According to the British Cultural Studies Tradition, the media is one of the most effective
ideological institutions of the capitalist system. As opposed to ideologically functioning
media messages, individuals are not passive but subjects who have the ability to create
their own meanings. In this study, with the assumption that individuals are not passive
viewers who directly accept the message they receive from the media, a reception
analysis has been made regarding the economy section of the news program “Medya
Mahallesi”, broadcast on Halk TV on 26.04.2019. Seven viewers with different socioeconomic
characteristics were included in the sampling. Within the scope of the research,
the program was watched at home with the audience and then an in-depth interview was
made. The results obtained confirmed the assumption that audiences are not passive
individuals who directly accept the message they receive from the media. Participants
are aware of the message that the media organ wants to convey to them. The study
revealed that the participants’ perception of the media message was influenced by their
ideological, sociological and economic positions.
İngiliz Kültürel Çalışmalar Ekolü’ne göre medya kapitalist sistemin en etkin ideolojik
kurumlarının başında gelmektedir. İdeolojik olarak işleyen medya iletilerine karşı
bireyler pasif değil, kendi anlamlarını oluşturabilme yetilerine sahip öznelerdir. Bu
çalışmada bireylerin medyadan aldıkları mesajı doğrudan kabul eden pasif izleyiciler
olmadığı varsayımı ile Halk TV’de 26.04.2019 tarihinde yayınlanan “Medya Mahallesi”
adlı haber programının ekonomi bölümüyle ilgili alımlama analizi yapılmıştır. Ekonomi
bölümünün seçilme nedeni araştırmanın yapıldığı tarihlerde ülke gündeminde ekonomi
ile ilgili konuların büyük bir yer tutmasıdır. Örnekleme, farklı sosyo-ekonomik özelliklere
sahip yedi izleyici dahil edilmiştir. Araştırma kapsamında program izleyicilerle birlikte
evlerinde izlenilmiş ve ardından derinlemesine mülakat yapılmıştır. Programın
izlenilmesinin ardından katılımcılara programın izleyicilerde bıraktığı izlenimleri ölçmek
amacıyla önceden hazırlanmış sorular sorularak derinlemesine görüşmeler yapılmıştır.
Elde edilen sonuçlar izleyicilerin medyadan aldıkları mesajı doğrudan kabul eden pasif
bireyler olmadığı varsayımını doğrulamıştır. Katılımcılar medya organının kendilerine
iletmek istediği mesajın farkındadır. Çalışma katılımcıların medya mesajını alımlamasında
ideolojik, sosyolojik ve ekonomik konumlarının etkili olduğunu ortaya çıkarmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Türkçe Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Ocak 2021 |
Gönderilme Tarihi | 7 Ekim 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |