Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’de değişen sosyal ve kültürel kimlikleri bağlamında kadın müzisyenler

Yıl 2020, Sayı: 50, 186 - 199, 30.12.2020
https://doi.org/10.48070/erusosbilder.719878

Öz

Bu çalışmanın amacı, farklı kültürel geçmişlerden gelen kadın sanatçıların meslek yaşamlarında, bu kültürel geçmişin nasıl bir etkisi olduğunu anlamaktır. Bu bağlamda çalışmanın problem cümlesini “Türkiye’de kadın müzisyenlerin meslek yaşamlarını kültürel ve sosyal kimlikleri nasıl etkilemektedir?” sorusu oluşturmaktadır. Bu soruya yanıt aramak için nitel araştırma yöntemleri, veri toplama ve çözümleme teknikleri kullanılmıştır. Bu yöntemler kapsamında, mesleğinde en az on yıl tecrübesi olan, alanında öne çıkmış, altı kadın sanatçı ile yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Örneklem olarak seçilen kişiler Türk klasik müziği, Türk halk müziği ve batı müziği alanlarında çalışan kadın sanatçılar olmak üzere farklı sosyo-kültürel yapılar temel alınarak çalışmaya dâhil edilmişlerdir. Görüşmelerin süresi ortalama otuz dakikadır. Verilerin çözümlemesinde ise içerik analizi kullanılmıştır. Sonuç olarak, Türk klasik müziği, Türk halk müziği ve Batı müziği gruplarından seçilen görüşme kişilerinin meslekî kariyerlerinin şekillenmesinde, sosyo-kültürel çevrelerinin oldukça aktif bir role sahip olduğu ve bu noktada en dezavantajlı grubun Türk klasik müziği alanında çalışan kadın sanatçılar olduğu, en avantajlı grubun ise batı müziği alanında mesleki kariyerlerini şekillendirenler olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • Balcıgil, O. (2018). Afife Jale. Destek Yayınları, İstanbul.
  • Chıtı, P.A., & Gülün, S. (2019). Türkiye’de kadın ve müzik. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
  • Çakır, S. (2016). Osmanlı kadın hareketi, Metis Yayınları, İstanbul.
  • Göher, F. (2010). 21. Yüzyılın Eşiğinde Kadınlar, Değişim ve Güçlenme - Yetiştikleri sosyo-kültürel ortam açısından Türk kadın bestecilerindeki değişim. Dokuz Eylül Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Yayını, İzmir.
  • Gönül, M., & Altuntuğ, O. (2014). İstem Dergisi. Dinler ve Musiki. Sayı 24.
  • Güler, A. (2018). Atatürk ve Kadın Hakları. Halk Kitabevi Yayınları, İstanbul.
  • Güneş, M. ve Beyazıt, E. (2010). 21. Yüzyılın Eşiğinde Kadınlar, Bildiri Kitabı Cilt II. Farklı dinsel düşünüşler. Aynı kadınlar. Dinç Ofset, İzmir.
  • Güray, C. (2017). Bin yılın mirası. Pan Yayıncılık, İstanbul.
  • Koç, Ç.T. (2019). Modernleşme sürecinde Batı’da ve Osmanlı’da feminizm ve kadın dergileri (1869-1927). Gece Akademi, Ankara.
  • Koloğlu, D. (2019). Müzikle yaşayan kadınlar. Kara Plak Yayınları, İstanbul.
  • Küçük, S. (2004). National geographic Türkiye. Kadın Semazenler. Nisan sayısı.
  • Öner, N. (1984). Erdem Atatürk Kültür Merkezi Dergisi. Zihniyet farklılıkları ve kültür. Türk Tarih Kurumu Basımevi. Aralık sayısı. Ankara.
  • Binnur Ekber, 22.11.2019, Ankara.
  • Cenk Güray, 16.10.2018, Ankara
  • Güzin Değişmez, 24.12.2019, telefon irtibatı.
  • Melahat Gülses, 06.03.2020, telefon irtibatı
  • Mercan Erzincan, 22.12.2019, telefon irtibatı
  • Mine Mucur, 29.11.2019, telefon irtibatı
  • Murat Salim Tokaç, 16.10.2018, Ankara
  • Şeyma Ersoy Çak, 17.12.2019, telefon irtibatı

