This study aims at analyzing the use of Twitter as the
means of political communication in political campaigns by means of
constitutional referendum in Turkey, in April 16, 2017. Politicians have run
their referendum campaigns in reference to the citizens’ preferences as “yes”
or “no” about constitutional change. There was a busy communication process on
Twitter during the referendum process. This study evaluates the users of
Twitter engaged in communication, the functions of Twitter and the content of
tweets shared during campaigns. This study uses 150,000 tweets as data
including the word of “constitution” for evaluation about users. The content
analyze is realized using 5,745 tweets selected from 150,000 tweets, sent to
the hashtags “#yes” and “#no” to evaluate the functions of Twitter and the
contents of messages. The results of this study, present information about the
users of Twitter supporting different political campaigns in the referendum
process, the frequency of tweets, started hashtags, the functions of Twitter,
arguments in discussion, and the features of mostly shared tweets during the
communication process.
Twitter Political Communication Political Campaigns Democracy 16 April 2017 Constitutional Referendum Turkey
Bu çalışmanın amacı, sosyal medyanın siyasal iletişim aracı
olarak siyasal kampanyalarda kullanımını Türkiye’de 16 Nisan 2017 tarihinde yapılan
anayasa değişikliği referandumu üzerinden incelemektir. Anayasa değişikliği
referandumunda siyasetçiler vatandaşların anayasal değişikliğe ilişkin “evet”
veya “hayır” tercihlerine referansla siyasal kampanyalarını yürütmüşlerdir. Bu
süreçte Twitter’da oldukça yoğun bir iletişim gerçekleştirilmiştir. Bu çalışmada,
kampanyalarda iletişim sürecine katılan Twitter kullanıcıları, Twitter’ın işlevleri
ve tweetlerin içeriği değerlendirilmektedir. Çalışmada kullanıcılara ilişkin değerlendirmeler
için veri olarak içerisinde “anayasa” kelimesi geçen 150,000 tweet kullanılmıştır.
Twitter’ın işlevlerinin ve mesajların içeriklerinin değerlendirilmesi için içerik
analizi 150,000 tweet içerisinde “#evet” ve “#hayır” etiketlerine gönderilen
toplam 5,745 tweet üzerinden gerçekleştirilmiştir. Bu çalışmanın sonuçları,
referandum sürecinde farklı siyasal kampanyalara destek veren Twitter kullanıcıları,
paylaşılan tweet sıklıkları, açılan etiketler, Twitter’ın işlevleri, tartışılan
argümanlar ve iletişim sürecinde en fazla paylaşılan tweetlerin özellikleriyle
ilgili bilgi vermektedir.
Twitter Siyasal İletişim Siyasal Kampanyalar Demokrasi 16 Nisan 2017 Anayasa Referandumu Türkiye
Bölüm | Türkçe Araştırma Makaleleri |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2017 |
Gönderilme Tarihi | 15 Mayıs 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 5 Sayı: 2 |