Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Pre-Service Turkish Teachers’ Metaphorical Perceptions of the Concept of Reading

Yıl 2019, Cilt: 21 Sayı: 2, 144 - 157, 30.08.2019
https://doi.org/10.17556/erziefd.458006

Öz

A
reading activity not resulting in comprehension cannot achieve its main goal.
Every text we read leaves certain marks in our memory, and then we
unconsciously use them in our talks and writings as a result of a process of internalizing,
enhancing and enriching them
.
We see that individuals often use metaphors to understand and
explain abstract and complex phenomena in their daily lives and to increase
their expressive power
. In this sense, metaphors can also contribute to communication and
expression skills
.
In the current study, the phenomenological method, one of the qualitative
research methods, was employed. The study group of the current research is
comprised of students (1st, 2nd, 3rd and 4th
year) attending the Department of Turkish Language Teachers in the Education
Faculty of Kafkas University in the spring term of 2017-2018 academic year. In
the analysis of the collected data, the content analysis technique was used. In
the current study conducted to determine the pre-service Turkish teachers’
metaphorical perceptions of the concept of reading, 218 pre-service teachers
developed a total of 188 metaphors. These metaphors were evaluated within 10
different categories. While the highest number of metaphors were collected
within the categories of “developing/expanding, necessity/requirement, the door
opening to other worlds/freedom, guide and benefit and happiness, the lowest
number of metaphors were collected within the categories of “habit/continuity,
ordinariness, richness/variety and intimacy”. 

Kaynakça

  • Aykaç, N. & Çelik, Ö. (2014), Öğretmenlerin ve öğretmen adaylarının eğitim programına ilişkin metaforik algılarının karşılaştırılması, Eğitim ve Bilim, 39(173), 328-34.
  • Bozpolat, E. (2015), Türkçe öğretmen adaylarının dört temel dil becerisine ilişkin metaforik algıları, Turkish Studies, 10-11, s(313-340).
  • Coşkun, M. (2010). Lise öğrencilerinin “iklim” kavramıyla ilgili metaforları (zihinsel imgeleri). Turkish Studies, 5(3), 919-940.
  • Döş, İ. (2010), Aday öğretmenlerin müfettişlik kavramına ilişkin metafor algıları, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(3), 607-629.
  • Dündar, H. & Karaca, E. T. (2013), Formasyon öğrencilerinin ‘pedagojik formasyon programı’na ilişkin sahip oldukları metaforlar, Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 19-34.
  • Erdağı Toksun, S. (2015). Türkçe Öğretmenlerinin Okuma Stratejileri Bilişsel Farkındalık Becerilerini Kullanma Düzeylerine İlişkin Bir Araştırma (Kars İli Örneği), Doktora Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Esgin, A. Karadağ, Ö. (2000), Üniversite öğrencilerinin okuma alışkanlıkları, Popüler Bilim, 25 (175): 19-20.
  • Güneyli, A. ve Akıntuğ, Y. (2012). Kitap kavramına ilişkin zihinsel imgeler (yakın doğu üniversitesi örneği), Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(3), 1769-1790.
  • Gönen, M. (2007). Öğretim Boyunca Okuma Alışkanlığı, Okuma Kültürü ve Okullarda Uygulama Sorunları Toplantısı; MEB Yayınları, s. 59–95, Ankara.
  • Karakuş, N. ve Kozçetin, K. (2016). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi ISSN:1302-8944 Sayı: 40 s. (387-404).
  • Lüle Mert, E. (2013), Türkçe öğretmen adaylarının dört temel dil becerisine ilişkin algılarının metaforlar aracılığıyla analizi, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi The Journal of International Social Research, 6(27), 357-372.
  • Meriç, Cemil. (1994), Bu Ülke, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Özbaş, B. & Aktekin, S. (2013). Tarih öğretmen adaylarının tarih öğretmenliğine ilişkin inançlarının metafor analizi yoluyla incelenmesi, Eğitimde Kuram ve Uygulama, 9(3), 211-228.
  • Temizkan, Mehmet (2009). Metin Türlerine Göre Okuma Eğitimi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Uysal, H., Özen Altınkaynak, Ş., Taşkın, N., Akman, B. ve Çağlayan Dinçer, Fatma (2016), Okul öncesi öğretmeni adaylarının okul öncesi öğretmenliği programına ilişkin metaforik algıları, Cumhuriyet International Journal Of Education-Cıje E–Issn: 2147-1606 Vol 5 (3), 1 – 15.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013), Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz M. (2009), Üniversite öğrencilerinin okuma alışkanlığı üzerine bir inceleme (cumhuriyet üniversitesi eğitim fakültesi Türkçe eğitimi bölümü örneği), Ç.Ü Eğitim Fakültesi Dergisi 37 (144-167).

