Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Boş Zamanlarında Egzersiz Yapan ve Yapmayan Bireylerin Sosyal Duygusal Öğrenme Becerilerinin Analizi

Yıl 2022, , 50 - 68, 29.06.2022
https://doi.org/10.29228/ERISS.21

Öz

Araştırma kapsamında boş zamanlarında egzersiz yapan ve yapmayan bireylerin sosyal duygusal öğrenme becerilerinin karşılaştırılması amaçlanmıştır. Bu doğrultuda çalışmaya Ankara ilinde iki özel spor salonunda egzersiz yapan ve yapmayan katılımcılar dahil olurken, veriler demografik soru formu ve “Sosyal Duygusal Öğrenme Becerileri” ölçeği ile elde edilmiştir. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler, bağımsız örneklem t testi ve tek yönlü varyans analizi ANOVA ve post hoc testleri kullanılmıştır. Bu araştırma için SDÖBÖ’ne dair iç tutarlılık katsayısı .97 olarak belirlenmiştir. Katılımcıların sosyal duygusal öğrenme becerilerinin toplam puanlarda ortalama değerlerde olduğu (3,10±0,354), en yüksek alt boyut ortalamasının kendilik değerini arttıran beceriler alt boyutunda (3,25±0,58) yer aldığı, en düşük alt boyut ortalamasının ise stresle başa çıkma becerileri (2,75 ±0,66) alt boyutunda yer aldığı belirlenmiştir. Elde edilen bulgular incelendiğinde katılımcıların egzersiz yapma durumuna göre sosyal duygusal öğrenme becerilerinin farklılaştığı belirlenmiştir. Aynı zamanda yaş ve öğrenim durumu değişkenlerinin sosyal duygusal öğrenme becerilerini istatistiksel olarak anlamlı düzeyde değiştirdiği belirlenmiştir. Sonuç olarak özellikle egzersiz yapma durumun sosyal duygusal öğrenme becerilerini farklılaştırdığı, eğitim düzeyi arttıkça sosyal duygusal öğrenme becerilerinin de paralel olarak artış gösterdiği belirlenmiştir.

