The
concept of reputation, which expresses how corporations are perceived by both
their customers and their employees, has become one of the topics that are
becoming increasingly important in today’s competitive conditions and which are
also of interest to the academy. The reputation of corporation is measured by
bringing various components together. In the stakeholder’s perceptions, the
news that takes place in the media in the formation of the reputation for the
corporation also has an important place. Clients who do not have direct
experience with the corporation or the target audience use various means to
obtain information about the corporation. One of these tools is media and media
news. In this study, it has been tried to examine whether there is a relation
between the news in the media and reputation rankings. Garanti Bank and Akbank,
which are among the “Most Admired Companies” of the year published by Capital
Magazine each year, examined the visibility of the media in 2014-2015. The news
was evaluated by content analysis method and by 6 components including
“Reputation Quotient” developed by Fombrun. An attempt has been made to answer
the question as to whether or not there is any contribution in respect of the
visibility of the media in the study. As a result of the study, it was revealed
that there is no relation between the visibility of the corporation and the
ranking of the reputation. However, it has been conclueded that the quality of
the media reports of the corporation is important and there is a relationship
between the reputation rankings and the quality of the news in the media.
corporate reputation media content analysis Reputation Reputation Quotient
Kurumların hem müşterileri hem de çalışanları tarafından
nasıl algılandığını ifade eden itibar kavramı günümüzün rekabet koşullarında
giderek önemli hale gelen ve akademinin de ilgi duyduğu konulardan birisi
olmuştur. Kurumların itibarları çeşitli bileşenlerin biraraya getirilmesi ile
ölçülmektedir. Paydaşların algılarında kuruma yönelik itibarın oluşumunda
medyada yer alan haberler de önemli bir yer tutmaktadır. Kurumla doğrudan
deneyime sahip olmayan müşteriler ya da hedef kitle kurum hakkında bilgi
edinmek için çeşitli araçları kullanır. Başvurulan bu araçlardan biri de medya
ve medyada çıkan haberlerdir. Yapılan bu çalışmada medyada çıkan haberler ile
itibar sıralamaları arasında bir ilişkisinin olup olmadığı irdelenmeye
çalışılmıştır. Çalışmada Capital Dergisi’nin her yıl yayınladığı yılın “En
Beğenilen Şirketleri” arasında yer alan Garanti Bankası ve Akbank’ın 2014-2015
yıllarında geleneksel medyadaki görünürlükleri incelenmiştir. Ulaşılan haberler
içerik analizi yöntemiyle ve Fombrun tarafından geliştirilen “İtibar Katsayısı”
(Reputation Quotient) yer alan 6 bileşen çerçevesinde değerlendirilmiştir.
Çalışmada medyadaki görünürlüğün itibar sıralamasına katkısının olup olmadığı
sorusuna cevap aranmaya çalışılmıştır. Çalışmanın sonucunda bankaların
medyadaki görünürlüğü ile itibar sıralaması arasında herhangi bir ilişki
olmadığı saptanmıştır. Bununla birlikte kurumların medyada çıkan haberlerinin
niteliğinin önemli olduğu ve itibar sıralaması ile medyada çıkan haberlerinin
niteliği arasında bir ilişki olduğu belirlenmiştir.
kurumsal itibar medya İtibar İtibar Katsayısı içerik analizi
Bölüm | Türkçe Araştırma Makaleleri |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Ocak 2018 |
Gönderilme Tarihi | 20 Ekim 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 3 |