Bilgi iletişim teknolojilerindeki gelişmeler birçok meslek grubunda ve akademik alanda yapısal ve içerik boyutlu dönüşümlerin yaşanmasına neden oldu. Teknolojik çıktıları aktif olarak kullanan meslek grubunu oluşturması bakımından, gelişen teknolojiler, gazetecilik eğitiminde bir zamanlar kabul edilen akademik eğitim pratiklerinin ve teorilerinin yenilenmesini gerekli kılmaktadır. Özellikle de Web 2.0 teknolojisinin gelişmesi kamuoyunun içeriğe erişme pratiklerini değiştirmiş, gazeteciliğin de dönüşümünü gündeme getirmiştir. Bu nedenle 21. yüzyılda gazeteciliğin, tek başına sosyolojik düşünme gücüne, meslek etiğine, güçlü bir kuramsal temele sahip kişilerden ziyade tüm bu niteliklere ek olarak çağın dilini anlayabilecek, ihtiyaçlarını karşılayabilecek, teknik bilgi ve program bilen dijital okur yazar kişilere ihtiyacı bulunmaktadır. Bu yalnızca eğitim alan bireye yüklenen bir işlev değildir. Ders müfredatlarının geleceğin gazetecilerini dijital çağın taleplerini karşılayabilecek niteliğe eriştirecek düzeyde donatılması da gerekmektedir. Bu sorunsal çerçevesinde çalışmada Türkiye’deki üniversitelerin gazetecilik lisans müfredatlarının dijitalleşmeye adapte olup olmadıklarını belirlemek amaçlanmıştır. YÖK Atlas üzerinden ‘gazetecilik’ ve ‘basın ve yayın’ isimli lisans programları olan 33’ü devlet, 6’sı vakıf olmak üzere 39 üniversite araştırmaya dâhil edilmiştir. Üniversitelerin Ders Bilgi Paketleri üzerinden dersler doküman incelemesi ile taranmıştır. Sonuçta ise gazetecilik lisans müfredatlarının grafik/tasarım ve yeni medya konularında yoğunlaştığı görülmüştür. Veri gazeteciliğinin müfredatlarda yaygın olarak yer almasına karşın yapay zekâ/robot gazeteciliğine yönelik derslerin tek bir üniversitede olduğu izlenmiştir.
Gazetecilik Gazetecilik Eğitimi Gazetecilik Ders Müfredatı Gazeteciliğin Geleceği Dijitalleşme
Developments in information and communication technologies necessitate the renewal of academic education practices and theories in journalism education. For this reason, it is not enough for journalism in the 21st century to consist of people with sociological thinking power, professional ethics and a strong theoretical background. In addition to all these qualities, journalism needs digital literate people who can understand the language of the age, meet their needs, and know technical knowledge and programs. In this study, it is aimed to determine whether journalism undergraduate curricula in Turkey are adapted to digitalization. A total of 39 universities, 33 of which are state and 6 of which are foundations, with undergraduate programs named ‘journalism’ and ‘press and broadcasting’ in Turkey through Yök Atlas were included in the research. Courses were scanned by document analysis on the Course Information Packages of the universities. It has been concluded that the curricula of universities have adapted to digitalization, especially in the field of new media, but that adequate digitalization has not been achieved in data journalism, artificial intelligence/robot journalism.
Journalism Journalism Education Journalism Curriculum Future of Journalism Digitalization
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Türkçe Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Temmuz 2022 |
Gönderilme Tarihi | 28 Şubat 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 9 Sayı: 2 |