Woman musicians regarding their changing social and cultural identities in Turkey

Yıl 2020, Sayı: 50, 186 - 199, 30.12.2020
https://doi.org/10.48070/erusosbilder.719878

Öz

The purpose of the study is to understand how cultural backgrounds of women artists, who have different cultural backgrounds, have been affected their professional career. In this context, the problem sentence of the study is “In Turkey how careers of women artists are affected by their cultural and social identities?” To address this research question techniques of qualitative research methods, data collection and data analysis are used. Within these methods, semi- structured talks have been accomplished with six women artists who have at least ten years of experience in the their professional field and have become prominent. Sample of the study comprises of women who work in fields of Turkish classical music, Turkish folk music and western music, based upon their different socio-cultural structures. Durations of the interwievs are on avarage thirty minutes. Content analysis was used to analyze the data. As a result, in shaping of the professional career of interviewees who are assigned from the groups of Turkish classical music, Turkish folk music and the western music, their socio-cultural environments have the significant role and at this point, it has been observed that the most disadvantageous group is the group which comprises of women artists who work in the field of Turkish classical music and the most advantageous group is the group that comprises of women artists who developed their vocational career in the direction of western music.

Kaynakça

  • Balcıgil, O. (2018). Afife Jale. Destek Yayınları, İstanbul.
  • Chıtı, P.A., & Gülün, S. (2019). Türkiye’de kadın ve müzik. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
  • Çakır, S. (2016). Osmanlı kadın hareketi, Metis Yayınları, İstanbul.
  • Göher, F. (2010). 21. Yüzyılın Eşiğinde Kadınlar, Değişim ve Güçlenme - Yetiştikleri sosyo-kültürel ortam açısından Türk kadın bestecilerindeki değişim. Dokuz Eylül Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Yayını, İzmir.
  • Gönül, M., & Altuntuğ, O. (2014). İstem Dergisi. Dinler ve Musiki. Sayı 24.
  • Güler, A. (2018). Atatürk ve Kadın Hakları. Halk Kitabevi Yayınları, İstanbul.
  • Güneş, M. ve Beyazıt, E. (2010). 21. Yüzyılın Eşiğinde Kadınlar, Bildiri Kitabı Cilt II. Farklı dinsel düşünüşler. Aynı kadınlar. Dinç Ofset, İzmir.
  • Güray, C. (2017). Bin yılın mirası. Pan Yayıncılık, İstanbul.
  • Koç, Ç.T. (2019). Modernleşme sürecinde Batı’da ve Osmanlı’da feminizm ve kadın dergileri (1869-1927). Gece Akademi, Ankara.
  • Koloğlu, D. (2019). Müzikle yaşayan kadınlar. Kara Plak Yayınları, İstanbul.
  • Küçük, S. (2004). National geographic Türkiye. Kadın Semazenler. Nisan sayısı.
  • Öner, N. (1984). Erdem Atatürk Kültür Merkezi Dergisi. Zihniyet farklılıkları ve kültür. Türk Tarih Kurumu Basımevi. Aralık sayısı. Ankara.
  • Binnur Ekber, 22.11.2019, Ankara.
  • Cenk Güray, 16.10.2018, Ankara
  • Güzin Değişmez, 24.12.2019, telefon irtibatı.
  • Melahat Gülses, 06.03.2020, telefon irtibatı
  • Mercan Erzincan, 22.12.2019, telefon irtibatı
  • Mine Mucur, 29.11.2019, telefon irtibatı
  • Murat Salim Tokaç, 16.10.2018, Ankara
  • Şeyma Ersoy Çak, 17.12.2019, telefon irtibatı
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Müzik
Bölüm Makaleler / Articles
Yazarlar

Mehtap Ulubasoglu 0000-0003-3544-6785

N. Oya Levendoğlu 0000-0002-3397-6961

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 17 Nisan 2020
Kabul Tarihi 27 Ekim 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 50

Kaynak Göster

APA Ulubasoglu, M., & Levendoğlu, N. O. (2020). Türkiye’de değişen sosyal ve kültürel kimlikleri bağlamında kadın müzisyenler. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(50), 186-199. https://doi.org/10.48070/erusosbilder.719878

ERCİYES AKADEMİ | 2021 | sbedergi@erciyes.edu.tr Bu eser Creative Commons Atıf-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.