21. yüzyılda dijitalleşmenin en önemli göstergelerinden biri, bilgisayarlaşmanın her çevreyi
domine etmeye başlamasıdır. Elektronik cihazların birbirleriyle ağlar üzerinden iletişime
geçtiği ve kullanıcının istediği zaman belirli ağlar üzerinden istediği işlemleri yapabildiği
bu “yaygın bilişim” düzeninin kurulmasında, makine öğrenme yöntemlerinin gelişmesi
önemli ölçüde pay sahibidir. Bilgisayar sinir ağlarının derin öğrenme aracılığıyla ilerlemeler
göstermesi, kültürel alanda da gelişmelere yol açmıştır. Dijital hikaye anlatıcılığı; dijital
araçlar aracılığıyla ağ bağlantılı katılım veya etkileşim biçimlerine sahip, dijital platformlar
üzerinden sunulan ve tüketilen hikayeleri içermektedir. Internet dijital çağın anlatıları için
önemli bir platform sunmakla birlikte, sanal ve artırılmış gerçekliklerin yanı sıra yapay
zeka da hikaye anlatma ve anlamlandırma süreçlerini etkilemektedir. Uzun yıllar boyunca
bilimkurgu anlatılarında bahsi geçen yapay zeka, genellikle geleceğin bize neler getireceği
konusu üzerinden yorumlanırken artık bugünkü hayatımızın içine giren bir yapıya
kavuşmuştur. Yazılı ve görsel medyanın alanlarına dahil olan yapay zeka; kitap yazımından
müzikal bir eser yaratımına, video oyunlarından müzelere dek birçok kültürel alanda yeni
ufuklara yelken açmaktadır. Bugüne kadar anlattığı binlerce hikayede yapay zekayı konu
edinen sinema da, bu gelişmenin dışında tutulamaz.
Bu çalışma kapsamında dijital hikaye anlatıcılığında yeni bir aşama olan yapay zeka
teknolojisinin sinema endüstrisine ve anlatım olanaklarına yönelik etkisi, “Sunspring” ve
“It’s No Game” isimli iki kısa film üzerinden incelenecektir. Adı geçen filmler, anlatıları
açısından analize tabi tutulacaktır.
One of the most important indicators of digitalization in the 21st century is that
computerization begins to dominate the environment. The development of machine
learning methods has a significant share in establishing this “ubiquitous computing”
scheme where electronic devices communicate with each other over networks, and
where the user can do whatever he/she wants through certain networks at any time.
The fact that computer neural networks progress through deep learning has led to
improvements in the cultural fields. Digital storytelling includes stories involving
networked forms of participation or interaction via digital means, stories that are
presented and consumed through digital platforms. With the Internet offering an
important platform for digital narratives, Artificial Intelligence as well as virtual
and augmented realities affect the processes of storytelling and meaning. Artificial
Intelligence has been a part of science fiction fantasies for many years. But nowadays
it is possible to see some of these fantasies turning into reality. Artificial Intelligence
is influencing various fields of written and visual media. From the writing of books
to the creation of a musical work, from video games to museums, many cultural
areas sail into new horizons. The cinema, which has been talking about artificial
intelligence in thousands of stories until today, can not be excluded from this
development.
In this study, the effect of artificial intelligence technology, which is a new stage in
digital storytelling, to the movie industry and narrative facilities will be examined
through two short films called “Sunspring” and “It’s No Game”.The films mentioned
will be subject to analysis in terms of their narratives.
Digital Storytelling Artificial Intelligence Cinema Narrative Theory
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Sunulmuş Bildiriler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 11 Şubat 2019 |
Gönderilme Tarihi | 15 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Uluslararası Dijital Çağda İletişim Sempozyumu Özel Sayısı |