Tez Özeti
BibTex RIS Kaynak Göster

Document Narrative Based and Open World Design of Digital Game: Docu-Game

Yıl 2020, Cilt: 7 Sayı: 2, 1367 - 1382, 24.07.2020
https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.689211

Öz

Docu-game is an interactive new media narrative that is the result of a combination of digital gaming and document-driven story. Beyond traditional digital play and linear storytelling, a three-dimensional game arises from the combination of mechanics and dynamics and real-based non-linear storytelling. Docu-game is a thoughtful design with its advanced structure where an experienced or recorded event cannot be narrated with a classic film that is linear. This sophisticated structure, unlike the linear narrative, disables the director between the product and the audience, and the audience experiences their own unique story. In this digitally recreated world that is based on real-world events, the user witnesses and interacts with documented realities as if they are playing a game. The aim of this research is to question and reveal non-fictional storytelling in gamified designs with the help of a descriptive analysis method. Selected Docu-game examples in this study include JFK Reloaded, We Are Chicago, and Project Syria.

Kaynakça

  • Allbeck, Jan: “Serious Games”, GAIA, 2010 (Çevrimiçi) https://cs.gmu.edu/~gaia/ SeriousGames/index.html, Erişim Tarihi 20.01.2020.
  • Bernard, Sheila C.: Documentary Strorytelling: Creative Nonfiction On Screen, FOCAL PRESS, 2010.
  • Bogost, Ian ve Poremba, Cindy: “Can Games Get Real? A Closer Look at ‘Documentary’ Digital Games”, Computer Games as a Sociocultural Phenomenon, Haz. Jahn Sudmann A. ve Stockmann R., Palgrave Macmillan, 2008.
  • Dixon, Dan, v.d.: Gamification: Toward a Definition, Kanada, 2011. Djaouti, Damien, v.d.: “Classifying Serious Games: The G/P/S Model”, IRIT, Universty of Toulouse, Fransa, 2011.
  • Gamicus: “Open World Games” (Çevrimiçi) https://gamicus.gamepedia.com/Openworld_ video_games, Erişim Tarihi 20.01.2020.
  • Harris, John: “Game Desing Essentials: 20 Open World Games”, Gamasutra, 2007 (çevrimiçi),http://www.gamasutra.com/view/feature/1902/game_design_ess entials_20_open_.php, Erişim Tarihi 20.01.2020.
  • Huizinga, Johan: Homo Ludens Oyunun Toplumsal İşlevi Üzerine Bir Deneme, Çev. Mehmet Ali Kılıçbay, Ayrıntı, 2006.
  • JFK Reloaded: Traffic Games, 2004.
  • Juul, Jesper: “Games Telling stories? -A brief note on games and narratives”, Game Research, The International Journal of Computer, 2001.
  • Norman, Don: Desing of Everyday Things, Basic Books, 2013.
  • Ocak, Ersan: “New Media Documetary: Playing With Documentary Film within the Database Logic and Culture”, A Digital Janus: Looking Forward, Looking Back, Haz. Dennis Moser ve Susan Dun, Inter-Diciplinary Press, 2014.
  • Öztürk Çakıcı, Gülçin: “Belgesel Filmin Anlatı Yapısının Mecraya Bağlı Değişimi”, İçinde Tanıklılar Sineması: Belgesel Sinema Üzerine, Haz. Özgür İpek, Agora Kitaplığı, 2014.
  • Paharia, Rajat: Loyality 3.0: How to Revolutionize Customer and Employee Engagement with Big Data and Gamification, Bunchball, 2013.
  • Project Syria: Emblematic Group, 2013.
  • Raessens, Joost: “Reality Play: Documentary Computer Games Beyond Fact And Fiction”, Popular Communication, Lawrence Erlbaum Associates Inc, 2006.
  • Robson, Karen, v.d.: “Is It All A Game? Understanding The Principles Of Gamification”, Business Horizons, Indiana University, Elsevier Inc. 2015.
  • Vicente, Paulo N.: “Interactive Media”, International Encylopedia of Mass Media and Society, 2018.
  • We Are Chicago: Culture Shock Games, 2017.
  • Yammiyavar, Pradeep: “Module 4: Guideline in HCI Lecture 3: Norman’s Model of Interaction”, NPTEL Course on Human Computer Interaction -An Introduction, Indian Institute of Technology Guwahati, t.y. (Çevrimiçi) h t t p s : / / nptel.ac.in/courses/106103115/module4/3.pdf , Erişim Tarihi 20.01.2019.

