Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Digital Municipalism: New Media Use of Municipalities in Turkey

Yıl 2021, , 795 - 811, 30.07.2021
https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.896129

Öz

This study aims to identify the content management strategies of municipality's website and social media platforms in Turkey. In this context full sampling analysis was conducted by focusing on web sites, Facebook, Twitter, Instagram and YouTube accounts of 81 provincial and 919 district municipalities. These platforms of municipalities were registered between 10-27 March 2020 using the web harvesting method and afterwards were coded and subjected to quantitative analysis. In the research, it was found that 932 websites of one thousand municipalities are active. However, the findings show that the networking of municipal websites is not updated. Furthermore, it is determined that 944 municipalities have Facebook, 804 municipalities have Twitter, 729 municipalities have Instagram accounts, and 665 municipalities have YouTube channels. However, it has been observed that some municipalities have only signed up in a social media account but not used it effectively, most social media accounts have fewer post and followers. It can be said that there is no direct correlation between the duration of use of social media accounts, the number of shares, the number of followers and the population of the municipalities.

Kaynakça

  • Arıkboğa, Ü. (2017). Belediye hizmetlerinin elektronik ortamda sunumu: İstanbul Büyükşehir Belediyesi e-Belediye uygulamalarının analizi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22(Kayfor15 Özel Sayısı), 1619-1644.
  • Aydın, M. P. (2018). Belediyelerde halkla ilişkiler aracı olarak sosyal medya kullanımı: Büyükşehir belediyelerinin Twitter hesapları üzerine bir inceleme. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul.
  • Belediye Kanunu. (2005, 7 13). mevzuat.gov.tr: https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.5393.pdf adresinden alındı
  • Belediyeler. (tarih yok). Mart 5, 2020 tarihinde Türkiye Belediyeler Birliği: https://www.tbb.gov.tr/belediyelerimiz/belediyeler/ adresinden alındı
  • Binark, M. (2007). Yeni medya çalışmalarında yeni sorular ve yöntem sorunu. M. Binark (Dü.) içinde, Yeni medya çalışmaları (s. 21-44). Ankara: Dipnot.
  • Bonsón, E., Torres, L., Royo, S., & Flores, F. (2012). Local e-government 2.0: Social media and corporate transparency in municipalities. Government Information Quarterly, 123-132. doi:https://doi.org/10.1016/j.giq.2011.10.001
  • Çalışır, G. (2015). Halkla ilişkiler uygulaması olarak belediyelerde sosyal ağların kullanımı. Çağdaş Yerel Yönetimler, 24(4), 59-93.
  • Değerli, A. (2016). Ağ toplumunun iletişimi ekseninde yerel yönetimlerin sosyal medya kullanım düzeyi: Kadıköy Belediyesi örneği. Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi, 12(46), 63-79. doi:10.14783/od.v12i46.1000010004
  • Dikme, H. (2012). Yerel yönetimlerde halkla ilişkiler uygulamaları. İstanbul: Yalın.
  • e-Belediye. (2018, Ekim 1). icisleri.gov.tr: https://www.icisleri.gov.tr/bilgiislem/e-belediye-projesi adresinden alındı
  • Gönenli, G., & Hürmeriç, P. (2012). Sosyal medya: Bir alan çalışması olarak Facebook kullanımı. T. Kara, & E. Özgen (Dü) içinde, Sosyal medya akadem, (s. 213-242). İstanbul: Beta.
  • Güçdemir, Y. (2015). Sanal ortamda iletişim "Bir halkla ilişkiler perspektifi". İstanbul: Derin.
  • Gürler Hazman, G. (2005). Afyonkarahisar Belediyesinde e-Belediye uygulamaları ve yerel farkındalık. Afyon Kocatepe Üniversitesi, İ.İ.B.F. Dergisi, 65-84.
  • Kabakuş, A. K. (2010). Türkiye'deki belediye internet sitelerinin nicelik ve nitelik bakımından incelenmesi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Karakurt Tosun, E. (2008). Türkiye'de e-Belediyecilik uygulamaları: Bursa Nilüfer-Osmangazi-Yıldırım Belediyelerinin web sitelerinin analizi. Çağdaş Yerel Yönetimler, 17(2), 71-94.
