Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

User Experiences Regarding the Decision to Follow and Leave Influencer

Yıl 2021, , 911 - 929, 30.07.2021
https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.885499

Öz

This article explores the reasons why followers decide to follow or quit influencers.
The research method is ethnography. Interviews were held on the influencer that 16 social media users followed and left.
In the analysis, two situations emerge under three main headings (development, purpose, and reality). It is motivating and enlightening when influencers support the personal development of followers. It is superficial and hegemonic when they deprive its follower of development. It is directive and selective in the promotion of useful products. When their commercial purposes come to the fore, they are deceptive and brand-oriented. They are sincere and at peace with themselves in personal transparency. Manicure life and inflated ego come to the picture when they set up fake life.
The influencers should look for success at intersections with their followers. Keeping themselves in the foreground instead of sincerity after achieving fame overshadows their success. When the influencer makes the users feel like they are among them, the audience increases and gains the users' hearts.

Kaynakça

  • Akın, M. Ş. (2019). Kullanıcının bağlamının önemi ve bağlamsal sorgulama. Istanbul Management Journal, 87, 1-25.
  • Aktaş, A., & Şener, G. (2019). Nüfuz Pazarlamasında (Influencer Marketing) Mesaj Stratejileri. Erciyes İletişim Dergisi, 6(1), 399-422.
  • Aslan, A., & Ünlü, D. G. (2016). Instagram Fenomenleri ve Reklam İlişkisi: Instagram Fenomenlerinin Gözünden Bir Değerlendirme. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 3(2), 41-65.
  • Aydın Aslaner, D., & Aydın, G. (2021). Dijitali Yeniden Okumak: Sosyal Etki Pazarlamsı ve Influencerler. Pamukkale University Journal of Social Sciences Institute, 30-41.
  • Bayuk, M. N., & Aslan, M. (2018). Influencer Marketing (Hatırlı Pazarlama). Asos JournaL, 173-184.
  • Beckman, S. L., & Barry, C. M. (2007). Innovation as a Learning Process: Embedding Design Thinking. California Management Review,, 50(1), 25-49.
  • Brown, T. (2008). Design Thinking. Harvard Business Review, 5(3), 56-65.
  • Brown, T. (2009). Change by Design: How Design Thinking Transforms Organizations and Inspires Innovation. New York: Harper Business.
  • Canöz, K., Gülmez, Ö., & Eroğlu, G. (2020). Pazarlamanın Yükselen Yıldızı Influencer Marketing: Influencer Takipçilerinin Satın Alma Davranışını Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 23(1), 73 - 91.
  • Çaycı, B. (2019). Dijital İletişim Çağında Toplumun Medyatikleşmesiyle Dönüşen Şöhret Kültürü. İstanbul: İstanbul Ticaret Üniversitesi.
  • Eyel, C. Ş., & Şen, B. (2020). Influencer Pazarlama ve Tüketicilerin Influencer’lere Yönelik Tutumlarının Satın Alma Niyeti Üzerindeki Etkisi. Atlas Sosyal Bilimler Dergisi, 1(5), 7-29.
  • Faulkner, L. (2003). Beyond the five-user assumption: Benefits of increased sample sizes in usability testing. Behavior Research Methods, Instruments, & Computers, 35, 379–383.
  • Fettahlıoğlu, H. S., & Çinkay, B. (2017). Sosyal Medyada Ünlü Kişi Kullanımının Tüketici Algısı Ve Satın Alma Niyeti İle İlişkisi: Kahramanmaraş İlinde Bir Uygulama. Social Sciences Studies Journal(4), 27-43.
  • Genç, Y., & Kayalar, M. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanım Alışkanlıkları ve Satın Alma Davranışları Arasındaki İlişki. Asos Journal, 638-656.
  • Gönülşen, G. (2020). Olumlu Marka İmajı Yaratmada Influencer Pazarlama Stratejisinin Marka Algısı Üzerindeki Etkisi: Foreo Türkiye Markasının Uygulamalarına Yönelik Bir Araştırma. Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8, 9-34.
  • İşlek, M. S. (2012). Sosyal Medyanın Tüketici Davranışlarına Etkileri: Türkiye’deki Sosyal Medya Kullanıcıları Üzerine Bir Araştırma. Karaman: Yüksek Lisans Tezi.
