Bu makalede, geyik mitinin geçmişten günümüze imgeleşerek kült hâline gelişine
odaklanılmaktadır. Geyik mitine hem Doğu hem de Batı medeniyetlerinin yazılı
kaynaklarında geniş bir şekilde yer verildiği görülmektedir. Bunun nedeni, efsanelerde,
menkıbelerde, destanlarda, ayinlerde geçen geyik mitinin insanlar için temsili
özellikleri olmalıdır. Söz konusu çalışmada geniş bir tarama yapılarak biri Doğu biri
de Batı uygarlığından geyik sembolü içeren temsili iki görsel seçilmiştir. Bu görsellerin
okunmasında kuram olarak Göstergebilim yöntemine başvurulmuştur. Böylelikle
makalede, geyik figürü üzerine yoğunlaşılarak kadim bilgelikte ve sosyal antropolojide
söz konusu geyik mithosunun nasıl dönüştürüldüğü evreleriyle birlikte ortaya konmaya
çalışılmıştır. Bu çerçevede dinsel, hatta metafiziksel bir mitin nasıl dünyevileştirildiği,
büyüsünün ve sihrinin muhafaza edilerek liberalizmin potasında nasıl kendisine özgü bir
mistik özellik kazandırıldığı vurgulanmaktadır. Son bölümde ise literatür araştırmaları
doğrultusunda dinsel bir mit olarak Anadolu efsanelerinin özüne sinen Hacı Bektaş-i
Veli’nin bulunduğu bir resim ile kapitalizmin miti hâline dönüştürülen Noel Baba’nın
bulunduğu bir poster üzerinde karşılaştırmalı görsel okuma yapılmaktadır. Göstergebilim
yaklaşımıyla geyik sembolünün kadim bilgelik mitinden tüketim toplumu ikonu hâline
dönüşümü kaydedilmektedir.
İletişim Geyik Miti Hacı Bektaş-i Veli Noel Baba Göstergebilim
This article focuses on how the deer myth is perceived in legends, rites, and rituals. In
this study, two representative images, one from the East and the other from the Western
civilization, containing deer symbols, were selected by making a wide investigation. To
read these visuals, the semiotics method was used as a theory. Thus, the article focused
on the deer figure and tried to reveal how the deer mythos in question was transformed
into ancient wisdom and social anthropology, together with its stages. In that respect, it
is also emphasized that how a religious and even metaphysical myth is secularized, but
its magic and spell have been maintained, and that liberalism has been brought to its own
spirituality. In the last part of the article, a comparative visual reading is made through a
picture with Haji Bektash Veli, who is loyal to his essence as a religious myth in line with
the literature researches, and a poster with Santa Claus, who has been turned into a myth
of capitalism. With the semiotics approach, the transformation of the deer symbol from
the ancient wisdom myth to the consumer society icon is recorded.
Communication Deer Myth Haji Bektash Veli Santa Claus Semiotics
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Türkçe Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Ocak 2021 |
Gönderilme Tarihi | 1 Eylül 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 8 Sayı: 1 |