Kaynakça

  • 1. Aftab, R., Çelik, İ., & Sarıçam, H. (2015). Facebook addiction and social emotional learning skills. Ozean Journal of Social Science, 8(2), 108-120.
  • 2. Akandere, M., Özyalvaç, N. T., ve Duman, S. (2010). Ortaöğretim Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersine Yönelik Tutumları İle Akademik Başarı Motivasyonlarının İncelenmesi Konya Anadolu Lisesi Örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (24), 1-10.
  • 3. Ateca-Amestoy, V., Gerstenblüth, M., Mussio, I., & Rossi, M. (2016). How do cultural activities influence happiness? Investigating the relationship between self-reported well-being and leisure. Estudios Económicos (México, DF), 31(2), 217-234.
  • 4. Aydin, C., & Özel, Ç. H. (2017). A ve B kişilik tiplerinin boş zaman davranışlarının kıyaslanması. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(2), 21-41.
  • 5. Akyüz, H., & Türkmen, M. (2016). Üniversite öğrencilerinin boş zaman faaliyetlerine yönelik tutumlarının incelenmesi: Bartın üniversitesi örneği. International Journal of Sport Culture and Science, 4(Special Issue 1), 340-357.
  • 6. Aksoy, Ö. N. (2020). Ergenlerin Sosyal Duygusal Öğrenme Düzeylerinin İncelenmesi. İnsan ve Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 576-590.
  • 7. Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning. (2003). Safe and sound: An educational leader’s guide to evidence-based social and emotional learning (SEL) programs. Chicago: Author.
  • 8. Davis, A., Solberg, V. S., de Baca, C., & Gore, T. H. (2014). Use of social emotional learning skills to predict future academic success and progress toward graduation. Journal of Education for Students Placed at Risk (JESPAR), 19(3-4), 169-182.
  • 9. Duman, B. (2015). Neden beyin temelli öğrenme?. Ankara: Pegem Akademi.
  • 10. Elias, M., J., Zins J.,E., Weissberg, R., G., Frey, K., S., Greenberg, M., T., Haynes, N., M., Kessler, R., Schwab-Stone, M. ve Shriver, T., P. (1997). Promoting social and emotional learning, guidelines for educators. E-books.Virginia USA: ASCD.
  • 11. Erdoğan, Ç. H., ve Bahadır, Z. (2019). Egzersiz yapan bireylerin boş zaman etkinliklerine katılım motivasyonlarını etkileyen faktörlerin incelenmesi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 10(1), 56-68.
  • 12. Furtuna, S. (2018). 7. ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Empatik Eğilimleri İle Sosyal Duygusal Öğrenme Becerilerinin Zihin Kuramını Yordaması. Yüksek Lisans Tezi, Toros Üniversitesi. Mersin.
  • 13. Güven, A., U. (2019). Lisanslı U18 Basketbolcuların Sosyal Duygusal Öğrenme Düzeyleri ile Akademik başarı Düzeylerinin İncelenmesi (Ankara İli Örneği). Yüksel Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi. Ankara.
  • 14. Demir, M.,Y. (2014). Öğrenme Teorileri içinden (ss. 1-27). Şahin, M. (Ed.) Öğrenme: Giriş, Sorunlar ve Tarihsel Bakış Açıları. Ankara: Nobel Yayın.
  • 15. Iwasaki, Y., Zuzanek, J., & Mannell, R. (2001). Social support, self‐esteem, and sense of mastery as mediators of the relationships among physically active leisure, stress and health. Leisure/Loisir, 26(3-4), 257-287.
  • 16. Jones, S. M., McGarrah, M. W., & Kahn, J. (2019). Social and emotional learning: A principled science of human development in context. Educational Psychologist, 54(3), 129-143.
  • 17. Kabakçı, Ö. F., & Korkut, F. (2010). 6‐8. Sınıftaki öğrencilerin sosyal-duygusal öğrenme becerilerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 33(148), 77-86.
  • 18. Kabakçı, Ö. F. ve Owen, F. K. (2010). Sosyal Duygusal Öğrenme Becerileri Ölçeği Geliştirme Çalışması. Eğitim ve Bilim, 35(157), 153-166.
  • 19. Karaküçük, S. ve Akgül, B. M. (2016). Ekorekreasyon. Ankara. Gazi Kitapevi.
  • 20. Kayalar, F. (2016). Views of teachers on the benefits of after-school programs and summer programs in terms of social emotional learning. Merit Research Journal of Education and Review, 4(2), 06-13.
  • 21. Kim, J. H., & Brown, S. L. (2018). The associations between leisure, stress, and health behavior among university students. American Journal of Health Education, 49(6), 375-383.
  • 22. Merter, K.(2013). Ortaokul öğrencilerinin sosyal duygusal öğrenme becerileri ve benlik algısı arasındaki ilişkinin incelenmesi (Maltepe İlçesi Örneği). Yüksek Lisans Tezi. Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • 23. Niemi, K. (2020). CASEL ıs updating the most widely recognized definition of social-emotional learning. Here’s why.).Erişim Adresi: https://www.the74million.org/article/niemi-casel-is-updating-the-most-widely-recognized-definition-of-social-emotional-learning-heres-why/ Erişim Tarihi: 31.07.2021
  • 24. Owens, M. H., & Browne, L. P. (2021). Camp Counselor as a Role Model for Social-Emotional Learning Skills in Camp. Journal of Outdoor Recreation, Education, and Leadership, 13(1), 8-22.
  • 25. Paolini, A. C. (2020). Social Emotional Learning: Key to Career Readiness. Anatolian Journal of Education, 5(1), 125-134.
  • 26. Prados, M. Á. H., & Muñoz, J. S. Á. (2019). Family leisure and academic achievement. Perception of the families. Italian journal of educational research, (23), 86-105.
  • 27. Richmond, D., Sibthorp, J., & Bialeschki, M. D. (2020). Employer perceptions of seasonal summer camp employment. In American Camp Association National Research Forum Book of Abstracts (pp. 99-102).
  • 28. Sarıkoç, G., & Kaplan, M. (2017). Hemşirelik öğrencilerinin sosyal duygusal öğrenme becerileri, mesleki benlik saygısı ve akademik branş memnuniyetleri arasındaki ilişki. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 25(3), 201-208.
  • 29. Schmiedeberg, C., & Schröder, J. (2017). Leisure activities and life satisfaction: An analysis with German panel data. Applied Research in Quality of Life, 12(1), 137-151.
  • 30. Şahin Taşkın, Ç., & Esen Aygün, H. (2017). 3. Ve 4. Sınıf öğrencilerinin sosyal-duygusal öğrenme becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Journal of Theoray and Practice in Education. 13 (3), 430-454.
  • 31. Trainor, S., Delfabbro, P., Anderson, S., & Winefield, A. (2010). Leisure activities and adolescent psychological well-being. Journal of adolescence, 33(1), 173-186.
  • 32. Turel, O. (2019). Potential'dark sides' of leisure technology use in youth. Communications of the ACM, 62(3), 24-27.
  • 33. Usakli, H., & Ekici, K. (2018). Schools and social emotional learning. European Journal of Education Studies. 4 (1), 69-80.
  • 34. Vatansever Bayraktar, H., & Yılmaz, K. Ö. (2016). Sınıf öğretmenlerinin çatışma çözme becerileri ile stresle başa çıkma becerileri arasındaki ilişki. Electronic Turkish Studies, 11(3). 2333-2354.
  • 35. Yüncü, D. (2013). Rekreasyon yönetimi. Argan, M. (Ed.). içinden (ss. 2-27). Boş Zaman ve Rekreasyon: Kavram ve Özellikler. Anadolu Üniversitesi. Eskişehir.
  • 36. Zins, J. E., & Elias, M. J. (2006). Social and emotional learning. In G. G. Bear & K. M. Minke (Eds.), Children’s needs III: Development, prevention, and intervention (pp. 1–13). Bethesda, MD: National Association of School Psychologists.
  • 37. Westrich, L. ve Pope, D. (2018, 18 Mart). Summer Camp: A unique env,ronment for social and emotional learning. Erişim Adresi: https://www.acacamps.org/news-publications/blogs/research-360/summer-camp-unique-environment-social-emotional-learning
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm 2022 Haziran
Yazarlar

Tebessüm Ayyıldız Durhan 0000-0003-2747-6933

Ecem Türkmen 0000-0003-0059-2037

Serkan Coşkun 0000-0002-0340-7952

Beyza Merve Akgül 0000-0003-2950-4221

Yayımlanma Tarihi 29 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Ayyıldız Durhan, T., Türkmen, E., Coşkun, S., Akgül, B. . M. (2022). Boş Zamanlarında Egzersiz Yapan ve Yapmayan Bireylerin Sosyal Duygusal Öğrenme Becerilerinin Analizi. Eurasian Research in Sport Science, 7(1), 50-68. https://doi.org/10.29228/ERISS.21