Bu çalışmanın amacı, okul öncesi eğitimde dil gelişimi ile ilgili
yapılmış lisansüstü tezlerin incelenmesidir. Dil gelişimi ile ilgili tezlerin
çeşitli boyutlarda incelenmesi ailelere, öğretmenlere ve araştırmacılara
çocukların dil kazanımları ve gelişimleri ile ilgili bilgi ve beceri
kazandıracağından önemli olduğu düşünülmektedir. Araştırma nitel araştırma
desenindedir. Veriler Yök Dokümantasyon sistemi kullanılarak elde edilmiş; okul
öncesi, dil ve eğitim ve öğretim konusu anahtar kelimeler olarak
belirlenmiştir. 7 doktora tezi 37 yüksek lisans tezi toplam 44 lisansüstü tez
araştırmanın örneklemini oluşturmuştur. Araştırmada dil gelişim alanında
yapılan lisansüstü tezlerin belli yıl aralıklarında artış gösterdiği, %64’ ünün
tarama modelinde olduğu, %58’ sinin çalışma grubunu çocukların oluşturduğu,
yabancı dil eğitimi % 20, programların etkisi% 16 ve Türkçe-dil etkinlikleri %
16 en çok incelenen konuları oluşturduğu bulguları elde edilmiştir. Veri
toplama aracı olarak Peabody resim-kelime testi % 20,8, anket%
18,7ve Lügatçe ve dil testleri kullanıldığı % 14,6’tür. Veri analiz yöntemi olarak ise t-testi % 26,7, Anova % 24 ve Korelasyon %12 tekniklerinin
kullanıldığı tespit edilmiştir. Araştırma sonucunda dil gelişimi alanındaki
eksiklikleri giderecek çalışmaların yapılması önerilmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Bu Sayıda |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Nisan 2019 |
Kabul Tarihi | 26 Şubat 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 21 Sayı: 1 |