  • Karabakan, F. (2020). Bir Pazarlama Aracı Olarak Sosyal Medya; Spor Markalarının Sosyal Medya Pazarlamalarının Üniversite Öğrencileri Satın Alma Davranışları Üzerine Etkisi. Asos Journal, 402-418.
  • Karadeniz, İ. (2019). Sosyal Medya Kullanıcılarının Seyahat Influencer Reklamlarına Yönelik Algılarının Tutum ve Destinasyon Seçimine Etkisi. Edirne: Trakya Üniversitesi,Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kılınç, M. (2020). Araştırma Şirketlerinin Sosyal Medya Kullanımı. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 12(1), 9-20.
  • Kır, J., & Öztürk, G. (2020). Türkiye'de İnfluencer Çalışmalarının Tüketicinin Satın Alma DavranışınaEtkisi. Uluslararası Halkla İlişkiler ve Reklam Çalışmaları Dergisi, 3(1), 44-66.
  • Korotina, A., & Jargalsaikhan, T. (2016). Attitude towards Instagram micro-celebrities and their influence on consumers' purchasing decisions. Master's Thesis. Jönköping University.
  • Köse, G., & Çakır, S. Y. (2019). Markaların Dijital Pazarlama ÇağındaTüketicileri Etkileşime İkna Etme Yolları:Influencer Pazarlama ve İçerik Pazarlamasına İlişkin Kavramsal Bir Çalışma. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(38), 205-222.
  • Mert, Y. L. (2018). Dijital Pazarlama Ekseninde Influencer Marketing Uygulamaları. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(2).
  • Özgen, E. (2012). Sosyal Medya ve Halkla İlişkilerde Değişen Medya Anlayışı, Sosyal Medya/Akademi. (E. Ö. Tolga Kara, Çev.) İstanbul: Beta Basım.
  • Pugazhenti, A. Ravindran, D.S. (2013). A Study on Impact of Celebrity Endorsements on Consumer Purchase Intention in Coimbatore City, India. Trends and Challenges in Global Business Management.
  • Rachbini, W. (2018). The Influence of Celebrity Endorsements on Purchase Intention (A Study on VIVO V7). IOSR Journal of Business and Management, 20(8), 59-66.
  • Sheldon, P. (2008). The Relationship Between Unwillingness-to-Communicate and Students Facebook Use. Journal of Media Psychology, 20(2), 67-75.
  • Szczurski, M. (2017). Social Media İnfluencer- A Lifestyle Or A Profession Of The Xxıst Century? International Journal of Management and Applied Science, 3(10), 4-7.
  • Tokay, S. B., & Akın, M. Ş. (2020). Influencer takip algısına yönelik kullanıcı deneyimleri: Gelişim, amaç, gerçeklik. Elektronik Cumhuriyet İletişim Dergisi.
  • Ulaş, S., & Alkan, Z. (2020). Marka Etkileşimi Ve Influencerlar (Etkileyiciler): Bobby Brown. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi(6), 91-115.
  • Ünal, A. Y. (2020, 10 02). Sosyal Medya Yasası'yla Türkiye'nin Verisi Türkiye'de Kalacak .
  • Xiao, M., Wang, R., & Chan-Olmsted, S. (2018). Factors Affecting YouTube Influencermarketing Credibility: a Heuristic-systematic Model. Journal of Media Business Studies, 1-26.
  • Yanar, K., & Yılmaz, K. G. (2017). Sosyal Medyanın Satın Alma Öncesi ve Sonrası Tüketici Davranışına Etkisi Üzerine Bir Araştırma. Yönetim, Ekonomi ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 1(2), 24-40.
  • Young, I. (2015). Practical Empathy: For Collaboration and Ceativity in Your Work. New York: Rosenfeld Media.
  • Zaltman, G. (2003). How Customers Think: Essential Insights into the Mind of the Markets. Boston: Harvard Business School Press.
  • Zaltman, G., & MacCaba, D. (2007). Metaphor in Advertising. The SAGE Handbook of Advertising. The Sage Handbook of Advertising, 45, 135-154.
  • Zaltman, G., & Zaltman, L. (2006). What Do What Do “Really Good” Managers and “Really Good” Researchers Want of One Another? The Handbook of Marketing Research: Uses, Misuses, and Future Advances, 37(2), 33-48.
  • Zaltman, G., & Zaltman, L. (2008). Marketing Metaphoria: What Deep Metaphors Reveal about the Minds of Consumers. Boston: Harvard Business School Press.
  • Zietek, N. (2016). Influencer Marketing - The Characteristics and Components of Fashion. İsveç: The Swedish School of Textiles, University of Boras.

