Amaç:
Bu çalışmanın amacı, müsabaka öncesi kaygının aktivite performansına etkisi ve
kaygı ile baş etme becerileri eğitiminin aktivite performansına etkisini
incelemekti. Gereç ve Yöntem:Araştırmanın
örneklemini, Hacettepe Üniversitesi Spor Okulları’na voleybol branşında devam
eden ve yaşları 11-13 arasında değişen,7 kız çocuk oluşturdu.Araştırmada veri
toplama aracı olarak Spielberger’in Sürekli-Durumluluk Kaygı
Envanteri,demografik bilgi kayıt formu
ve yarı yapılandırılmış görüşme yöntemi kullanıldı.‘Kaygı nedir?’,‘Sporda kaygı
aktivite performansını nasıl etkiler?’,‘Takım arkadaşlarımı ne kadar
tanıyorum?’,‘Müsabakalarda beni kaygılandıran durumlar nedir?’ başlıkları
altında sporcuların kaygı düzeylerini etkileyen faktörler belirlendi.Kişisel
faktörlerden yola çıkarak sporcular için stratejiler belirlendi.Bu stratejiler
profesyonel bir maçta kullanılarak etkinliği incelendi.Bu aşamaları içeren
müdahale yöntemi 7 hafta, haftada 1 gün ve günde 1 saat uygulandı. Sonuçlar: Araştırma sonucunda; müsabaka
öncesi oluşan kaygının aktivite performansını olumsuz etkilediği ve kaygı ile
baş etme becerilerinin öğretilmesinin kaygı düzeyini azalttığı (p=-2,201),
böylece aktivite performansını artırdığı (p=-2,201) belirlendi. Kaygı ile baş
etme becerilerinin kullanımı ve aktivite performansı arasında anlamlı bir
ilişki bulundu.(p<0.05). Tartışma:
Sporcuların antrenman programlarına kaygı ile baş etme becerileri eğitiminin
eklenmesi ile müsabaka esnasında daha iyi aktivite performansı
sergileyebilecekleri kanaatine varılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 9 Eylül 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 8 Sayı: 2 |
Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi by Hacettepe University, Faculty of Health Sciences is licensed under Attribution-NonCommercial 4.0 International