Feodal sistemde kimliği ile doğan dolayısıyla seçme özgürlüğü olmayan birey, modernleşme
ile birlikte kimlik sorunu yaşamaya başlamıştır. Endüstrileşmenin getirdiği sınıf ve statü
atlama olanağı, modernleşen ve modernleşirken yabancılaşan bireyi yeni bir kimlik
üretmek zorunda bırakmıştır. Böylece modern birey, daha fazla çalışarak para kazanmanın
yanı sıra harcama yaparak sınıf atlamanın dahi mümkün olduğunu görmüştür. Dolayısıyla
insanların dâhil oldukları sınıfa uygun kimlik inşa etmeleri zorunlu hale gelmiştir. Kimlik
inşasında bugün en etkin unsurlardan biri olan kitle iletişim araçları, insanların var
olan kimliklerini yeniden inşa edebileceklerini göstermektedir. Yeniden inşa edilecek
bu kimlik, postmodern insanın elde etmeyi arzuladığı şöhretli kimliği ifade etmektedir.
Bunun için de genelde yarışma programları özelde ise TV8 kanalının gerçeksi gösterileri,
etkin bir role sahiptir. Araştırma için eğlence odaklı yayın anlayışını benimseyen TV8
kanalında yayınlanan “Survivor, O Ses Türkiye, İşte Benim Stilim, Yetenek Sizsiniz Türkiye”
adlı dört program seçilmiştir. Kimlik inşası bağlamında söylem analizi yöntemi ile bu dört
program incelenmiştir. Araştırma, TV8’in gerçeksi gösterilerinde kimlik inşasının hangi
kodlar aracılığıyla izleyiciye sunulduğu sorunsalına odaklanmaktadır. Çalışmadan elde
edilen bulgular, kanalın yarışmacılar aracılığıyla izleyicilere “Ünlü Gönüllüler, O Ses ya
da Bu Ses, Tarzın Kimliğindir ve Yetenekli, Yeteneksiz” kodları aracılığıyla yeni bir kimlik
inşa edilebileceği mesajını verdiğini ortaya koymuştur.
Individual who was born with an identity within the feudal system without having
any freedom of choice started to experience identity problems within the modernism.
The opportunity to move up the social ladder and status that was brought along by
industrialization compelled the individual who was modernizing -and alienating while
doing that, to produce a new identity. This identity to be rebuilt refers to the one with
fame that is desired by the postmodern individual. The TV game shows, specifically the
reality shows of the TV8 channel, have an efficient role for that matter. Four shows that
are broadcasted on the TV8 channel have been chosen for the research. These four shows
have been analyzed by using the discourse analysis method in terms of identity building.
The research focuses on the question that through which codes the identity building
is presented to the audience within the reality shows of TV8. The findings of the study
indicate that via the contestants, the channel gives a message to the audience, using the
codes within the concepts of “Famous Volunteers”, “That Voice or This Voice”, “Your Style
is Your Identity” and “Talented/Untalented”, to show that it is possible to build a new
identity.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Radyo-Televizyon |
Bölüm | Türkçe Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Ocak 2021 |
Gönderilme Tarihi | 15 Ocak 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 8 Sayı: 1 |