  • Kaya, T., & Över, A. S. (2019). Bakanlık ve belediye web sitelerinin içerik analiz yöntemiyle e-Katılımcılık bağlamında incelenmesi: KKTC örneği. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 33(4), 1201-1226.
  • Lovari, A., & Parisi, L. (2015). Listening to digital publics. Investigating citizens’ voices andengagement within Italian municipalities’ Facebook Pages. Public Relations Review, 41(2015), 205-213.
  • Manovich, L. (2001). The Language of New Media. Cambridge, MA and London: The MIT Press.
  • Mecek, M. (2017). e-Devlet ve e-Belediye: Kavramsal çerçeve ve Türkiye'de belediye web sitelerine yönelik yapılan çalışmaların incelenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22(Kayfor15 Özel Sayısı), 1815-1851.
  • Memiş, L. (2013). Yöneten-yönetilen etkileşiminin değişim aracı olarak sosyal ağlar: Belediye ve belediye başkanları Facebook ve Twitter kullanım örüntüsü. Yeni Medya Çalışmaları Kuram Medya Uygulama ve Siyasa I. Ulusal Kongresi (s. 601-618). Kocaeli: Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi.
  • Mülki İdare Birimleri. (tarih yok). Haziran 20, 2020 tarihinde Türkiye Mülki İdare Bölümleri Envanteri: https://www.e-icisleri.gov.tr/Anasayfa/MulkiIdariBolumleri.aspx adresinden alındı
  • Özüpek, M. N. (2010). Belediyelerin halkla ilişkiler çalışmalarında İnternet kullanımı: Büyükşehir belediyeleri web siteleri üzerine uygulamalı bir çalışma. Selçuk İletişim, 6(10), 196-205.
  • Özüpek, M. N. (2013). Belediyelerde halkla ilişkiler (2. b.). Konya: Eğitim.
  • Özüpek, M. N., & Altınbaş, H. (2012). The aim of using websites in local governments for public relations. Yeni İletişim Teknolojileri ve Toplumsal Dönüşüm II. Uluslararası İletişim Sempozyumu, (s. 900-907). Manas.
  • Pektaş, E. K. (2011). Belediye hizmetlerinde bilgi-iletişim teknolojilerinin kullanımı ve e-belediye uygulamalarındaki son gelişmeler: Bir literatür taraması. Sosyal Bilimler Dergisi, XIII(1), 65-88.
  • Sayılganoğlu, S. (2018). Kurumsal iletişim bağlamında belediyelerde kurumsal Twitter hesabı kullanımı. Çomü Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2), 389-406.
  • Solmaz, B., & Görkemli, H. (2012). Büyükşehir belediyeleri ve sosyal medya kullanımı. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi(18), 9-20.
  • Şenyurt, G. (2015). Belediyelerin halkla ilişkiler uygulamalarında internetin ve sosyal medyanın kullanımı: Konya merkez ilçe belediyeleri üzerine bir inceleme. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 1(1), 44-67.
  • Tarhan, A. (2012). Büyükşehir belediyelerinin sosyal medya uygulamalarına halkla ilişkiler modellerinden bakmak. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi(35), 79-101.
  • Yayınoğlu, Y., Sayımer, Y., & Arda , Z. (2007). Belediyelerin kurumsal web sitesi kullanımı üzerine bir inceleme: Londra Büyükşehir Yönetimi ve İstanbul Büyükşehir Belediyesi web sitesi ana sayfalarının karşılaştırılması. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi(7), 129-157.
  • Yengin, D. (2014). Yeni Medya ve Dokunmatik Toplum (2 b.). İstanbul: Derin.
  • Yıldız, İ. (2019). Belediyelerin iletişim çalışmaları kapsamında web sitesi kullanım durumları (Bingöl Belediyesi web sitesine yönelik bir içerik analizi). İstanbul Sosyal Bilimler Dergisi, 2019(Winter 23).
  • Yıldız, M. (2009). e-Devletin karanlık bir yüzü: Yerel yönetimlerde sanal kamusal teşhire ABD ve Türkiye’den birer örnek. Çağdaş Yerel Yönetimler, 18(3), 69-83.

Sayısal Belediyecilik: Türkiye’deki Belediyelerin Yeni Medya Kullanımları

Yıl 2021, , 795 - 811, 30.07.2021
https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.896129