Influencer Takip Etme ve Bırakma Kararına Yönelik Kullanıcı Deneyimleri

Yıl 2021, , 911 - 929, 30.07.2021
https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.885499

Öz

Bu makalede takipçilerin influencer takip etme veya bırakma kararlarının sebepleri araştırılmaktadır.
Araştırma yöntemi etnografidir. Influencer takibine yönelik sosyal medya kullanıcılarının takipte oldukları ya da takibi bıraktıkları Influencerlarla ilgili mülakat yöntemiyle 16 kişi ile görüşmeler yapılmıştır.
Analizde 3 ana başlık altında (gelişim, amaç ve gerçeklik) ikişer tane durum ortaya çıkmaktadır. Takipçisinin kişisel gelişimi desteklediğinde motive edici ve aydınlatıcıdır. Influencer, takipçisini gelişmekten yoksun bıraktığında yüzeysel ve hegemonyacıdır. Amacı faydalı ürün tanıtımında yönlendirici ve seçicidir. Ticari amacı ön plana çıktığında aldatıcı ve marka odaklıdır. Gerçeklikte, şeffaf olarak samimi ve kendisiyle barışıktır. Sahte hayat kurguladığında manikür hayat ve şişirilmiş ego öne çıkmaktadır.
Influencer başarıyı kendinde değil takipçileriyle kesişim noktalarında aramalıdır. Ünü yakaladıktan sonra samimiyetin yerine kendini ön planda tutması başarısını gölgelemektedir. Influencer kullanıcıların içinden olduğunu hissettirdiği zaman hem takipçi kitlesi çoğalmakta, hem de kullanıcıların gönüllerini kazanmaktadır. Kullanıcılar yapay sempatiden rahatsız olduğu için samimi gelmeyen influencerları takipten çıkarmaktadır. Influencerların paylaşımları toplumsal bilinci yükseltme yolunu izlediğinde kullanıcılar tarafından keyifle takip edilmektedir.

