Sosyal medya içeriğindeki çeşitlilik ve beraberinde getirdiği sürekli bilgi kirliliği
sonucu, dolaşıma sokulan sahte veya kaynağı belirsiz bilgilerin güvenirlik ve
doğruluğunu sorgulama gereksinimi doğmuştur. Birbirinden çok farklı çevrelerce
yaygın biçimde paylaşılan sahte bir Facebook iletisi ve kaynağı belli olmayan bir
kayıp ilanı iletisi; Facebook kullanıcılarınca doğruluklarının sorgulanma süreçleri
ve paylaşılma durumlarının incelenmesi amaçlarıyla araştırmada kullanılmıştır.
Araştırmaya toplam 116 üniversite öğrencisi katılmıştır. Katılımcılardan 46’sı Medya
Okuryazarlığında Beş Anahtar Soru yaklaşımının öğretildiği ders içi uygulamalara
katılarak başarı gösteren öğrencilerden oluşmaktadır. Yarı yapılandırılmış
görüşmeler ile tüm öğrencilerden “Bu ileti bence ... çünkü ...”, “Bu iletiyi paylaştım
çünkü ...” ve “Bu iletiyi paylaşmadım çünkü ...” tümcelerini tamamlamaları
istenmiştir. Araştırmada, nitel ve nicel araştırma yöntemlerinin birlikte kullanıldığı
karma araştırma yaklaşımı benimsenmiştir. Araştırma sonuçları, sosyal medyada
karşılaşılan iletileri sorgulamada Beş Anahtar Soru yaklaşımını kullanmanın,
katılımcıların iletilerin güvenirliğini sorgulama, doğruluğundan emin olma ve
iletileri anlamlandırma süreçlerini açıklamasının yanısıra bu iletileri paylaşmaya
karar verme süreçlerinde anlamlı farklılık oluşturduğunu göstermektedir. Sosyal
medyadaki yaygın paylaşımların kullanıcılar tarafından doğruluk derecesi
sorgulanmadan paylaşıldığı görülmekle birlikte, paylaşımda sözü edilen tehlikelerin
gerçekleşme olasılığına karşı bireylerin kendini garantiye alma düşüncesiyle hareket
ettiği ayrıca görülmektedir.
As a result of the diversity in social media content and the continuous pollution of
information it brings, there is a need to question the reliability and accuracy of the
new information circulated. A fake Facebook message and a source of loss posting,
whose source is unclear; have been used in the study to investigate the questioning
processes and sharing status of their accuracy by Facebook users. This research
focuses on the cognitive interpretation of media literacy and the stages of analyzing
the accuracy and reliability of messages with the Five Key Questions approach in
Media Literacy. Two messages on social media, which have been widely shared by
different circles, have been selected to analyze. 116 students both attendees and
nonattendees of Media Literacy course at the Faculty of Communication participated
in the study. During semi structured interviews the students were asked to complete
the following sentences; “I think this message ... because ...”, “I shared this message
because ...” and “I did not share this message because ...”. In the analysis of the data,
phenomenology from qualitative research patterns with content analysis and
quantitative techniques were used together with mixed methods research design.
The results of the research show that the widespread messages on social media are
assumed correct by most of the users without questioning and it shows that the
dangers mentioned in the messages are frequently shared by social media users
with the idea of securing themselves against the possibility of being real.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Türkçe Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Temmuz 2019 |
Gönderilme Tarihi | 21 Şubat 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 2 |