Öz

Türkiye’de faaliyet gösteren belediyelerin web sitesi ve sosyal medya kullanımlarını tespit etmeyi amaçlayan çalışmada tam örnekleme yapılarak 81 il ve 919 ilçe belediyesinin web siteleri, Facebook, Twitter, Instagram ve YouTube hesapları incelenmiştir. Sayısal ortamın devingen olması nedeniyle web hasatçılığı yöntemi kullanılarak 10-27 Mart 2020 tarihleri arasında belediyelerin internet siteleri ve sosyal medya hesapları kayıtlanmıştır. Kayıtlanan veriler kodlanarak nicel analize tabii tutulmuştur. Araştırmada bin belediyenin 932 tanesinin web sitesinin işler olduğu tespit edilmiştir. Web sayfalarının sosyal medya ile ilişkilendirilmesinde sorunlar olduğu gözlenmiştir. Buna göre web sitelerinde sosyal medya hesaplarına yönlendiren butonların hepsinin yönlendirme yapmadığı, bazılarının eski hesaplara ya da belediye başkanlarının kişisel hesabına yönlendirdiği, bazılarının ise kapatılan sosyal ağlara ait olduğu tespit edilmiştir. Bu durum belediyelerin web sitelerinin ağ yapılanmasının güncellenmediğini göstermektedir. Belediyelerin sosyal medya kullanım pratiklerine bakıldığında 944 belediyenin Facebook, 804 belediyenin Twitter, 729 belediyenin Instagram hesabı, 665 belediyenin ise YouTube kanalı olduğu belirlenmiştir. Ancak bazı belediyelerde sadece hesap alındığı, sosyal medya hesaplarının önemli bir kısmının paylaşım ve takipçi sayılarının az olduğu ve dolayısıyla etkin biçimde kullanılmadığı görülmüştür. En etkin sosyal medya hesaplarının çoğunlukla ilçe belediyelerine ait olduğunun tespit edildiği araştırmada sosyal medya hesaplarının kullanım süresi, paylaşım sayıları, takipçi sayıları ve belediyelerin nüfusları arasında doğrusal bir ilişki olmadığı söylenebilir.

