Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaöğretim Öğrencilerinin Empatik Eğilimlerinin İncelenmesi

Yıl 2023, Cilt: 8 Sayı: 2, 109 - 118, 25.12.2023
https://doi.org/10.29228/ERISS.34

Öz

Bu çalışmanın temel amacı ortaöğretim öğrencilerinin empatik eğilimlerinin, çeşitli değişkenler açısından farklılaşıp farklılaşmadığının belirlenmesidir. Bu amaçla 2021-2022 eğitim-öğretim yılında Elazığ ilindeki spor lisesi ve diğer ortaöğretim kurumlarında öğrenim gören 483 öğrenciye ulaşılmıştır. Ortaöğretim öğrencilerinin empatik eğilimlerinin belirlenmesi amacıyla Davis (1980) tarafından geliştirilen ve Engeler (2005) tarafından Türkçeye uyarlanan araştırmada veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu, “Kişilerarası Tepkisellik İndeksi” ölçme aracı kullanılmıştır. Veri analizinde normallik testi uygulamış ölçme araçlarının normal dağılım gösterdiği tespit edilmiştir. Yapılan normallik analizinde sonucunda parametrik testler olan ANOVA ve Bağımsız örneklem t testi, gruplar arası farklılık analizinde ise Post Hoc LSD testi kullanılmıştır. Gruplar arasında 30’dan küçük örneklemlerde gruplarının analizinde nonparametrik test olan Kuruskal Wallis testi Gruplar arası farklılık analizinde Pos-Hoc Tamhana testi kullanılmıştır. Çalışma sonucunda Ortaöğretim öğrencilerinin empatik eğilimleri kısmen tanımlıyor düzeyinde olduğu bulunmuştur. Ortaöğretim öğrencilerinin empatik eğilimleri 12. Sınıf öğrencilerinin 10. Sınıf öğrencilerine, spor liselerinin genel liselere, spor yapanların spor yapmayanlara, spor lisansı olanların spor lisansı olmayanlara göre empatik eğilimlerinin daha yüksek olduğunu sonucuna ulaşılmıştır (p<0,05).

Kaynakça

  • Açıkada, C, Ergen, E. (1990). Bilim ve Spor. Ankara: Tek Ofset Matbaacılık.18-30.
  • Ardenghi, Stefano, et al. (2020). "Attachment styles as predictors of self-reported empathy in medical students during pre-clinical years." Patient education and counseling 103,5, 965-970.
  • Balçıkanlı S. (2009). Profesyonel Futbolcuların Fair Playe Yönelik Davranışları ile Empatik Eğilim Düzeyleri Arasındaki İlişki, (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Basch MF. (1983). Empathic understanding: A review of the concept and some theoretical considerations. J Am Psychoanal Assoc, 31:101-12
  • Bloom, P. (2017). Empathy and Its Discontents. Trends in Cognitive Sciences, 21(1): 24-31.
  • Çolakoğlu FF, Solak N.(2014). Ortaokul öğrencilerin saldırganlık düzeyleri İle Empatik Eğilim Düzeylerinin İncelenmesi (Çorum İli Örneği) The Journal of Academic Social Science Studies.26: 57-66
  • Davis, M. H. (1980). Measuring individual differences in empathy. JSAS Catalog of Selected Documents in Psychology, 10: 1-19.
  • Engeler A. (2005). Psikopati ve Antisosyal Kişilik Bozukluğu. (Yayınlanmamış Doktora Tezi), İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Gülle M. (2015). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Bölümlerine Göre Eleştirel Düşünme ve Empati Kurma Düzeylerinin İncelenmesi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Ana Bilim Dalı, Sakarya.
  • Karademir, T. ve Türkçapar, Ü. (2017). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Empatik Eğilim Düzeylerinin İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi,18(3).
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Yayınları, Ankara.45-54.
  • Kavussanu, M., Stamp, R., Slade, G., & Ring, C. (2009). Observed Prosocial and Antisocial Behaviors in Male and Female Soccer Players. Journal of Applied Sport Psychology, 21(1): 62-76.
  • Kayışlıoğlu NB, Altınkök M, Temel C, Yüksel Y. (2015). Ortaokul Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersi Sportmenlik Davranışlarının İncelenmesi: Karabük İli Örneği. International Journal of Social Sciences and Education Research,; 1(3): 1044-1056.
  • Kırımoğlu H, Gezer E, Deveci A, Gülle M. (2014). Spor Eğitimi Alan ve Almayan Bireylerin Saldırganlık ve Empatik Eğilim Düzeylerinin İncelenmesi. ERPA 2014, International Congresses on Education, İstanbul University, 06-08 June, İstanbul.
  • Korur EN. (2014). Beden Eğitimi Öğretmeni Adaylarının Eleştirel Düşünme ve Empatik Eğilimleri. (Yayınlanmamış doktora tezi), (Yayımlanmış Doktora Tezi), Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 77-79.
  • Kotan, R. (2004). Profesyonel futbol takım taraftarlarının fair play anlayışları üzerine bir araştırma (Trabzon İl örneği). (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Özbek MF. (2002). Çalışma Hayatında Empati Bir Uygulama, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa, 98-100.
  • Öztürk KF. (1997). Üniversite Gençliğinin Futbolda Takım Tutma Durumlarının Karşılaştırılması. 1. Uluslararası Spor Psikolojisi Sempozyumu, Mersin.
  • Sezen-Balcikanli G. (2009). Fair play and empathy: A research study with student teachers. Journal of US-China Public Administration, 6(4): 79-84
  • Smith MA.(2001). Development and Implementation of a Nonviolent Education Curriculum to Reduce Incidents of Violence in Middle School Youth. DAI-A,62 (01),91.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Beden Eğitimi ve Spor Pedagojisi
Bölüm 2023 Aralık
Yazarlar

Ufuk Erbil 0000-0002-1585-2420

Osman Tolga Togo 0000-0002-0471-4436

Erken Görünüm Tarihi 25 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 25 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Erbil, U., & Togo, O. T. (2023). Ortaöğretim Öğrencilerinin Empatik Eğilimlerinin İncelenmesi. Eurasian Research in Sport Science, 8(2), 109-118. https://doi.org/10.29228/ERISS.34