Bu araştırmayla öğrencilerin eleştirel düşünme
becerisini geliştirmek için önerilen yöntem, teknik, etkinliklerin sınıf öğretmenleri tarafından kullanma sıklıklarının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini tesadüfi örnekleme yöntemiyle belirlenen 28
ilkokuldan 618 sınıf öğretmeni oluşturmuştur. Araştırmada ayrıca 16 sınıf
öğretmeniyle görüşme yapılmıştır. Karma araştırma yönteminin uygulandığı araştırmada veri toplama aracı olarak
araştırmacılar tarafından geliştirilen Eleştirel Düşünmeyi Geliştiren Yöntem, Teknik ve Etkinlikleri Kullanma Sıklığı Anketi ve görüşme formu kullanılmıştır. 18 maddeden
oluşan anket üçlü likert tipindedir. Araştırmanın diğer veri toplama aracı olan
yarı yapılandırılmış görüşme
formu ise beş açık
uçlu sorudan oluşmaktadır. Araştırmada nicel verilerin çözümlenmesinde yüzde ve frekans
analizi uygulanmıştır. Nitel veriler ise betimsel analiz tekniği kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda öğretmenler tarafından en sık kullanılan
yöntemin “Problem Çözme” ( %
63,9); tekniğin “Soru cevap” ( % 88,7); En seyrek kullanılan
yöntemin “Örnek olay incelemesi” ( %13,8);
tekniğin ise “Altı şapka düşünme” tekniği ( %51,1) olduğu
bulunmuştur. Araştırmada bu yöntem ve teknikleri uygularken öğretmenlerin en
çok yaşadığı sorunun “Velilerin ilgisizliği” ( % 86,9) olduğu tespit
edilmiştir. Öğretmenlerin sıklıkla uyguladıkları yöntem ve teknikleri tercih
nedenlerinin ise kalabalık sınıflarda daha az zaman alması, öğrenci
seviyesine uygun olması, kolay öğrenmeyi sağlaması, kalıcı öğrenmeyi sağlaması,
yaratıcılığı geliştirmesi, konular üzerinde düşünmeyi sağlaması ve öğrencilerin
aktif olmasını sağlaması olduğu belirlenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Bu Sayıda |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Nisan 2019 |
Kabul Tarihi | 26 Şubat 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 21 Sayı: 1 |