Kaynakça

  • Arıkboğa, Ü. (2017). Belediye hizmetlerinin elektronik ortamda sunumu: İstanbul Büyükşehir Belediyesi e-Belediye uygulamalarının analizi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22(Kayfor15 Özel Sayısı), 1619-1644.
  • Aydın, M. P. (2018). Belediyelerde halkla ilişkiler aracı olarak sosyal medya kullanımı: Büyükşehir belediyelerinin Twitter hesapları üzerine bir inceleme. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul.
  • Belediye Kanunu. (2005, 7 13). mevzuat.gov.tr: https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.5393.pdf adresinden alındı
  • Belediyeler. (tarih yok). Mart 5, 2020 tarihinde Türkiye Belediyeler Birliği: https://www.tbb.gov.tr/belediyelerimiz/belediyeler/ adresinden alındı
  • Binark, M. (2007). Yeni medya çalışmalarında yeni sorular ve yöntem sorunu. M. Binark (Dü.) içinde, Yeni medya çalışmaları (s. 21-44). Ankara: Dipnot.
  • Bonsón, E., Torres, L., Royo, S., & Flores, F. (2012). Local e-government 2.0: Social media and corporate transparency in municipalities. Government Information Quarterly, 123-132. doi:https://doi.org/10.1016/j.giq.2011.10.001
  • Çalışır, G. (2015). Halkla ilişkiler uygulaması olarak belediyelerde sosyal ağların kullanımı. Çağdaş Yerel Yönetimler, 24(4), 59-93.
  • Değerli, A. (2016). Ağ toplumunun iletişimi ekseninde yerel yönetimlerin sosyal medya kullanım düzeyi: Kadıköy Belediyesi örneği. Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi, 12(46), 63-79. doi:10.14783/od.v12i46.1000010004
  • Dikme, H. (2012). Yerel yönetimlerde halkla ilişkiler uygulamaları. İstanbul: Yalın.
  • e-Belediye. (2018, Ekim 1). icisleri.gov.tr: https://www.icisleri.gov.tr/bilgiislem/e-belediye-projesi adresinden alındı
  • Gönenli, G., & Hürmeriç, P. (2012). Sosyal medya: Bir alan çalışması olarak Facebook kullanımı. T. Kara, & E. Özgen (Dü) içinde, Sosyal medya akadem, (s. 213-242). İstanbul: Beta.
  • Güçdemir, Y. (2015). Sanal ortamda iletişim "Bir halkla ilişkiler perspektifi". İstanbul: Derin.
  • Gürler Hazman, G. (2005). Afyonkarahisar Belediyesinde e-Belediye uygulamaları ve yerel farkındalık. Afyon Kocatepe Üniversitesi, İ.İ.B.F. Dergisi, 65-84.
  • Kabakuş, A. K. (2010). Türkiye'deki belediye internet sitelerinin nicelik ve nitelik bakımından incelenmesi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Karakurt Tosun, E. (2008). Türkiye'de e-Belediyecilik uygulamaları: Bursa Nilüfer-Osmangazi-Yıldırım Belediyelerinin web sitelerinin analizi. Çağdaş Yerel Yönetimler, 17(2), 71-94.
  • Kaya, T., & Över, A. S. (2019). Bakanlık ve belediye web sitelerinin içerik analiz yöntemiyle e-Katılımcılık bağlamında incelenmesi: KKTC örneği. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 33(4), 1201-1226.
  • Lovari, A., & Parisi, L. (2015). Listening to digital publics. Investigating citizens’ voices andengagement within Italian municipalities’ Facebook Pages. Public Relations Review, 41(2015), 205-213.
  • Manovich, L. (2001). The Language of New Media. Cambridge, MA and London: The MIT Press.
  • Mecek, M. (2017). e-Devlet ve e-Belediye: Kavramsal çerçeve ve Türkiye'de belediye web sitelerine yönelik yapılan çalışmaların incelenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22(Kayfor15 Özel Sayısı), 1815-1851.
  • Memiş, L. (2013). Yöneten-yönetilen etkileşiminin değişim aracı olarak sosyal ağlar: Belediye ve belediye başkanları Facebook ve Twitter kullanım örüntüsü. Yeni Medya Çalışmaları Kuram Medya Uygulama ve Siyasa I. Ulusal Kongresi (s. 601-618). Kocaeli: Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi.
  • Mülki İdare Birimleri. (tarih yok). Haziran 20, 2020 tarihinde Türkiye Mülki İdare Bölümleri Envanteri: https://www.e-icisleri.gov.tr/Anasayfa/MulkiIdariBolumleri.aspx adresinden alındı
  • Özüpek, M. N. (2010). Belediyelerin halkla ilişkiler çalışmalarında İnternet kullanımı: Büyükşehir belediyeleri web siteleri üzerine uygulamalı bir çalışma. Selçuk İletişim, 6(10), 196-205.
  • Özüpek, M. N. (2013). Belediyelerde halkla ilişkiler (2. b.). Konya: Eğitim.
  • Özüpek, M. N., & Altınbaş, H. (2012). The aim of using websites in local governments for public relations. Yeni İletişim Teknolojileri ve Toplumsal Dönüşüm II. Uluslararası İletişim Sempozyumu, (s. 900-907). Manas.
  • Pektaş, E. K. (2011). Belediye hizmetlerinde bilgi-iletişim teknolojilerinin kullanımı ve e-belediye uygulamalarındaki son gelişmeler: Bir literatür taraması. Sosyal Bilimler Dergisi, XIII(1), 65-88.
  • Sayılganoğlu, S. (2018). Kurumsal iletişim bağlamında belediyelerde kurumsal Twitter hesabı kullanımı. Çomü Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2), 389-406.
  • Solmaz, B., & Görkemli, H. (2012). Büyükşehir belediyeleri ve sosyal medya kullanımı. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi(18), 9-20.
  • Şenyurt, G. (2015). Belediyelerin halkla ilişkiler uygulamalarında internetin ve sosyal medyanın kullanımı: Konya merkez ilçe belediyeleri üzerine bir inceleme. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 1(1), 44-67.
  • Tarhan, A. (2012). Büyükşehir belediyelerinin sosyal medya uygulamalarına halkla ilişkiler modellerinden bakmak. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi(35), 79-101.
  • Yayınoğlu, Y., Sayımer, Y., & Arda , Z. (2007). Belediyelerin kurumsal web sitesi kullanımı üzerine bir inceleme: Londra Büyükşehir Yönetimi ve İstanbul Büyükşehir Belediyesi web sitesi ana sayfalarının karşılaştırılması. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi(7), 129-157.
  • Yengin, D. (2014). Yeni Medya ve Dokunmatik Toplum (2 b.). İstanbul: Derin.
  • Yıldız, İ. (2019). Belediyelerin iletişim çalışmaları kapsamında web sitesi kullanım durumları (Bingöl Belediyesi web sitesine yönelik bir içerik analizi). İstanbul Sosyal Bilimler Dergisi, 2019(Winter 23).
  • Yıldız, M. (2009). e-Devletin karanlık bir yüzü: Yerel yönetimlerde sanal kamusal teşhire ABD ve Türkiye’den birer örnek. Çağdaş Yerel Yönetimler, 18(3), 69-83.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Türkçe Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Nilüfer Pınar Kılıç 0000-0001-7133-7442

Ergin Şafak Dikmen 0000-0002-2360-7046

Yayımlanma Tarihi 30 Temmuz 2021
Gönderilme Tarihi 13 Mart 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Kılıç, N. P., & Dikmen, E. Ş. (2021). Sayısal Belediyecilik: Türkiye’deki Belediyelerin Yeni Medya Kullanımları. Erciyes İletişim Dergisi, 8(2), 795-811. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.896129