Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Diachronic Transition : From Kelile ve Dimne to Short Short Story

Yıl 2013, Sayı: 65, 23 - 31, 01.12.2013

Öz

The short story of the short story starts with Kelile ve Dimne. In that
narrative scale of the east, the animal symbolism is used with an
intensive language. The beginning of the tradition of the figurativeness,
intensification and of creating vague text consisting the atmosphere of
the short short story is Kelile and Dimne.

The understanding of establishing the deep structure of the narration
on the symbols is also connected with this. The narrative scale of the
short story is more shortened with Gülistan and Bostan. The same
understanding continues by limiting the narration pact with the
crystallized short stories in Mevlana’s masnavi and by ripening at the
wisdom horoscope.

Jokes add another richness by introducing the double technique of the
wit into the short short story. In addition to all of these, amazement has
an important place since the beginning in the form of a secret language
and as an undercurrent in the formation of the short short story. The
short short story that we consider as a new genre carries too much
burden of the story tradition of the past

Kaynakça

  • Aktaş, Şerif (1991), Roman Sanatı ve Roman İncelemesine Giriş, Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Allende, Isabel (1997), “Kısa Öykü”, Adam Öykü, S. 13, s. 66-75.
  • Beydeba (1972), Kelile ve Dimne (Çev.: Selahattin Alpay), İstanbul: Bedir Yayınevi.
  • Blodget, Harold (1996), “Kısa Öykü Tekniği”, Adam Öykü, S.2, s. 58-83.
  • Erden, Aysu (2002), Kısa Öykü ve Dilbilimsel Eleştiri, İstanbul: Gendaş A.Ş. Yayınları.
  • Korkmaz, R amazan ( 2007), “ Küçürek Ö ykü T ürü Y a d a B ir Ç ığlığın M etinleşmesi”, Hece Öykü, Yıl:3, S. 19, s. 30-36.
  • Korkmaz, Ramazan-Mutlu Deveci (2011), Türk Edebiyatında Yeni Bir Tür Küçürek Öykü, Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Orhan, Selçuk (2007), “Boşluğun Öyküsü”, Hece Öykü, Yıl: 3, S. 19, s. 62-69.
  • Sağlık, Şaban (2007), “Ne Şiirin İçinde Ne de Büsbütün Dışında Minimal Öyküler ve Şiir”, Hece Öykü, Yıl: 3, S. 19, s. 53-61.
  • Şenocak, Ebru (2007), İronik Yaşamda Sonsuza Yürüyen Kahraman, Konya: Mozaik Kültür Sanat Vakfı Yayınları.
  • Sakaoğlu, Saim (2005), Nasreddin Hoca Hikâyelerinden Seçmeler, Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Veli, Orhan (1994), Bütün Şiirleri, İstanbul: Adam Yayınları.
  • Yalçın, Murat (1996), “Sevgi İle Korkut”, Adam Öykü, S. 7, s. 139.

Art Zamanlı Bir Geçiş: Kelile ve Dimne'den Küçürek Öyküye

Yıl 2013, Sayı: 65, 23 - 31, 01.12.2013

Öz

Öykünün öyküsü Kelile ve Dimne’yle başlamaktadır. Doğunun bu anlatı ekseninde hayvan sembolizmi yoğunlaştırılmış bir dille birlikte kullanılmaktadır. Küçürek öykünün atmosferini oluşturan simgesellik, yoğunlaştırma ve muğlak metin yaratma geleneğinin başlangıcı Kelile ve Dimne dir. 

Anlatının derin yapısını semboller üzerine kurma anlayışı da buradan gelmektedir. Öykünün anlatı ekseni Gülistan ve Bostan la daha da kısaltılmıştır. Aynı anlayış Mevlânâ’nın Mesnevî’sindeki kristalize öykülerle anlatım paktını daraltarak ve hikmet burcunda olgunlaşarak devam eder. 

Fıkralar, küçürek öyküye nüktenin çifte tekniğini sokarak bir başka zenginliği yaşatır. Bütün bunların yanı sıra başlangıcından itibaren küçürek öykünün oluşumunda gizli bir dil şeklinde ve dip bir akıntı olarak hayretin önemli bir yeri vardır. Yeni bir tür olarak gördüğümüz küçürek öykü geçmişin öykü geleneğinden bir hayli yük taşımaktadır.

Kaynakça

  • Aktaş, Şerif (1991), Roman Sanatı ve Roman İncelemesine Giriş, Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Allende, Isabel (1997), “Kısa Öykü”, Adam Öykü, S. 13, s. 66-75.
  • Beydeba (1972), Kelile ve Dimne (Çev.: Selahattin Alpay), İstanbul: Bedir Yayınevi.
  • Blodget, Harold (1996), “Kısa Öykü Tekniği”, Adam Öykü, S.2, s. 58-83.
  • Erden, Aysu (2002), Kısa Öykü ve Dilbilimsel Eleştiri, İstanbul: Gendaş A.Ş. Yayınları.
  • Korkmaz, R amazan ( 2007), “ Küçürek Ö ykü T ürü Y a d a B ir Ç ığlığın M etinleşmesi”, Hece Öykü, Yıl:3, S. 19, s. 30-36.
  • Korkmaz, Ramazan-Mutlu Deveci (2011), Türk Edebiyatında Yeni Bir Tür Küçürek Öykü, Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Orhan, Selçuk (2007), “Boşluğun Öyküsü”, Hece Öykü, Yıl: 3, S. 19, s. 62-69.
  • Sağlık, Şaban (2007), “Ne Şiirin İçinde Ne de Büsbütün Dışında Minimal Öyküler ve Şiir”, Hece Öykü, Yıl: 3, S. 19, s. 53-61.
  • Şenocak, Ebru (2007), İronik Yaşamda Sonsuza Yürüyen Kahraman, Konya: Mozaik Kültür Sanat Vakfı Yayınları.
  • Sakaoğlu, Saim (2005), Nasreddin Hoca Hikâyelerinden Seçmeler, Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Veli, Orhan (1994), Bütün Şiirleri, İstanbul: Adam Yayınları.
  • Yalçın, Murat (1996), “Sevgi İle Korkut”, Adam Öykü, S. 7, s. 139.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Erdem
Yazarlar

Tarık Özcan

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Sayı: 65

Kaynak Göster

APA Özcan, T. (2013). Art Zamanlı Bir Geçiş: Kelile ve Dimne’den Küçürek Öyküye. Erdem(65), 23-31.

ERDEM Dergisi TR Dizin, MLA International Bibliography, EBSCOhost, SOBIAD, ASI (Advanced Science Index) İSAM, DAVET, AYK Dergi Dizini ve Academindex tarafından dizinlenmektedir.

ERDEM Journal is indexed by TR Dizin, MLA International Bibliography, EBSCOhost, SOBIAD, ASI (Advanced Science Index) ISAM, DAVET, AYK Journal Index and Academindex.