Amaç: Bu çalışmanın amacı, kitle iletişim araçlarında yapılan haberlerin, bireylerin ağız ve diş sağlığı davranışları üzerindeki etkilerinin cinsiyete ve eğitim seviyesine göre değerlendirilmesidir.
Gereç ve Yöntem: İstanbul Üniversitesi Restoratif Diş Tedavisi Anabilim Dalı’na başvuran 200 hastaya 12 soruluk anket hazırlanarak teslim edildi. Anketler sosyodemografik değerlerin belirlenmesi, kitle iletişim araçlarından ağız ve diş sağlığı ile ilgili öğrenilen yanlış bilgilerin sorgulanması ve kitle iletişim araçlarına olan güvenin sorgulanması için detaylı sorulardan oluşuyordu. İstatistiksel değerlendirmede Pearson ki kare, Fisher Exact ve Fisher-Freeman-Halton testi kullanıldı (p<0.05).
Bulgular: Yaşları 18 ile 65 arasında değişen 200 katılımcı arasından 163’ü (%81.5) bezelye büyüklüğünde macunun yeterli olduğunu düşünmekte, 103’ü (%51) flor uygulamaları hakkında fikir sahibi değildi, 51’i (%26) evde diş beyazlatma için farklı yöntemlere başvurmakta, 49’u (%24.5) diş ağrısı için kolonya gibi uygulamalarda bulunmakta, 41’i (%20.5) sert diş fırçasının dişleri daha iyi temizlediğini düşünmekte, 100’ü (%50) macun seçiminde içeriğe önem vermekte, 160’ı (%80) ağız ve diş sağlığı bilgilerinin yeterli derecede iletilmediğini düşünmekte, 120’si (%60) bu bilgilerin doğruluğunu sorgulamakta, 78’i (%39) bu bilgilere çoğunlukla diş hekiminden ulaşmaktadır. Soru bazlı olmak üzere cinsiyete ve eğitim seviyesine göre anlamlı farklılıklar gözlenmiştir.
Sonuç: Bu çalışma, topikal flor uygulamaları hakkında bireylerin çoğunlukla herhangi bir fikre sahip olmadığını göstermiştir. Ayrıca medya gibi ortamlarda sağlık konulu yanlış/eksik yapılan haberlerin bireyleri olumsuz yönde etkileyebileceği gösterilmiştir. Dolayısıyla bireylerin daha çok konunun uzmanı hekimler tarafından bilgilendirilmesinin ve yapılan hatalı haberlerin denetiminin gerekliliği ortaya koyulmuştur.
Ağız sağlığı bilgisi Flor Kitle iletişim araçları Sağlık anketleri Sosyal medya
Aim: The aim of this syudy is to evaluate the effect of mass media news about the oral and dental health behaviours of the individuals in terms of age and educational level.
Materials and Methods: A 12-item surveys were prepared and delivered to 200 patients who were applied to Istanbul University Department of Restorative . The surveys consisted of detailed questions for determining sociodemographic values, questioning wrong information about oral and dental health learned from mass media, and questioning the trust in mass media. Pearson chi-square, Fisher Exact and Fisher-Freeman-Halton tests were used for the statistical evaluation (p<0.05).
Results: Among of the 200 partipicants aged between 18 and 65, 163 (81.5%) thought that pea-sized toothpaste consumption is adequate, 103 (51%) did not hold a view of fluoride applications, 51 (26%) prefered homemade whitening products, 49 (24.55%) prefered methods just as using cologne for toothache, 41 (20.5%) thought that hard toothbrush clean teeth better, 100 (50%) gave importance to the content in their choice of paste, 160 (80%) thought that the oral and dental knowledge is not transmitted adequately, 120(60%) called those knowledges into question, 78 (39%) reached the informations through mostly dentists. Significant differences were observed according to gender and education level, based on questions.
Conclusions: This study has been shown that the individuals mostly do not have any opinion about the topical fluoride applications. Moreover, misleading/deficient news about the health in media might influence individuals negatively. Therefore, the necessity of informing society through relevant experts and the supervision of the published news have been revealed.
Oral health information Fluor Mass media Health surveys Social media
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Diş Hekimliği |
Bölüm | Özgün Araştırmalar |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 19 Haziran 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 5 Sayı: 1 |