Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kurumsal Sosyal Sorumluluk Kampanyalarının Dijital Paydaşları; Sosyal Medya Fenomenleri

Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 4, 285 - 299, 30.07.2018
https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.421085

Öz

2017 verilerine göre Nüfusun %60 ‘ının internet kullandığı Türkiye’de, soysal medya
kullananların oranı %52. 18-29 yaş aralığında ise bu oran %83’e yükselirken, en
aktif sosyal medya platformları olarak da YouTube % 57, Facebook %54, Instagram
% 49, Twitter %44 ön plana çıkmaktadır. Söz konusu veriler, genç nüfusla iletişim
kurabilmek için dijital ortamları öncelikli hale getirmektedir. En genel biçimde;
kısa sürede çok sayıda insana erişme olanağı bulunan ve edindikleri bilgileri
çevresindekilerle etkili biçimde paylaşan kişiler olarak tanımlanan kanaat önderleri,
dijital iletişim sürecinin de önemli aktörleri olabilirler. Dijital ortamların kamuoyu
önderi niteliğini kazanan sosyal medya fenomenlerinin paylaşım ve gönderilerinin
etkisi iki aşamalı akış kuramı bağlamında ele alınabileceği gibi, iletilerin yayılma
biçimi ise bir çeşit kulaktan kulağa iletişim mantığı ile açıklanabilir. Söz konusu
yaklaşımla sosyal medya fenomenlerinin çok farklı konularda, ya da belirli bir
konu üzerinde yoğunlaşan gönderilerinin, takipçilerinin tercihleri üzerinde etkili
olacakları söylenebilir. Bu bağlamda, kamuoyu önderi niteliği taşıyan sosyal medya
fenomenlerinin, sosyal sorumluluk kampanyalarının iletişiminde de etkili iletişim
kaynağı olabilecekleri öngörülmektedir. Çalışmada sosyal medya kullanım oranının
en yüksek olduğu yaş grubu üzerinde anket araştırması yapılmış ve takip edilen
sosyal medya fenomeninin kamuoyu önderi işlevi üstlenerek, hedef kitlenin sosyal
sorumluluk kampanyaları hakkında bilgi sahibi olması, kampanyalara katılması ve
kampanyaların duyurulmasına katkıda bulunması konularındaki rolü ele alınmıştır.

Kaynakça

  • Bone, P.F. (1995). “Word of mouth effects on short-term and long-term product judgements”, Journal of Business Research, Vol:32, No:3, 213-23.
  • Cho, Y., Hwang, J., & Lee, D. (2012). Identification of effective opinion leaders in the diffusion of technological innovation: A social network approach. Technological Forecasting and Social Change, 79(1), 97-106.
  • East, R., Hammond, K., & Wright, M. (2007). The relative incidence of positive and negative word of mouth: A multi-category study. International journal of research in marketing, 24(2), 175-184.
  • Peltekoğlu, F. B., & Tozlu, E. (2017). Halkla İlişkiler ve Gönüllülük Ekseninde Türkiye’de Kurumsal Sosyal Sorumluluk Projeleri ve Bin Yıl Kalkınma Hedefleri. Danışma Kurulu, 5.
  • Peltekoğlu, F. B. (2016). Halkla ilişkiler nedir. Beta Basım Yayım Dağıtım., 223
  • Peltekoğlu, F. B. (2010). Kavram ve Kuramlarıyla Reklam. Beta Basım Yayım Dağıtım., 29
  • Rosen, E. (2000). The anatomy of Buzz: creating word-of-mouth marketing. HarperCollins., 42-44
  • Sheth, J. N., Gardner, D. M., & Garrett, D. E. (1988). Marketing theory: evolution and evaluation (Vol. 12). John Wiley & Sons Inc.
  • Silverman, G. (2006), Ağızdan ağıza pazarlama, Mediacat Yayınları, Çeviren:Ender Orfanlı; İstanbul.,72
  • Stokes, D., & Lomax, W. (2002). Taking control of word of mouth marketing: the case of an entrepreneurial hotelier. Journal of small business and enterprise development, 9(4), 349-357.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (1979). İnsan ve İnsanlar, 3. b. Cem Ofset AŞ.,169 http://www.dijitalajanslar.com/internet-ve-sosyal-medya-kullaniciistatistikleri-2017/ [Çevrim içi 04.03.2018]
  • http://sosyalmedyakulubu.com.tr/sosyalmedya/sosyal-medyayi-en-cok-kimlerkullaniyor-infografik.html [Çevrim içi 04.03.2018]

Social Media Influencers: The Digital Shareholders of Corporate Social Responsibility Campaigns

Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 4, 285 - 299, 30.07.2018
https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.421085

