Tez Özeti
BibTex RIS Kaynak Göster

Yeni Dönem Alman Gerçekçi Televizyon Dramalarında Postmodern Ögeler

Yıl 2020, Cilt: 7 Sayı: 1, 629 - 652, 24.01.2020
https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.624347

Öz

Bu çalışma, “Yeni Dönem Alman Gerçekçiliği” ana başlığı çerçevesinde ele alınmaktadır.
Bu kapsamda, çalışmada, Dark (2017), Dogs of Berlin (2018) ve Perfume (2018) dizileri
niteliksel içerik analizi yöntemi ile incelenmekte ve bu dizilerin postmodernist ögelerle
olan ilişkisi tartışılmaktadır. Bu dizilerde günümüze kadar iktidar, güç temsili, sağduyulu
ve iyi görülen kanun insanı profili incelemelerine yer verilmektedir. Bu dizilerin
incelenmesindeki en önemli faktör üçünün aynı platform üzerinden yayınlanmaları,
birbirlerine yakın tarihli yapımlar olmaları, aynı türde olmaları (polisiye-suç) ve her
birinde kanun insanı karakterinin yer almasıdır. Çalışmanın amacı; yeni dönem Alman
dramalarında kanun insanlarının bu dizilerin olay örgüsünde önemli roller aldığı ve
yakın zamana kadar kabul gören kanun insanı profilinin bu yapımlarda nasıl değişime
uğradığının incelenmesidir. İncelenen dizilerde kanun insanları, kişi-karakter yansıması
çerçevesinde incelenmekte ve geçmiş dönemdeki kanun insanı profilleri ile benzerlikleri/
farklılıkları tartışılmaktadır. Bu incelemeler sonucu söz konusu dizilerde postmodern
kişi-karakter yansıması olarak bakıldığında “kanun insanı profili”nin ana akımda yer alan;
kabul görmüş şeklinden farklı kodlandığı görülmektedir. Kanun insanları “güç temsili,
sağduyulu, iyi insan” kavramlarından çok “aldığı kararlarda duygularının önemli rol
taşıdığı, suç işleyen ve çıkarcı” gibi durumları da kapsayacak şekilde yeniden şekillendiği
görülmektedir.

Teşekkür

Bu çalışma İstanbul Arel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Medya ve Kültürel Çalışmalar Yüksek Lisans programı öğrencisi Betül Doğan'ın 2019 yılında savunduğu ve başarılı olduğu "YENİ DÖNEM ALMAN GERÇEKÇİ TELEVİZYON DRAMALARINDA KANUN İNSANLARININ PROFİLİ" başlıklı yüksek lisans tez çalışmasının geliştirilmiş bir versiyonudur.