Kaynakça

  • Akın, M. Ş. (2019). Kullanıcının bağlamının önemi ve bağlamsal sorgulama. Istanbul Management Journal, 87, 1-25.
  • Aktaş, A., & Şener, G. (2019). Nüfuz Pazarlamasında (Influencer Marketing) Mesaj Stratejileri. Erciyes İletişim Dergisi, 6(1), 399-422.
  • Aslan, A., & Ünlü, D. G. (2016). Instagram Fenomenleri ve Reklam İlişkisi: Instagram Fenomenlerinin Gözünden Bir Değerlendirme. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 3(2), 41-65.
  • Aydın Aslaner, D., & Aydın, G. (2021). Dijitali Yeniden Okumak: Sosyal Etki Pazarlamsı ve Influencerler. Pamukkale University Journal of Social Sciences Institute, 30-41.
  • Bayuk, M. N., & Aslan, M. (2018). Influencer Marketing (Hatırlı Pazarlama). Asos JournaL, 173-184.
  • Beckman, S. L., & Barry, C. M. (2007). Innovation as a Learning Process: Embedding Design Thinking. California Management Review,, 50(1), 25-49.
  • Brown, T. (2008). Design Thinking. Harvard Business Review, 5(3), 56-65.
  • Brown, T. (2009). Change by Design: How Design Thinking Transforms Organizations and Inspires Innovation. New York: Harper Business.
  • Canöz, K., Gülmez, Ö., & Eroğlu, G. (2020). Pazarlamanın Yükselen Yıldızı Influencer Marketing: Influencer Takipçilerinin Satın Alma Davranışını Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 23(1), 73 - 91.
  • Çaycı, B. (2019). Dijital İletişim Çağında Toplumun Medyatikleşmesiyle Dönüşen Şöhret Kültürü. İstanbul: İstanbul Ticaret Üniversitesi.
  • Eyel, C. Ş., & Şen, B. (2020). Influencer Pazarlama ve Tüketicilerin Influencer’lere Yönelik Tutumlarının Satın Alma Niyeti Üzerindeki Etkisi. Atlas Sosyal Bilimler Dergisi, 1(5), 7-29.
  • Faulkner, L. (2003). Beyond the five-user assumption: Benefits of increased sample sizes in usability testing. Behavior Research Methods, Instruments, & Computers, 35, 379–383.
  • Fettahlıoğlu, H. S., & Çinkay, B. (2017). Sosyal Medyada Ünlü Kişi Kullanımının Tüketici Algısı Ve Satın Alma Niyeti İle İlişkisi: Kahramanmaraş İlinde Bir Uygulama. Social Sciences Studies Journal(4), 27-43.
  • Genç, Y., & Kayalar, M. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanım Alışkanlıkları ve Satın Alma Davranışları Arasındaki İlişki. Asos Journal, 638-656.
  • Gönülşen, G. (2020). Olumlu Marka İmajı Yaratmada Influencer Pazarlama Stratejisinin Marka Algısı Üzerindeki Etkisi: Foreo Türkiye Markasının Uygulamalarına Yönelik Bir Araştırma. Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8, 9-34.
  • İşlek, M. S. (2012). Sosyal Medyanın Tüketici Davranışlarına Etkileri: Türkiye’deki Sosyal Medya Kullanıcıları Üzerine Bir Araştırma. Karaman: Yüksek Lisans Tezi.
  • Karabakan, F. (2020). Bir Pazarlama Aracı Olarak Sosyal Medya; Spor Markalarının Sosyal Medya Pazarlamalarının Üniversite Öğrencileri Satın Alma Davranışları Üzerine Etkisi. Asos Journal, 402-418.
  • Karadeniz, İ. (2019). Sosyal Medya Kullanıcılarının Seyahat Influencer Reklamlarına Yönelik Algılarının Tutum ve Destinasyon Seçimine Etkisi. Edirne: Trakya Üniversitesi,Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kılınç, M. (2020). Araştırma Şirketlerinin Sosyal Medya Kullanımı. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 12(1), 9-20.
  • Kır, J., & Öztürk, G. (2020). Türkiye'de İnfluencer Çalışmalarının Tüketicinin Satın Alma DavranışınaEtkisi. Uluslararası Halkla İlişkiler ve Reklam Çalışmaları Dergisi, 3(1), 44-66.
  • Korotina, A., & Jargalsaikhan, T. (2016). Attitude towards Instagram micro-celebrities and their influence on consumers' purchasing decisions. Master's Thesis. Jönköping University.
