Background: Erasmus Student Exchange Program (ESEP) aims at international partnership and corporation, dissemination of equality of opportunity in education, increasing the quality of education, promoting multiculturalism, fighting against racism and xenophobia, ability to tolerate different cultures and different life styles, developing common democratic values and promoting mutual knowledge change. Objective: The study was qualitatively conducted in order to explore the contributions of the Erasmus Student Exchange Program (ESEP) that offers to the academic experience of the nursing students: Method: The study was conducted with 7 nursing students who studied at the same nursing school and went to three different European countries (Portugal, Hungary, Lithuania) through ESEP. For the data collection; a semi-structured interview form that contained 20 open ended questions written in line with the literature was used. Focus group interviews were structured in relation with nine themes: courses, educational settings, language, assessment and evaluation, education in multicultural settings, problems arising, advantages and disadvantages of foreign education programs, students’ reasons to participate ESEP and contributions of ESEP experience. Focus group interview lasted two hours 10 minutes. During the interviews; therapeutic communication techniques were employed. After the completion of the interviews; content analyses of the interviews were performed by the researchers and N Vivo 8 program was used to assess the data analyzed. Findings: Nursing students accepted that ESEP provided them a positive contribution and were of the opinion that the ESEP and going abroad would put them in a favored position in their academic and professional lives as compared to other nursing students. It was found out that through ESEP experience, students knew about educational systems and clinic practices of different countries and different perspectives of other foreign students in a multicultural setting and thus, they gained different experiences. Results : According to the study results; cooperation is necessary among Erasmus Coordinators of nursing schools, international offices of universities and Erasmus Coordinators of foreign nursing schools so that more nursing students can utilize ESEP. Students can be provided with counseling about the foreign country and the educational system of the foreign schools to which they would visit. The students can be encouraged by the academic instructors to get education in a different culture
Genel Bilgi: Erasmus Öğrenci Değişim Programı (EÖDP), uluslararası ortaklık ve işbirliğini, eğitimde fırsat eşitliğini yaygınlaştırma, eğitimin niteliğini yükseltme, bunları gerçekleştirirken çok kültürlülüğe önem verme, ırkçılığa ve yabancı düşmanlığına karşı mücadele etmeyi, farklı kültürler ve yaşam biçimlerine karşı toleranslı yaklaşabilme becerisini, ortak demokratik değerleri geliştirmeyi, karşılıklı bilgi aktarımını sağlamayı amaçlamaktadır.
Amaç: Bu araştırma, çok kültürlü ortamda eğitim fırsatı veren EÖDP'nın hemşirelik öğrencilerinin akademik yaşantılarına katkılarının belirlenmesine yönelik olarak niteliksel olarak yapılmıştır.
Yöntem: Araştırma aynı okulda eğitim gören, EÖDP'ndan yararlanarak üç farklı Avrupa ülkesine (Portekiz, Macaristan, Litvanya) giden yedi hemşirelik öğrencisi ile yürütülmüştür. Veri toplama aracı olarak literatür doğrultusunda hazırlanan, 20 açık uçlu sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Odak grup görüşme soruları “Dersler", "Eğitim ortamları", "Dil", "Ölçme ve değerlendirme", "Çok kültürlü ortamda eğitim", "Yaşanan sorunlar", "Yurt dışında eğitim programının avantaj ve dezavantajları", "Öğrencilerin Erasmus Programı'na katılma amaçları" ve "Erasmus deneyiminin katkıları” olmak üzere dokuz temada yapılandırılmıştır. Odak grup görüşmesi 2 saat 10 dakika sürmüş, görüşmeler esnasında teröpatik iletişim teknikleri kullanılmıştır. Görüşmeler bittikten sonra verilerin içerik analizleri araştırmacılar tarafından yapılmış ve analizi yapılan verilerin değerlendirilmesi için N Vivo 8 programı kullanılmıştır.
Bulgular: Hemşirelik öğrencileri EÖDP'nı bir artı olarak kabul etmekte, programın ve yurt dışına çıkmış olmanın kendilerini diğer hemşirelik öğrencilerinden ayrıcalıklı bir pozisyona sokacağını, iş ve akademik yaşantılarına olumlu katkılar sağlayacağını düşünmektedirler. Öğrencilerin, EÖDP deneyimi sayesinde çok kültürlü ortamda farklı ülkelerin eğitim sistemleri, klinik uygulamaları ve diğer kültürden gelen öğrencilerin farklı bakış açıları hakkında bilgi sahibi oldukları, bu bilgilerden farklı kazanımlar elde ettikleri saptanmıştır.
Sonuç: Araştırma sonuçlarına göre; bu programdan daha fazla hemşirelik öğrencisinin faydalanabilmesi için; hemşirelik okullarının Erasmus Koordinatörleri, üniversitelerin uluslararası ofisi ve yurtdışındaki hemşirelik okullarının Erasmus Koordinatörleri arasında işbirliği yapabilir. Öğrencilere gidecekleri ülkeye ve okulun eğitim sistemi hakkında bilgilendirme toplantıları yapılarak onlara rehberlik hizmeti sunabilir. Öğrenciler hocaları tarafından farklı bir kültürde eğitim almaları konusunda teşvik edilebilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi Bölümü |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2014 |
Gönderilme Tarihi | 1 Nisan 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 2 Sayı: 2 |