Kaynakça

  • Akay, A. (1992). Postmodern Konumdaki Filozoflar. Defter. 18.
  • Büyükdevenci, S. ve Öztürk, S. R. (1997). Postmodernizm ve Sinema. Ankara: Ark Yayınları.
  • Erdem, Y., ve Mustafa Çağlayandereli. (2006). Televizyon ve Gençlik: Yerli Dizilerin Gençlerin Model Alma Davranışı Üzerindeki Etkisi, C.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi, 30(1).
  • Foster, P. (1989). Improving the doctor-patient relationship: a feminist perspective, Journal of Social Policy, 18, 3.
  • Gordon, A.B. (2008). Conspiracy Theory in Film, Television, and Politics. London: Praeger.
  • Günay, D. (2003). Metin Bilgisi. İstanbul: Matbaa 70.
  • Gürkan, H. (2012). Postmodernism and Cinema: Postmodern Discourse in the Movie of David Lynchs “Blue Velvet”. Akdeniz İletişim Dergisi. Sayı 17: 102-111.
  • Hodges, L. (2008). Genre, Hybridity, and Postmodernism in The X-Files, The Essential Science Fiction Television Reader içinde, ed. J.P.Telotte, The University Press of Kentucky.
  • Ispir, N. ve Zekeriya K. (2011). Sinemada Postmodern Arayışlar. Atatürk İletişim Dergisi. Sayı 2: 81-99.
  • Jameson, F. (1991). Postmodernism, or the Cultural Logic of Late Capitalism, Durham, NC: Duke University Press.
  • Karaburgu, O. (2008). “Arayışın Postmodernist Anlatısı: Bin Hüzünlü Haz.” Sözlü Bildiri. 1980’den Sonra Türk Romanı Sempozyumu. Kayseri: 27-28 Mart 2008.
  • Lembo, R. (2003). Thinking through Television. Cambridge: CUP.
  • Mutlu, E. (1999) Televizyon ve Toplum, TRT Yayınları, Ankara.
  • Özdemir, M. (2007). Nitel Veri Analizi: Sosyal Bilimlerde Yöntembilim Sorunsali Üzerine Bir Çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyalbilimler Dergisi. 11 (1): 323- 343.
  • Priest, S. (1996). Doing Media Research: An Introduction. Thousand Oaks, CA: Sage. Ramasubramanian, Srividya (2005) A Content Analysis of the Portrayal of India in Films Produced inthe West. The Howard Journal of Communication 16 (4).
  • Serttaş, A., Gürkan, H. (2015). Türkiye’deki Kadın İzleyicilerin Televizyon Programlarındaki Kadını Alımlaması, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, I: (48).
  • Sim, S. (2006). Postmodern Düşüncenin Eleştirel Sözlüğü, (Çev: Mukadder Erkan, Ali Utku) Ankara: Ebabil Yayınları.
  • Tanrıöver, H. U. (2010) Türkiye’de Film Endüstrisinin Konumu ve Hedefleri, İTO Yayınları, İstanbul.
  • Tudor, D. (2012). Selling Nostalgia: Mad Men, Postmodernism and Neoliberalism, Society 49(4)
  • İncil-Tevrat-Zebur, https://incil.info/kitap/Yuhanna/20, Erişim Tarihi: 1 Haziran 2019
  • Johann Wolfgang von Goethe, https://tr.wikipedia.org/wiki/Johann_Wolfgang_von_ Goethe, Erişim Tarihi: 25 Mayıs 2019)
  • Mecdelli Meryem, https://tr.wikipedia.org/wiki/Mecdelli_Meryem, Erişim Tarihi: 30 Mayıs 2019.
  • Once upon a Time, http://snowwhiteandredapple.blogspot.com/2012/07/, Erişim Tarihi: 15 Mayıs 2019
  • Tanrım Beni Yavaşlat: Hitit Duasıhttps://www.turkishnews.com/tr/content/2016/11/18/ tanrim-beni-yavaslat-hitit-duasi/, Erişim Tarişhi: 15 Mayıs 2019.
  • Teslis, https://tr.wikipedia.org/wiki/Teslis, Erişim Tarihi: 20 Mayıs 2019
  • Zümrüt Tabletteki Sırların sırrı, http://aasmaestefan.blogspot.com/2014/12/zumruttabletteki-srlarn-srr.html, Erişim Tarihi: 25 Mayıs 2019

Postmodern Elements in the New German Realistic Television Dramas

Yıl 2020, Cilt: 7 Sayı: 1, 629 - 652, 24.01.2020
https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.624347

Öz

This study is dealt with the title “the new German Realism”. In this context, Dark (2017),
Dogs of Berlin (2018) and Perfume (2018) series are examined with content analysis
method and the relationship between these series and postmodernist elements is
discussed. In these series, the state power, representation of power, common sense and
well-known law profile are examined. The most important factor in examining these series
is that three of them are broadcast on the same platform, they are recent productions,
they are of the same genre (crime) and each one has the law person character. The
purpose of the study is that how the law people play an important role in the plot of these
German dramas and how the profile of these law people is changed in these productions.
In the series examined, the law people are examined within the framework of personcharacter reflection and the similarities/differences with the profiles of the people of
the past are discussed. As a result of these investigations, when the postmodern personcharacter reflection is considered in the series, it can be stated that the law person is
coded differently from the accepted (mainstream) form. It is seen that the emotions play
an important role in the decisions taken by the people rather than the concepts of power
representation, common sense, good person, and they are reshaped in such a way as to
include crimes and perpetrators.