Dijital Oyunun Belge Anlatıya Dayalı ve Açık Dünya Tasarımı: Docu-Game

Yıl 2020, Cilt: 7 Sayı: 2, 1367 - 1382, 24.07.2020
https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.689211

Öz

Docu-game, dijital oyun ile belge kaynaklı hikâyenin bir araya gelmesi sonucu doğan bir etkileşimli yeni medya anlatı biçimidir. Geleneksel dijital oyunun ve çizgisel hikâye anlatıcılığının ötesinde, üç boyutlu oyun mekanik ve dinamikleri ile gerçek temelli çizgisel olmayan hikâye anlatımının bir araya gelmesinden ortaya çıkar. Yaşanmış ya da kaydedilmiş bir olayın, çizgisel olan klasik film ile anlatılamadığı durumlarda Docu-game, sahip olduğu gelişmiş yapıyla uyumlu bir tasarımdır. Bu gelişmiş yapı, çizgisel anlatıdan farklı olarak ürün ile izleyici arasındaki yönetmeni devreden çıkarır ve izleyici kendi biricik hikâyesini deneyimler. Dijital olarak, gerçek dünyadan ve olaylardan temel alınıp yeniden yaratılmış bu dünyada kullanıcı, bir oyun oynar gibi belgelenmiş gerçekliklere şahit olur ve o gerçekliklerle etkileşim kurar. Bu çalışmanın amacı, kurgusal olmayan anlatıyı oyunlaştırılmış tasarımları betimlemektir. Betimsel yöntemden hareketle Docu- game türünün oyunlaştırma, oyun mekanikleri, oyun dinamikleri, açık dünya kavramları çerçevesinde içerik analizi tekniği kullanarak sorgulanmış ve bu ögelerin varlığı-yokluğu aranarak geçerliliği ortaya çıkarılmıştır. Çalışmada, JFK Reloaded, We Are Chicago ve Project Syria adlı Docu-game örnekleri incelenmiştir.

Kaynakça

  • Allbeck, Jan: “Serious Games”, GAIA, 2010 (Çevrimiçi) https://cs.gmu.edu/~gaia/ SeriousGames/index.html, Erişim Tarihi 20.01.2020.
  • Bernard, Sheila C.: Documentary Strorytelling: Creative Nonfiction On Screen, FOCAL PRESS, 2010.
  • Bogost, Ian ve Poremba, Cindy: “Can Games Get Real? A Closer Look at ‘Documentary’ Digital Games”, Computer Games as a Sociocultural Phenomenon, Haz. Jahn Sudmann A. ve Stockmann R., Palgrave Macmillan, 2008.
  • Dixon, Dan, v.d.: Gamification: Toward a Definition, Kanada, 2011. Djaouti, Damien, v.d.: “Classifying Serious Games: The G/P/S Model”, IRIT, Universty of Toulouse, Fransa, 2011.
  • Gamicus: “Open World Games” (Çevrimiçi) https://gamicus.gamepedia.com/Openworld_ video_games, Erişim Tarihi 20.01.2020.
  • Harris, John: “Game Desing Essentials: 20 Open World Games”, Gamasutra, 2007 (çevrimiçi),http://www.gamasutra.com/view/feature/1902/game_design_ess entials_20_open_.php, Erişim Tarihi 20.01.2020.
  • Huizinga, Johan: Homo Ludens Oyunun Toplumsal İşlevi Üzerine Bir Deneme, Çev. Mehmet Ali Kılıçbay, Ayrıntı, 2006.
  • JFK Reloaded: Traffic Games, 2004.
  • Juul, Jesper: “Games Telling stories? -A brief note on games and narratives”, Game Research, The International Journal of Computer, 2001.
  • Norman, Don: Desing of Everyday Things, Basic Books, 2013.
  • Ocak, Ersan: “New Media Documetary: Playing With Documentary Film within the Database Logic and Culture”, A Digital Janus: Looking Forward, Looking Back, Haz. Dennis Moser ve Susan Dun, Inter-Diciplinary Press, 2014.
  • Öztürk Çakıcı, Gülçin: “Belgesel Filmin Anlatı Yapısının Mecraya Bağlı Değişimi”, İçinde Tanıklılar Sineması: Belgesel Sinema Üzerine, Haz. Özgür İpek, Agora Kitaplığı, 2014.
  • Paharia, Rajat: Loyality 3.0: How to Revolutionize Customer and Employee Engagement with Big Data and Gamification, Bunchball, 2013.
  • Project Syria: Emblematic Group, 2013.
  • Raessens, Joost: “Reality Play: Documentary Computer Games Beyond Fact And Fiction”, Popular Communication, Lawrence Erlbaum Associates Inc, 2006.
  • Robson, Karen, v.d.: “Is It All A Game? Understanding The Principles Of Gamification”, Business Horizons, Indiana University, Elsevier Inc. 2015.
  • Vicente, Paulo N.: “Interactive Media”, International Encylopedia of Mass Media and Society, 2018.
  • We Are Chicago: Culture Shock Games, 2017.
  • Yammiyavar, Pradeep: “Module 4: Guideline in HCI Lecture 3: Norman’s Model of Interaction”, NPTEL Course on Human Computer Interaction -An Introduction, Indian Institute of Technology Guwahati, t.y. (Çevrimiçi) h t t p s : / / nptel.ac.in/courses/106103115/module4/3.pdf , Erişim Tarihi 20.01.2019.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Radyo-Televizyon
Bölüm Tez Özetleri
Yazarlar

Özlem Arda 0000-0003-2565-1830

Oğuz Şentürk

Yayımlanma Tarihi 24 Temmuz 2020
Gönderilme Tarihi 14 Şubat 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Arda, Ö., & Şentürk, O. (2020). Dijital Oyunun Belge Anlatıya Dayalı ve Açık Dünya Tasarımı: Docu-Game. Erciyes İletişim Dergisi, 7(2), 1367-1382. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.689211