Öz

According to the data acquired in 2017, 60% of the population of Turkey uses
internet and 52% of this population also use social media. As regards to social
media, the age group of 18-29 demonstrate a rate of 83% in terms of social media
use, and the data indicate that YouTube, Facebook, Instagram and Twitter are the
most prominent services with 57%, 54%, 49% and 44%, respectively. These data
render digital platforms significant since it shows that the young population applies
to them in order to establish relationships. In the broadest terms, opinion leaders
who are defined to be able to reach to a great number of people within a short time
and to share the acquired information in the most efficient way can be the most
important actors of the digital communication process. Acknowledged as the public
leaders of digital platforms, the posts of social media influencers can be approached
in terms of two-dimensional flow theory, and the propagation of these posts can be
explained by a kind of Word od mouth comunication. As regards to such approach,
it can be claimed that the posts of social media influencers that focus on one or
more than one subjects can affect the preferences of their followers. In this sense,
social media influencers who can also be defined as public leaders are believed to
be an efficient source of communication for the promotion of social responsibility
campaigns. This study carries out a survey on the aforementioned age group which
has the highest rate of social media use and analyzes the role of public leader social
media influencer in promoting social responsibility campaigns to the intended
population, their participation in these campaigns and their contribution to the
promotion of such campaigns.

Kaynakça

  • Bone, P.F. (1995). “Word of mouth effects on short-term and long-term product judgements”, Journal of Business Research, Vol:32, No:3, 213-23.
  • Cho, Y., Hwang, J., & Lee, D. (2012). Identification of effective opinion leaders in the diffusion of technological innovation: A social network approach. Technological Forecasting and Social Change, 79(1), 97-106.
  • East, R., Hammond, K., & Wright, M. (2007). The relative incidence of positive and negative word of mouth: A multi-category study. International journal of research in marketing, 24(2), 175-184.
  • Peltekoğlu, F. B., & Tozlu, E. (2017). Halkla İlişkiler ve Gönüllülük Ekseninde Türkiye’de Kurumsal Sosyal Sorumluluk Projeleri ve Bin Yıl Kalkınma Hedefleri. Danışma Kurulu, 5.
  • Peltekoğlu, F. B. (2016). Halkla ilişkiler nedir. Beta Basım Yayım Dağıtım., 223
  • Peltekoğlu, F. B. (2010). Kavram ve Kuramlarıyla Reklam. Beta Basım Yayım Dağıtım., 29
  • Rosen, E. (2000). The anatomy of Buzz: creating word-of-mouth marketing. HarperCollins., 42-44
  • Sheth, J. N., Gardner, D. M., & Garrett, D. E. (1988). Marketing theory: evolution and evaluation (Vol. 12). John Wiley & Sons Inc.
  • Silverman, G. (2006), Ağızdan ağıza pazarlama, Mediacat Yayınları, Çeviren:Ender Orfanlı; İstanbul.,72
  • Stokes, D., & Lomax, W. (2002). Taking control of word of mouth marketing: the case of an entrepreneurial hotelier. Journal of small business and enterprise development, 9(4), 349-357.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (1979). İnsan ve İnsanlar, 3. b. Cem Ofset AŞ.,169 http://www.dijitalajanslar.com/internet-ve-sosyal-medya-kullaniciistatistikleri-2017/ [Çevrim içi 04.03.2018]
  • http://sosyalmedyakulubu.com.tr/sosyalmedya/sosyal-medyayi-en-cok-kimlerkullaniyor-infografik.html [Çevrim içi 04.03.2018]
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Türkçe Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Filiz Balta Peltekoğlu

Emel Tozlu

Yayımlanma Tarihi 30 Temmuz 2018
Gönderilme Tarihi 4 Mayıs 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Peltekoğlu, F. B., & Tozlu, E. (2018). Kurumsal Sosyal Sorumluluk Kampanyalarının Dijital Paydaşları; Sosyal Medya Fenomenleri. Erciyes İletişim Dergisi, 5(4), 285-299. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.421085

Cited By





DİJİTAL HALKLA İLİŞKİLER: FENOMENLER DİJİTAL MARKA ELÇİSİ OLABİLİR Mİ?
SELÇUK ÜNİVERSİTESİ İLETİŞİM FAKÜLTESİ AKADEMİK DERGİSİ
Filiz Balta Peltekoğlu
https://doi.org/10.18094/josc.596295

INSTAGRAM’DAKİ INFLUENCER’LARIN TAKİPÇİLER ÜZERİNDEKİ ETKİSİ
Uluslararası Yönetim Bilişim Sistemleri ve Bilgisayar Bilimleri Dergisi
Selçuk Kıran
https://doi.org/10.33461/uybisbbd.637155