Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Covid-19 Salgını Döneminde Ortaokul Öğrencilerinin Eğitimde Bilişim Ağı Hakkında Neler Düşündüklerinin Belirlenmesi

Yıl 2024, Cilt: 3 Sayı: 5, 94 - 120, 31.12.2024

Öz

Okullarda teknolojinin kullanılmasına, teknolojideki gelişmeler hız katmaktadır. Gelişmelerin salgın nedeniyle de arttığı görülmektedir. YEĞİTEK’ in geliştirdiği EBA, salgın öncesi yardımcı kaynak olarak salgın döneminde paydaşları bilgisayar ortamında buluşturan eğitimin önemli parçası olmuştur. Öğrencilerin EBA’yı verimli kullanabilmesinde öğretmenler; okullarda uygulanabilmesinde de okul idarecileri önemli role sahiptirler. Okulun olmadığı bu dönemde EBA, paydaşları bilgisayar ortamında okul ortamı oluşturarak buluşturduğundan öğrencilerin EBA görüşlerinin, kullanma amaçlarının neler olduğunun bilinmesi önem taşımaktadır. Araştırmada öğrencilerin EBA görüşleriyle kullanma amaçlarının neler olduğu hedeflenmiştir. Araştırma 2019-2020 eğitim-öğretim yılında Bitlis’te etkileşimli tahtanın bulunduğu ortaokullardaki toplam 40 öğrenciyle yürütülmüştür. Nitel araştırmalarda genelde tercih edilen odak grup görüşmesi yöntemi kullanılmıştır. Veriler 9 soruluk yarı yapılandırılmış görüşme formuyla toplanmıştır. Görüşmeler, 11 Mart 2020’de ülkemizde de görülmeye başlayan salgın nedeniyle ZOOM’dan 10’ar kişilik dört grupla çevrim içi yapılmıştır. Veriler, betimsel ve içerik analiziyle çözümlenmiştir. Sonuçta öğrencilerin EBA ile ilgili olumlu düşündükleri, aktif kullandıkları ancak internet bağlantısı, alt yapı eksikliği, içerik yetersizliği gibi problemler yaşadıkları gözlemlenmiştir. 8.sınıflar EBA ile ilgili olumlu görüş belirtseler de LGS’ye yönelik EBA’da ciddi problemlerle karşılaştıklarını belirtmişlerdir. Tüm öğrencilerin EBA’ya ZOOM ile bağlandıkları görülmüştür. Salgında sık kullanılan EBA’nın farklı ders ve düzeydeki öğrenciler için etkili kullanılmasında gözlemlenen sorunlar giderilmeli, içerikler LGS öğrencileri için yeniden güncellenmeli şeklinde önerilerde bulunulmuştur.

Etik Beyan

03.10.2019/35/1

Destekleyen Kurum

Fırat Üniversitesi/Eğitim Fakültesi

Kaynakça

  • Akpınar, B. ve Aydın, K. (2007). Eğitimde değişim ve değişim algıları. Eğitim ve Bilim, 32 (144), 71–80.
  • Eğitim Bilişim Ağı (EBA). (2017). EBA hakkında tanıtım. 4 Mart 2019 tarihinde https ://www.eba.gov .tr//hakkimizdaadresinden erişildi.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2005). Eğitimde araştırma yöntemleri (5. basım). Londra: Routledge
  • Gülcan, C. (2021). Nitel bir veri toplama aracı: Odak (focus) grup teknolojisinin uygulanması ve üzerinde bir çalışma yapılması. Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü e-Dergisi, 4 (2).
  • Gürsoy, H. (2007). Çağın sihirli anahtarı internet. Kocaeli.
  • Halis, İ. (2002). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme.
  • Kuş, E. (2007). Sosyal bilimlerde araştırma teknikleri: Nicel mi? Nitel mi? Ankara: Anı Yayıncılık.
  • McMillan, JH, & Schumacher, S. (2004). Eğitimde araştırma: Kanıta dayalı sorgulama . Harlow,
  • MEB, (2016). Eğitimde bütçeleri artırmanın ötesinde hareket projesi (FATİH). 5 Mart 2016 tarihinde https ://yeg.gov.tr adresinden
  • Merriam, SB (2015). Nitel araştırma Çev. Ed. Selahattin Turan, Ankara: Nobel Yayınları. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/sbed/issue/33888/310832.
  • Miles, MB, Huberman, AM ve Saldana, J. (2014). Qualitative data analysis: A methods sourcebook. 3rd. Ed:Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Minaslı, E. (2009). Fen ve Teknoloji Dersi Maddenin Yapısı ve Özellikleri Ünitesinin Öğretilmesinde Simülasyon ve Model Kullanılmasının Başarıya, Kavram Öğrenmeye ve Hatırlamaya Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Perkmen, S. ve Tezci, E. (Eds.). (2011). Eğitimde teknoloji ekleme: Malzeme geliştirme ve çoklu ortam tasarımı. İstanbul: Pegem.
  • Seyidoğlu, H. (2000). Bilimsel araştırma ve yazma el kitabı . İstanbul: Güzelem
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Qualitative Research Methods in The Social Sciences. Ankara: Seckin Publishing.
  • Yıldırım, A. & Şimşek H. (Ed.) (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/sbed/issue/33888/310832
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Demografi (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Kelimetullah Geçer 0009-0002-6810-1564

Raşit Zengin 0000-0002-1624-6406

Erken Görünüm Tarihi 19 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 7 Haziran 2024
Kabul Tarihi 25 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 3 Sayı: 5

Kaynak Göster

APA Geçer, K., & Zengin, R. (2024). Covid-19 Salgını Döneminde Ortaokul Öğrencilerinin Eğitimde Bilişim Ağı Hakkında Neler Düşündüklerinin Belirlenmesi. EREN, 3(5), 94-120.