  • Köse, G., & Çakır, S. Y. (2019). Markaların Dijital Pazarlama ÇağındaTüketicileri Etkileşime İkna Etme Yolları:Influencer Pazarlama ve İçerik Pazarlamasına İlişkin Kavramsal Bir Çalışma. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(38), 205-222.
  • Mert, Y. L. (2018). Dijital Pazarlama Ekseninde Influencer Marketing Uygulamaları. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(2).
  • Özgen, E. (2012). Sosyal Medya ve Halkla İlişkilerde Değişen Medya Anlayışı, Sosyal Medya/Akademi. (E. Ö. Tolga Kara, Çev.) İstanbul: Beta Basım.
  • Pugazhenti, A. Ravindran, D.S. (2013). A Study on Impact of Celebrity Endorsements on Consumer Purchase Intention in Coimbatore City, India. Trends and Challenges in Global Business Management.
  • Rachbini, W. (2018). The Influence of Celebrity Endorsements on Purchase Intention (A Study on VIVO V7). IOSR Journal of Business and Management, 20(8), 59-66.
  • Sheldon, P. (2008). The Relationship Between Unwillingness-to-Communicate and Students Facebook Use. Journal of Media Psychology, 20(2), 67-75.
  • Szczurski, M. (2017). Social Media İnfluencer- A Lifestyle Or A Profession Of The Xxıst Century? International Journal of Management and Applied Science, 3(10), 4-7.
  • Tokay, S. B., & Akın, M. Ş. (2020). Influencer takip algısına yönelik kullanıcı deneyimleri: Gelişim, amaç, gerçeklik. Elektronik Cumhuriyet İletişim Dergisi.
  • Ulaş, S., & Alkan, Z. (2020). Marka Etkileşimi Ve Influencerlar (Etkileyiciler): Bobby Brown. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi(6), 91-115.
  • Ünal, A. Y. (2020, 10 02). Sosyal Medya Yasası'yla Türkiye'nin Verisi Türkiye'de Kalacak .
  • Xiao, M., Wang, R., & Chan-Olmsted, S. (2018). Factors Affecting YouTube Influencermarketing Credibility: a Heuristic-systematic Model. Journal of Media Business Studies, 1-26.
  • Yanar, K., & Yılmaz, K. G. (2017). Sosyal Medyanın Satın Alma Öncesi ve Sonrası Tüketici Davranışına Etkisi Üzerine Bir Araştırma. Yönetim, Ekonomi ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 1(2), 24-40.
  • Young, I. (2015). Practical Empathy: For Collaboration and Ceativity in Your Work. New York: Rosenfeld Media.
  • Zaltman, G. (2003). How Customers Think: Essential Insights into the Mind of the Markets. Boston: Harvard Business School Press.
  • Zaltman, G., & MacCaba, D. (2007). Metaphor in Advertising. The SAGE Handbook of Advertising. The Sage Handbook of Advertising, 45, 135-154.
  • Zaltman, G., & Zaltman, L. (2006). What Do What Do “Really Good” Managers and “Really Good” Researchers Want of One Another? The Handbook of Marketing Research: Uses, Misuses, and Future Advances, 37(2), 33-48.
  • Zaltman, G., & Zaltman, L. (2008). Marketing Metaphoria: What Deep Metaphors Reveal about the Minds of Consumers. Boston: Harvard Business School Press.
  • Zietek, N. (2016). Influencer Marketing - The Characteristics and Components of Fashion. İsveç: The Swedish School of Textiles, University of Boras.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Türkçe Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Seher Büşra Tokay 0000-0001-7924-008X

Mustafa Şeref Akın 0000-0002-1850-9118

Yayımlanma Tarihi 30 Temmuz 2021
Gönderilme Tarihi 23 Şubat 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Tokay, S. B., & Akın, M. Ş. (2021). Influencer Takip Etme ve Bırakma Kararına Yönelik Kullanıcı Deneyimleri. Erciyes İletişim Dergisi, 8(2), 911-929. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.885499