Bir Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması: Kan Bağışı Tutum Ölçeği
Yıl 2015,
Cilt: 17 Sayı: 2, 504 - 520, 12.01.2016
Cüneyd Çelik
,
Gökhan Güven
Öz
Bu çalışmanın amacı öğretmen adaylarının kan bağışına ilişkin tutumlarını göz önünde bulundurarak geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirmektir. Araştırmanın örneklemini, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi İlköğretim Anabilim dalına bağlı 197 ‘si kız 86’sı erkek olmak üzere toplam 283 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Başlangıçta 58 maddeden oluşan ölçek daha sonra yapılan analizler sonucu 24 maddeye düşürülmüştür. Açımlayıcı Faktör Analizi sonucu ölçeğin 3 faktörden oluştuğu ve toplam varyansın % 52.59’unu açıkladığı görülmüştür. Ayrıca ölçeğin faktör yapısının model uyumu doğrulayıcı faktör analizi ile test edilmiştir. Ölçeğin Cronbach-alpha güvenirlik katsayısı ise 0.83 olarak hesaplanmıştır. Yapılan analiz sonuçları gösteriyor ki geliştirilen kan bağışı tutum ölçeği gelecekteki çalışmalarda da kullanılacak geçerliliği ve güvenilirliği sağlamaktadır
Kaynakça
- Bostancı-Daştan, N., Daștan, M., & Kıranșal, N. (2013a). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin kan bağışına yönelik bilgi ve tutumları. Kafkas Tıp Bilimleri Dergisi, 3 (1): 27–32
- Bostancı-Daştan, N., Daștan, M., & Kıranșal, N. (2013b). Practices and attitudes towards blood donation in health high school students. International Journal of Human Sciences, 1 (10), 293-306.
- Çokluk, Ö, Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal Bilimler için Çok Değişkenli İstatistik SPSS ve LISREL Uygulamaları. (2. Baskı) Ankara: Pegem Akademi.
- Kaya, E., Sezek, F., & Doğan, S. (2007). Üniversite öğrencilerinin kan bağışına karşı tutumları ve kan bağışında alan bilgilerinin etkisinin incelenmesi. Journal of Arts and Sciences, 7: 97-114.
- Martin, C. R., & Newell, R. J. (2004). Factor structure of the hospital anxiety and depression scale in individuals with facial disfigurement. Psychology, Health and Medicine, 3, 327-336.
- Osborne, J. W., & Costello, A. B. (2004). Sample size and subject to item ratio in principal components analysis. Practical Assessment, Research & Evaluation, 9 (11). http://PAREonline.net/getvn.asp?v=9&n=11.
- Özbeşer, E., Bayrak, S., Bozdağan, B., Genç, A., & Uğur, K. S. (2013). Kan bağışı üzerine bilgi, tutum ve davranış ölçümü anket çalışması. Başkent Üniversitesi XV. Öğrenci Sempozyumu Çalışma Grubu Raporları, 14-16 Mayıs, Ankara.
- Pallant, J. (2005). SPSS Survival Manual: A Step by Step Guide to Data Analysis Using SPSS (12. Version). (Second Edition). Maidenhead: Open Univercity Press.
- Şimşek, Ö. F (2007). Yapısal Eşitlik Modellemesine Giriş (Temel İlkeler ve Lisrel Uygulamaları). Ankara: Ekinoks Yayınları
- Tavşancıl, E., (2002). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
- Thompson, B. (2004). Exploratory and Confirmatory Factor Analysis: Understanding Concepts and Applications. (First Edition). Washington: American Psychological Association.
- Yıldız, Ç., Emekdaş, G., Kanık, A., Tiftik, N., Solaz, N., Aslan, G., Tezcan, S., Serin, M. S., Erden, S., Helvacı, İ., & Otağ, F. (2006). Neden kan bağışlamıyoruz. Mersin ili’nde yaşayanlarda kan bağışına genel bakış: Anket çalışması. İnfeksiyon Dergisi, 20 (1): 41-55.