The aim of the research is to determine the anthropometric measures of school children aged 12-13, who live in Izmir, Turkey, in order to propose anthropometrically appropriate school furniture (desk and chair), and to compare findings with the available classroom furniture produced according to Standards of Classroom Furniture, published by Republic Of Turkey General Directorate of Primary Education to determine potential mismatches. A total of twelve anthropometric data were collected by convenience sampling from 393 (207 male and 186 female) students. The data were analyzed with the aid of the SPSS v13 software on a desktop computer. Descriptive statistics for each anthropometric dimension are given as mean, standard deviation and 5th and 95th percentile values for male and female in mm. The obtained anthropometric data used for calculating classroom furniture dimensions, sitting height, seat depth, seat width, backrest height and desk height. Mismatches were found when the findings were compared with the Standards of Classroom Furniture, published by Republic Of Turkey General Directorate of Primary Education.
Ergonomics Anthropometry Classroom furniture Industrial design Mismatch
Izmir Institute of Technology - Scientific Research Project Fund
2010IYTE31
Bu
çalışmanın amacı İzmir ilinde okuyan 12-13 yaş arası öğrencilerin antropometrik
verilerinin belirlenerek onlar için ergonomik uygunlukta okul sırası ve masası
ölçülerinin saptanması ve standartları T.C. Milli Eğitim Bakanlığı’nca
belirlenerek okulların kullanımına tahsis edilmiş olan sınıf mobilyalarının
öğrenciler için uygun olup olmadığının tespit edilmesidir. Bu kapsamda 393 (207
erkek ve 186 kadın) öğrenciden 12 farklı antropometrik ölçü toplanmıştır.
Toplanan ölçüler SPSS v13 yazılımı yardımıyla analiz edilmiş, her ölçü için
ortalama, %5 ve %95 olmak üzere betimsel istatistiki değerler elde edilmiştir.
Elde edilen antropometrik veriler uygun oturma yüksekliği, oturma genişliği,
oturma derinliği, sırtlık yüksekliği ve masa yüksekliği ölçülerinin
hesaplanmasında kullanılmış, ve mevcut sıra ve masa ölçüleriyle
karşılaştırılmıştır. Karşılaştırma sonucu, T.C. Milli Eğitim Bakanlığı’nca
belirlenmiş sınıf mobilyası ölçülerinin İzmir ilinde okuyan öğrenciler için
uygunluğunun tartışmalı olduğu sonucuna varılmıştır.
Ergonomi Antropometri Sınıf mobilyası Endüstriyel tasarım Uyum
2010IYTE31
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Ergonomi Tasarımı |
Bölüm | Araştırma Makaleleri / Research Articles |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 2010IYTE31 |
Yayımlanma Tarihi | 18 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 30 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 3 |
Dergi yılda 3 sayı (Nisan, Ağustos ve Aralık) olarak yayımlanmaktadır. Bu sayılara ek olarak Editörler Kurulu’nun kararıyla, Ulusal Ergonomi Kongresi’nde sunulan bildiriler “Özel Sayı” olarak yayımlanabilmektedir.