In this study, a total of 444 objectives that forms the
2018 1-8 Mathematics Curriculum were evaluated via both knowledge and cognitive
process dimensions of Revised Blooms’ taxonomy. In this context, all of the
Mathematics Curriculum objectives were separately analyzed by experts and after
the independent analysis process, the differences between experts’
classifications were discussed to reach an agreement. Kendall's coefficient of
concordance between experts was calculated as 0,99 for both knowledge
and cognitive process dimensions. Considering the curriculum from the cognitive
process dimension revealed a very limited amount of analyze, evaluate, and
create levels of objectives. When the curriculum explored in terms of knowledge
dimension, it was determined that there was no objective in the metacognitive
level. In addition, in this study, it is observed that some of the objectives
were constructed with multiple educational goals, were not clear and
understandable, and were not arranged from simple to complex. In order to
ensure the creation of more meaningful learning for students and growth on
students’ performance; the number of the high-level cognitive objectives should
be increased, the objectives that have structural defects should be rearranged
with consideration of educational goals of the curriculum, and objectives
should be correlated with daily life-problems.
Knowledge and cognitive process dimension mathematics curriculum revised Blooms’ Taxonomy structural defects of objectives
Bu
çalışmada, 2018 yılında yayımlanan 1-8 Matematik Dersi Öğretim Programında yer
alan toplam 444 kazanım revize edilmiş Bloom taksonomisinin bilişsel süreç ve
bilgi boyutu açısından değerlendirilmiştir. Bu bağlamda, öncelikle
araştırmacılar tarafından Matematik Dersi Öğretim Programı kazanımları bağımsız
olarak incelenmiş ve ortaya çıkan farklılıklar tartışılarak ortak bir yargıya
ulaşılmıştır. Bu süreç sonunda yargıcılar arası Kendall'ın uyum katsayısı bilişsel
süreç boyutu ve bilgi boyutu için 0,99 olarak hesaplanmıştır. Programın
bilişsel süreç boyutu açısından çözümlemek, değerlendirmek ve yaratmak
basamaklarında oldukça az kazanıma sahip olduğu görülmüştür. Bilgi boyutu açısından incelendiğinde ise
üstbilişsel bilgi basamağında herhangi bir kazanımın olmadığı belirlenmiştir.
Ayrıca, bu çalışmada bazı kazanımların birden fazla eylem içerdiği, açık ve
anlaşılır olmadığı ve basitten karmaşığa doğru düzenlenmediği tespit
edilmiştir. Üstbilişsel seviyedeki kazanımların öğretim programı içerisinde yer
alan yetkinlikler kapsamında sayısının arttırılması, yapısal bozukluklara sahip
kazanımların öğretim programının amaç ve hedefleri dikkate alınarak tekrar
düzenlenmesi ve bu kazanımların günlük hayat problemleriyle ilişkilendirilmesi
daha anlamlı öğrenmenin oluşmasına ve öğrenci performanslarının artmasına zemin
hazırlayacağı düşünülmektedir.
Matematik dersi öğretim programı Revize edilmiş Bloom taksonomisi Bilgi ve bilişsel süreç boyutu Kazanımların yapısal bozuklukları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2019 |
Kabul Tarihi | 11 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 21 Sayı: 3 |