ikinci aşamasında
ise, bireysel görüşmelerden elde edilen veriler doğrultusunda etkileşimli bir futbol
programının tasarımı gerçekleştirilmiştir. Sonuç olarak her bir program için oluşturulan
içerik tasarımı, kullanıcıya etkileşimli çevrenin farklı düzeyini sunmaktadır. Pogramın
televizyonun görsel diline ve estetiğine uygun olup olmama durumu, kullanıcının
davranışını, sunulan etkileşimin niteliğini ve doğallığını etkilemektedir. Etkileşimli futbol
tasarımında değiştirilen çevrimiçi parametrelerin sayısı ne kadar çok olursa, kullanıcının
futbol programına katılım düzeyinin kalitesi de o kadar artmaktadır. Futbol programında
etkileşimlilik seviyesi, etkileşim içerisinde bulunan katılımcıların iletilen kişisel semboller
üzerinden anlam oluşturmasıyla ve içeriklerde karşılıklılık, yanıt verme ve yanıt verme
hızı noktasında katılımcının sürece dahil olmasıyla ilgilidir.
Etkileşim Etkileşimli Televizyon Nitel Araştırma Etkileşimli Futbol Tasarımı
1402E028
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları, Radyo-Televizyon |
Bölüm | Tez Özetleri |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 1402E028 |
Yayımlanma Tarihi | 24 Ocak 2020 |
Gönderilme Tarihi | 28 Ağustos 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |