Global advertising strategies can be classified as standardization, adaptation and
local advertising strategies. In the local advertising strategy, different from its global
advertising strategy, a global brand creates specific or unique advertisements (Tvc,
print, etc.) in line with the specific advertising strategy for a country. Netflix promotes
the content of the platform and indirectly itself with its local advertising strategies
that are carried out in many countries. Netflix which applies this advertising strategy
in many parts of the world, has also created unique commercials for audiences in
Turkey. The purpose of this research is to reveal cultural elements used by Netflix in
Turkey-specific commercials. For this purpose, it examined 8 commercials created
for Turkey specifically by Netflix and tried to determine what cultural elements
that contributed to the localization of commercials. The cultural elements in
commercials are listed in the Onion Model framework created by Hofstede (1991).
Then, cultural items in the list were analyzed by descriptive analysis. Themes were
formed as a result of descriptive analysis. In line with the data obtained from the
study, in Netflix’s commercials for created specifically for Turkey, localization was
carried out with 5 themes. These themes are character, space, object, language
and music. As a result, a global brand, Netflix, which implements a successful local
advertising strategy in Turkey, may also inspire other global brands about applying
local advertising strategies. In today’s world the idea of “think globally, act locally”is
replaced by the idea of “think globally, act globally”. So, local advertising strategies
like Netflix’s could give clues about creating a successful local advertising strategy
in many countries.
Küresel reklam stratejileri, standardizasyon, adaptasyon ve yerel reklam olarak
sınıflandırılabilir. Yerel reklam stratejisinde, küresel bir markanın, küresel reklam
stratejisinden farklı olarak herhangi bir ülkeye özgü reklam stratejisi ile reklam
uygulamaları (reklam filmleri, basılı reklamlar, vs.) gerçekleştirmesi söz konusudur. Netflix,
birçok ülkede yürüttüğü, o ülkeye özgü yerel reklam stratejileri ile izleyicilere platform
içerisinde yer alan içeriğin (dizi, belgesel, film) ve dolaylı olarak da “Netflix”in tanıtımını
gerçekleştirmektedir. Dünyanın birçok yerinde bu reklam stratejisi ile hareket eden
Netflix, Türkiye’deki hedef kitlesi için de Türkiye’ye özgü reklam filmleri oluşturmuştur.
Araştırma kapsamında, Netflix’in Türkiye’ye özgü reklam filmlerinde hangi kültürel öğeleri
kullanarak yerelleştirmeyi sağladığını ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Bu amaçla, Netflix’in
Türkiye’ye özgü oluşturduğu 8 reklam filmi incelenmiş ve bu reklam filmlerinde hangi
kültürel öğelerin yerelleştirmeye katkıda bulunduğu belirlenmeye çalışılmıştır. Reklam
filmlerinde yer alan kültürel öğeler, Hofstede (1991) tarafından oluşturulan Soğan Modeli
çerçevesinde listelenmiş ve daha sonra listede yer alan kültürel öğeler betimsel analiz ile
analiz edilmiştir. Betimsel analiz sonucunda temalar oluşturulmuştur. Araştırmadan elde
edilen veriler doğrultusunda, Netflix’in Türkiye’ye özgü reklam filmlerinde yerelleştirmeyi
5 tema ile gerçekleştirdiği sonucuna ulaşılmıştır. Bu temalar; karakter, mekan, nesne, dil ve
müziktir. Sonuç olarak, başarılı bir yerel reklam stratejisi uyguladığı söylenebilecek küresel
bir marka olan Netflix’in yerel reklam stratejisi, diğer küresel markalara da ilham verebilir.
Yerelleşmekten çok küreselleşmeye doğru giden, başka bir deyişle “küresel düşün, yerel
hareket et” düşüncesinin yerini “küresel düşün, küresel hareket et” düşüncesine bıraktığı
günümüz dünyasında, diğer küresel markalar için de başarılı bir yerel reklam stratejisi
uygulamanın ipuçlarını verebileceği düşünülebilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Sunulmuş Bildiriler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 11 Şubat 2019 |
Gönderilme Tarihi | 20 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Uluslararası Dijital Çağda İletişim Sempozyumu Özel Sayısı |