The purpose of this study is to determine the dialogical principles that occur on the Facebook pages of Netflix, Madame Coco, THY, Ziraat Bankası, and Mutlu Akü, which are the top five brands using Facebook the most actively according to the September 2019 report of the Boom Social; and to find out their communication context developed with their followers concerning those principles. The official Facebook pages of the mentioned above have been reviewed by the content analysis method within the context of Dialogic Communication Principles of Kent and Taylor (1998). In the establishment of the content analysis method, adaptations have been made from the studies of Waters et al. (2011) and Yağmurlu (2013). The Dialogic Communication Theory consists of five principles which are: “Dialogic Loop”, “Usefulness of Information”, “Generation of Return Visits”, “Ease of Interface” and “Conservation of Visitors”. The fourth one of the five dialogic principles, that is, “Ease of Interface”, is not included in the evaluation during the research stage because Facebook has a standard interface. According to the findings of the research, the dialogic loop which is the first one of the five dialogic principles, are observed on the Facebook pages of the three brands but it is seen that unilateral communication is predominant on the pages of the two other brands. When the other dialogic principles, “Usefulness of Information”, “Generation of Return Visits”, and “Conservation of Visitors” are examined, it is seen that similar results occur on the Facebook pages of all the brands included in the research.
Public Relations Web Social Media Communication Dialogical Communication
Bu çalışmanın amacı, Boom Social’ın Eylül 2019 Raporunda açıklandığı üzere Facebook’u en aktif kullanan Netflix, Madame Coco, THY, Ziraat Bankası ve Mutlu Akü olmak üzere ilk beş markanın resmî Facebook sayfalarında hangi diyalojik ilkelerin ortaya çıktığını ve bunun sonucunda markaların takipçileri ile geliştirdiği iletişim bağlamını saptamaktır. İlgili markaların resmî Facebook sayfaları Kent ve Taylor’ın (1998) Diyalojik İletişim İlkeleri bağlamında içerik analizi yöntemi ile incelenmiştir. İçerik analizi modelinin oluşturulmasında Waters vd. (2011) ile Yağmurlu’nun (2013) çalışmalarından uyarlama yapılmıştır. Kent ve Taylor’ın Diyalojik İletişim Teorisi; ‘Diyalojik Döngü’, ‘Enformasyon Kullanışlılığı’, ‘Yeniden Ziyaret Sağlama’, ‘Arayüzün Kullanışlılığı’ ve ‘Ziyaretçilerin Korunması’ olarak beş ilkeden oluşmaktadır. Araştırma sürecinde beş diyalojik ilkeden dördüncüsü olan ‘Arayüzün Kullanışlılığı’, Facebook’un standart arayüze sahip olması nedeniyle değerlendirme dışı bırakılmıştır. Araştırma sonucunda Kent ve Taylor’ın beş diyalojik ilkesinden ilki olan diyalojik döngünün, üç markanın Facebook sayfasında ortaya çıktığı görülmüş ancak diğer iki markanın sayfasında tek yönlü iletişimin hâkim olduğu saptanmıştır. Değerlendirmeye dahil edilen diğer diyalojik ilkeler olan ‘Enformasyon Kullanışlılığı’, ‘Yeniden Ziyaret Sağlama’ ve ‘Ziyaretçilerin Korunması’ ilkeleri incelendiğinde araştırmaya konu olan tüm markaların Facebook sayfalarında benzer sonuçların ortaya çıktığı görülmüştür.
Halkla İlişkiler Web Sosyal Medya İletişim Diyalojik İletişim
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Türkçe Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Temmuz 2020 |
Gönderilme Tarihi | 18 Mart 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 7 Sayı: 2 |