Türkçe Öğretmeni Adaylarının Okuma Kavramına İlişkin Metaforik Algıları

Yıl 2019, Cilt: 21 Sayı: 2, 144 - 157, 30.08.2019
https://doi.org/10.17556/erziefd.458006

Öz

Anlama ile sonuçlanmayan bir okuma etkinliği
gerçek amacına ulaşmamış demektir. Okuduğumuz her yazı, belleğimizde belli bir
iz bırakır, sonra farkında olmadan bu bilgileri özümseyerek, geliştirerek ve
zenginleştirerek konuşmalarımızda ve yazılarımızda kullanırız. Bireylerin
günlük yaşamlarında soyut ve karmaşık olguları anlama, açıklama ve daha çok
ifade gücünü arttırma adına metaforları sıklıkla kullandıklarını görmekteyiz.
Metaforlar bu anlamda aynı zamanda iletişime ve ifade becerilerine de katkı
sağlayabilmektedir. Bu araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim
(fenomoloji) yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu 2017-2018
eğitim-öğretim yılında Kafkas Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe Öğretmenliği
Bölümünde (1, 2, 3, 4. Sınıf) öğrenim gören öğretmen adaylarından oluşmaktadır.
Verilerin çözümlenmesi için içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Okuma
kavramı hakkında Türkçe öğretmen adaylarının metaforik algılarını belirlemek
üzere yapılan bu çalışmada 218 öğretmen adayı 188 metafor geliştirmiştir. Söz
konusu bu metaforlar 10 farklı kategoride değerlendirilmiştir. Oluşturulan
metaforlarda en fazla “gelişme/genişleme, ihtiyaç/gereklilik, başka dünyalara
açılan kapı/ özgürlük, yol gösteren,
fayda ve mutluluk iken, en az metafor alışkanlık/devamlılık, sıradanlık,
zenginlik/çeşitlilik, yakınlık kategorisinde toplanmıştır.

Kaynakça

  • Aykaç, N. & Çelik, Ö. (2014), Öğretmenlerin ve öğretmen adaylarının eğitim programına ilişkin metaforik algılarının karşılaştırılması, Eğitim ve Bilim, 39(173), 328-34.
  • Bozpolat, E. (2015), Türkçe öğretmen adaylarının dört temel dil becerisine ilişkin metaforik algıları, Turkish Studies, 10-11, s(313-340).
  • Coşkun, M. (2010). Lise öğrencilerinin “iklim” kavramıyla ilgili metaforları (zihinsel imgeleri). Turkish Studies, 5(3), 919-940.
  • Döş, İ. (2010), Aday öğretmenlerin müfettişlik kavramına ilişkin metafor algıları, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(3), 607-629.
  • Dündar, H. & Karaca, E. T. (2013), Formasyon öğrencilerinin ‘pedagojik formasyon programı’na ilişkin sahip oldukları metaforlar, Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 19-34.
  • Erdağı Toksun, S. (2015). Türkçe Öğretmenlerinin Okuma Stratejileri Bilişsel Farkındalık Becerilerini Kullanma Düzeylerine İlişkin Bir Araştırma (Kars İli Örneği), Doktora Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Esgin, A. Karadağ, Ö. (2000), Üniversite öğrencilerinin okuma alışkanlıkları, Popüler Bilim, 25 (175): 19-20.
  • Güneyli, A. ve Akıntuğ, Y. (2012). Kitap kavramına ilişkin zihinsel imgeler (yakın doğu üniversitesi örneği), Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(3), 1769-1790.
  • Gönen, M. (2007). Öğretim Boyunca Okuma Alışkanlığı, Okuma Kültürü ve Okullarda Uygulama Sorunları Toplantısı; MEB Yayınları, s. 59–95, Ankara.
  • Karakuş, N. ve Kozçetin, K. (2016). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi ISSN:1302-8944 Sayı: 40 s. (387-404).
  • Lüle Mert, E. (2013), Türkçe öğretmen adaylarının dört temel dil becerisine ilişkin algılarının metaforlar aracılığıyla analizi, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi The Journal of International Social Research, 6(27), 357-372.
  • Meriç, Cemil. (1994), Bu Ülke, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Özbaş, B. & Aktekin, S. (2013). Tarih öğretmen adaylarının tarih öğretmenliğine ilişkin inançlarının metafor analizi yoluyla incelenmesi, Eğitimde Kuram ve Uygulama, 9(3), 211-228.
  • Temizkan, Mehmet (2009). Metin Türlerine Göre Okuma Eğitimi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Uysal, H., Özen Altınkaynak, Ş., Taşkın, N., Akman, B. ve Çağlayan Dinçer, Fatma (2016), Okul öncesi öğretmeni adaylarının okul öncesi öğretmenliği programına ilişkin metaforik algıları, Cumhuriyet International Journal Of Education-Cıje E–Issn: 2147-1606 Vol 5 (3), 1 – 15.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013), Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz M. (2009), Üniversite öğrencilerinin okuma alışkanlığı üzerine bir inceleme (cumhuriyet üniversitesi eğitim fakültesi Türkçe eğitimi bölümü örneği), Ç.Ü Eğitim Fakültesi Dergisi 37 (144-167).
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Selma Erdağı Toksun 0000-0003-0235-2678

Yayımlanma Tarihi 30 Ağustos 2019
Kabul Tarihi 29 Mayıs 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 21 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Erdağı Toksun, S. (2019). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Okuma Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 144-157. https://doi.org/10.17556/erziefd.458006