Kaynakça

  • Akay, A. (1992). Postmodern Konumdaki Filozoflar. Defter. 18.
  • Büyükdevenci, S. ve Öztürk, S. R. (1997). Postmodernizm ve Sinema. Ankara: Ark Yayınları.
  • Erdem, Y., ve Mustafa Çağlayandereli. (2006). Televizyon ve Gençlik: Yerli Dizilerin Gençlerin Model Alma Davranışı Üzerindeki Etkisi, C.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi, 30(1).
  • Foster, P. (1989). Improving the doctor-patient relationship: a feminist perspective, Journal of Social Policy, 18, 3.
  • Gordon, A.B. (2008). Conspiracy Theory in Film, Television, and Politics. London: Praeger.
  • Günay, D. (2003). Metin Bilgisi. İstanbul: Matbaa 70.
  • Gürkan, H. (2012). Postmodernism and Cinema: Postmodern Discourse in the Movie of David Lynchs “Blue Velvet”. Akdeniz İletişim Dergisi. Sayı 17: 102-111.
  • Hodges, L. (2008). Genre, Hybridity, and Postmodernism in The X-Files, The Essential Science Fiction Television Reader içinde, ed. J.P.Telotte, The University Press of Kentucky.
  • Ispir, N. ve Zekeriya K. (2011). Sinemada Postmodern Arayışlar. Atatürk İletişim Dergisi. Sayı 2: 81-99.
  • Jameson, F. (1991). Postmodernism, or the Cultural Logic of Late Capitalism, Durham, NC: Duke University Press.
  • Karaburgu, O. (2008). “Arayışın Postmodernist Anlatısı: Bin Hüzünlü Haz.” Sözlü Bildiri. 1980’den Sonra Türk Romanı Sempozyumu. Kayseri: 27-28 Mart 2008.
  • Lembo, R. (2003). Thinking through Television. Cambridge: CUP.
  • Mutlu, E. (1999) Televizyon ve Toplum, TRT Yayınları, Ankara.
  • Özdemir, M. (2007). Nitel Veri Analizi: Sosyal Bilimlerde Yöntembilim Sorunsali Üzerine Bir Çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyalbilimler Dergisi. 11 (1): 323- 343.
  • Priest, S. (1996). Doing Media Research: An Introduction. Thousand Oaks, CA: Sage. Ramasubramanian, Srividya (2005) A Content Analysis of the Portrayal of India in Films Produced inthe West. The Howard Journal of Communication 16 (4).
  • Serttaş, A., Gürkan, H. (2015). Türkiye’deki Kadın İzleyicilerin Televizyon Programlarındaki Kadını Alımlaması, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, I: (48).
  • Sim, S. (2006). Postmodern Düşüncenin Eleştirel Sözlüğü, (Çev: Mukadder Erkan, Ali Utku) Ankara: Ebabil Yayınları.
  • Tanrıöver, H. U. (2010) Türkiye’de Film Endüstrisinin Konumu ve Hedefleri, İTO Yayınları, İstanbul.
  • Tudor, D. (2012). Selling Nostalgia: Mad Men, Postmodernism and Neoliberalism, Society 49(4)
  • İncil-Tevrat-Zebur, https://incil.info/kitap/Yuhanna/20, Erişim Tarihi: 1 Haziran 2019
  • Johann Wolfgang von Goethe, https://tr.wikipedia.org/wiki/Johann_Wolfgang_von_ Goethe, Erişim Tarihi: 25 Mayıs 2019)
  • Mecdelli Meryem, https://tr.wikipedia.org/wiki/Mecdelli_Meryem, Erişim Tarihi: 30 Mayıs 2019.
  • Once upon a Time, http://snowwhiteandredapple.blogspot.com/2012/07/, Erişim Tarihi: 15 Mayıs 2019
  • Tanrım Beni Yavaşlat: Hitit Duasıhttps://www.turkishnews.com/tr/content/2016/11/18/ tanrim-beni-yavaslat-hitit-duasi/, Erişim Tarişhi: 15 Mayıs 2019.
  • Teslis, https://tr.wikipedia.org/wiki/Teslis, Erişim Tarihi: 20 Mayıs 2019
  • Zümrüt Tabletteki Sırların sırrı, http://aasmaestefan.blogspot.com/2014/12/zumruttabletteki-srlarn-srr.html, Erişim Tarihi: 25 Mayıs 2019
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları, Radyo-Televizyon
Bölüm Tez Özetleri
Yazarlar

Hasan Gürkan 0000-0002-3805-9951

Betül Doğan Bu kişi benim 0000-0002-0865-9892

Yayımlanma Tarihi 24 Ocak 2020
Gönderilme Tarihi 25 Eylül 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Gürkan, H., & Doğan, B. (2020). Yeni Dönem Alman Gerçekçi Televizyon Dramalarında Postmodern Ögeler. Erciyes İletişim Dergisi, 7(1), 629-652. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.624347