Hızla gelişen ve dönüşen iletişim teknolojileriyle birlikte kitle iletişim araçlarının
kullanımı, zaman ve mekan sınırı olmaksızın hayatın vazgeçilmez unsurlarından
biri haline geldi. Kitle iletişim araçları ve yeni medyanın gelişimiyle birlikte
toplumsal etkileşimin çoğalması, iletişimin ticarileşerek ulusal ve uluslararası
sermayenin kontrolüne girmesi, kamu denetiminin yetersiz oluşu medya iletilerine
eleştirel bir bakış açısıyla yaklaşılmasını zorunlu hale getirmektedir. Bu bağlamda,
bireyleri bilinçlendiren, bilgiyi yorumlayabilen ve sorgulayabilen bir bakış açısına
kavuşturabilmek açısından, medya okuryazarlığı eğitimi büyük önem taşımaktadır.
Bu çalışmanın amacı İletişim Fakültesi öğrencilerinin medya okuryazarlığı ve
Medya Okuryazarlığı dersini nasıl algıladığı ile ilköğretim eğitiminde alınan Medya
Okuryazarlığı dersinin, medyaya yönelik bilinçlenme yaratıp yaratmadığının
saptanmasıdır. Bu amaç doğrultusunda İstanbul Aydın Üniversitesi İletişim Fakültesi
öğrencilerinden Medya Okuryazarlığı dersi eğitimi almış 2., 3. ve 4. sınıfta öğrenim
gören 265 kişilik bir gurupla anket çalışması yapılmıştır. Ayrıca yarı yapılandırılmış
görüşme tekniği kullanılarak, ilköğretimde verilen Medya Okuryazarlığı dersinin
etkinliği saptanmaya çalışılmıştır. Yapılan çalışmada elde edilen veriler, SPSS 24.0
(Statistical Package for Social Science) paket programında işlenerek analiz edilmiş
ve tablolar halinde sunulmuştur. Araştırma sonucunda Medya Okuryazarlığı dersinin
katılımcıların medyaya yaklaşımlarında ve medyayı kullanım alışkanlıklarında
farklılık yarattığı saptanmış, öğrencilerin medya içeriklerine karşı çok yönlü ve
eleştirel bir bakış açısı kazandığı belirlenmiştir.
Consistent with the rapidly developing communication technology, use of the mass
media has become a significant force in our life, defying time and space restrictions.
With this development in the mass media and new media comes the increase in
social influence, which, along with commercialization of communication controlled
by national and international capital, and lack of public supervision necessitates a
critical approach to media communication. In this context, the media literacy has
become very important to raise individuals’ awareness, and ability to interpret and
question the knowledge. The purpose of this study is to determine how the students
in the Faculty of Communication perceive the media literacy and its education. In
addition to this, the study aims at understanding how media literacy education
in elementary school curriculum raises awareness about the functioning of the
media. With this purpose in mind, this study surveyed 265, 2nd 3rd and 4th year
The Faculty of Communication of Istanbul Aydin University’s students who took
the Media Literacy class. In addition, by using the technique of semi-structured
interview this study also aims at exploring the impact of the media literacy class in
the elementary education. The data resulting from this study was analyzed in the
SPSS 24,0 program and the results of participants’ views of the subject are presented
in tables. The result of the research has determined that the participants of the Media
Literacy Class registered a noticeable difference in their approach to media and in
their overall habits towards the use of it. In addition, it is concluded that students
gained critical and well-rounded appreciation for the content of media.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Türkçe Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Ocak 2019 |
Gönderilme Tarihi | 18 Ağustos 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 1 |