Students who have arrived from coastal areas to hinterlands face not only geographical change but are also exposed to college life, relation with the local community, socializing, transportation, and different weather conditions. This study will focus on the examination of how life satisfaction levels of university students are affected based on the location. The research sample consists of 92 students who continue studying in various departments at the Cappadocia Vocational School. The data was accessed from the administration of Satisfaction with Life Scale developed by Diener (1985). In the confirmatory factor analysis conducted, it was seen that the research data were compatible with the life satisfaction scale; in the exploratory factor analysis, students’ perceptions of the region, city and university were defined with the dimensions of “university”, “food and drink”, “local people”, “architectural structure” and “city”. Whereas research results show that the “university” factor is a positive and significant factor on students’ satisfaction with life; it showed that the elements of “food and drink”, “architectural structure”, “local people” and “city” are not significant factors.
Life Satisfaction Happiness University Cappadocia University
Türkiye’nin sahil bölgelerinden iç bölgelerine gelmiş olan üniversite öğrencileri, coğrafi değişkenlerin yanı sıra, üniversite yaşantısı, bölge halkı ile kurulan iletişim, sosyalleşme, ulaşım, değişen iklim koşulları gibi birçok faktör bakımından uyum göstermek gibi bir durumla karşı karşıya kalmaktadır. Bu çalışmada üniversite öğrencilerinin yaşam doyumu düzeylerinin, iç bölgelerle ilgili bahsedilen bu hususlara dayalı olarak nasıl etkilendiğinin ele alınması amaçlanmaktadır. Araştırmanın örneklemi, Kapadokya Üniversitesi Meslek Yüksekokulunun çeşitli bölümlerinde öğrenimlerine devam eden ve Türkiye’nin sahil bölgelerinden Kapadokya’ya gelmiş 92 öğrenciden oluşmaktadır. Öğrencilerin yaşam doyumu düzeyini belirlemek amacıyla Diener’in (1985) yaşam doyumu ölçeği kullanılmıştır. Yapılan Doğrulayıcı faktör analizinde araştırma verilerinin yaşam doyumu ölçeğiyle uyumlu olduğu görülürken; keşfedici faktör analizinde ise öğrencilerin bölge, şehir ve üniversiteye olan algıları “üniversite”, “yeme-içme”, “yerli halk”, “mimari yapı” ve “şehir” boyutlarıyla tanımlanmıştır. Araştırma sonuçları “üniversite” faktörünün öğrencilerin yaşam doyumları üzerinde pozitif yönlü anlamlı bir etken olduğunu gösterirken; “yeme-içme”, “mimari yapı”, “yerli halk” ve “şehir” faktörlerinin ise anlamlı bir etken olmadığını göstermiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Türkçe Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Temmuz 2020 |
Gönderilme Tarihi | 2 Nisan 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 7 Sayı: 2 |