İnternet teknolojileri ve sosyal medya uzun bir süredir toplumsal hayatın önemli
bir parçasıdır. Sosyal medya araçlarında kullanıcıların faaliyetleri ve bunun internet
ekonomisinde yeri dijital emek kavramı ile iş olarak görülmeyen üretim biçimleri
içinde bir dizi duygusal ve sosyal aktiviteyi kapsar. Dijital emek, çevrimiçi medya için
bilgi ve içerik oluşturulurken ödenmemiş emeğin sömürülmesi olarak tanımlanır.
Bu çalışma, emek-dijital emek, “somut-soyut (maddi olmayan) meta karşıtlıklarını
incelemeyi, bu türden maddi olmayan emek ve metaların niteliğini araştırmayı,
dijital emek ve içerik üretim süreci üzerindeki etkisini ve olumlu/olumsuz
yönlerini tartışmayı amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda, Türkiye’de katılımcı
sözlüklerde yazan kullanıcılar ile yapılan derinlemesine görüşmelerin analizi ile
sosyal medya kullanıcılarının eğilimlerinin neler olduğu ortaya konulmuştur. Sosyal
ağlarda ve katılımcı sözlüklerdeki deneyimleri tartışarak bunun emek ile ilişkisi ve
farkını açıklayan araştırmada ayrıca katılımcı sözlük yazarlarının kişisel verilerinin
ikincil kullanımı hakkındaki düşünceleri de tespit edilmeye çalışılmıştır. Çalışma da
özellikle kullanıcıların katılımcı sözlüklerde yazma ve çalışma süresini bir “mesai”
olarak tanımlamamakta, bunu daha çok “eğlence” olarak gördükleri ortaya çıkmıştır.
Ayrıca kullanıcıların katılımcı sözlüklerde geliştirdikleri aidiyet duygusu ve kimliğin
önemi tespit edilmiştir.
Dijital Emek Katılımcı Sözlükler Yeni Medya Sosyal Medya Katılımcı Kültür
Internet technologies and social media are a long-standing part of social life. The
activities of users in social media tools and their place in the internet economy include
a range of emotional and social activities in forms of production that are not seen as
work with the concept of digital labor. Digital labor is defined as the exploitation of
unpaid work while creating information and content for online media. This study
aims to examine the contradictions and positive/negative aspects of the digital labor
and content production process, examining the contradictions of concrete-abstract
(non-material) commodities, investigating the nature of such intangible labor and
commodities. For this purpose, with the analysis of in-depth interviews with the
users of participant dictionaries in Turkey, the trends of social media users were
revealed. By discussing experiences in social networks and participant dictionaries,
we also tried to identify the thoughts of the secondary use of participant dictionary
writers’ personal data in research that explains the relationship and awareness of
labor. The study also revealed that users do not define the duration of writing and
working in participant dictionaries as “overtime” but rather see it as “fun”. In addition,
it was found out that the sense of belonging and identity that users developed in the
participant dictionaries.
Participatory Dictionaries Digital Labor New Media Social Media Participant Culture
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Türkçe Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Temmuz 2018 |
Gönderilme Tarihi | 30 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 4 |