A
reading activity not resulting in comprehension cannot achieve its main goal. Every text we read leaves certain marks in our memory, and then we
unconsciously use them in our talks and writings as a result of a process of internalizing,
enhancing and enriching them.
We see that individuals often use metaphors to understand and
explain abstract and complex phenomena in their daily lives and to increase
their expressive power. In this sense, metaphors can also contribute to communication and
expression skills.
In the current study, the phenomenological method, one of the qualitative
research methods, was employed. The study group of the current research is
comprised of students (1st, 2nd, 3rd and 4th
year) attending the Department of Turkish Language Teachers in the Education
Faculty of Kafkas University in the spring term of 2017-2018 academic year. In
the analysis of the collected data, the content analysis technique was used. In
the current study conducted to determine the pre-service Turkish teachers’
metaphorical perceptions of the concept of reading, 218 pre-service teachers
developed a total of 188 metaphors. These metaphors were evaluated within 10
different categories. While the highest number of metaphors were collected
within the categories of “developing/expanding, necessity/requirement, the door
opening to other worlds/freedom, guide and benefit and happiness, the lowest
number of metaphors were collected within the categories of “habit/continuity,
ordinariness, richness/variety and intimacy”.
Anlama ile sonuçlanmayan bir okuma etkinliği
gerçek amacına ulaşmamış demektir. Okuduğumuz her yazı, belleğimizde belli bir
iz bırakır, sonra farkında olmadan bu bilgileri özümseyerek, geliştirerek ve
zenginleştirerek konuşmalarımızda ve yazılarımızda kullanırız. Bireylerin
günlük yaşamlarında soyut ve karmaşık olguları anlama, açıklama ve daha çok
ifade gücünü arttırma adına metaforları sıklıkla kullandıklarını görmekteyiz.
Metaforlar bu anlamda aynı zamanda iletişime ve ifade becerilerine de katkı
sağlayabilmektedir. Bu araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim
(fenomoloji) yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu 2017-2018
eğitim-öğretim yılında Kafkas Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe Öğretmenliği
Bölümünde (1, 2, 3, 4. Sınıf) öğrenim gören öğretmen adaylarından oluşmaktadır.
Verilerin çözümlenmesi için içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Okuma
kavramı hakkında Türkçe öğretmen adaylarının metaforik algılarını belirlemek
üzere yapılan bu çalışmada 218 öğretmen adayı 188 metafor geliştirmiştir. Söz
konusu bu metaforlar 10 farklı kategoride değerlendirilmiştir. Oluşturulan
metaforlarda en fazla “gelişme/genişleme, ihtiyaç/gereklilik, başka dünyalara
açılan kapı/ özgürlük, yol gösteren,
fayda ve mutluluk iken, en az metafor alışkanlık/devamlılık, sıradanlık,
zenginlik/çeşitlilik, yakınlık kategorisinde toplanmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ağustos 2019 |
Kabul Tarihi | 29 Mayıs 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 21 Sayı: 2 |